Iranian Agriculture News Agency

کل مطالبه گندمکاران آذربایجان شرقی به ارزش ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد

همه ارکان سازمان در راستای ترویج کشاورزی کار می کنند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با واریز مانده بدهی دولت به گندمکاران ، تمامی وجوه خرید تضمینی گندم به ارزش ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از طریق شعب بانک کشاورزی استان به حساب کشاورزان واریز شد.

کل مطالبه گندمکاران آذربایجان شرقی به ارزش ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی، در پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پائیزه (1402-1403) در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: اهداف این کاروان اطلاع‌رسانی و دانش‌افزایی در خصوص الگوی کشت ملی و جهش تولید در دیم‌زار، برقراری ارتباط با کشاورزان، ارائه راهکارهای مناسب علمی و دانش و فناوری نوین است.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی این کاروان کشاورزان و مددکاران ترویجی، مدیران عامل و تشکل‌های اجتماعی هستند؛ گفت: پیش‌بینی می‌شود با این طرح، آموزش برای ۵۰ هزار نفر ایجاد شود و به عبارتی این طرح یک بسیج همگانی در رابطه با کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی استان گفت: فعالیت‌های آموزشی و ترویجی ما یک نوع حالت اجتماعی است و به نوعی تقویت سرمایه‌ اجتماعی محسوب می‌شود و حال مهارت‌افزایی جوانان روستایی و عشایر یکی از دغدغه‌های اصلی ماست.

وی با اشاره بر اینکه در آغازین روزهای کشت پائیزه قرار داریم و در ارتفاعات استان کشت پائیزی آغاز شده است، یادآور شد: قسمت عمده دیگر نیز از آبان‌ماه شروع می‌شود و حال در این میان ما باید تمهید مقدمات انجام دهیم و شرایط را برای این کشت‌ها فراهم آوریم.

فتحی ادامه داد: تامین سوخت ماشین‌آلات (به علت نبود کارت سوخت در برخی از ماشین‌آلات) جزء کارهایی است که باید انجام دهیم.

وی با بیان اینکه رسالت ذاتی جهاد کشاورزی اصل ترویج و آموزش است و همه ارکان سازمان در این راستا فعالیت می کنند متذکر شد: ترویج کشاورزی جزء گام اول است و کاروان آموزش و ترویجی کشت پائیزه نیز یک کاروان مرکب متشکل از کارشناسان، محققین خبره، کشاورزان پیشرو است که برای ایجاد بسترهای آموزشی در امر کشاورزی اعزام می‌شوند که در ۲۱ شهرستان و ۷۰ مرکز خدمات کشاورزی آماده ارایه خدمات در زمینه ترویج بهره وری هستند.

فتحی گفت: این مروجان دانش نوین در بخش کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار می دهند تا کشاورزان با استفاده از بذر مناسب و کشت به موقع، بدون افزایش سطح تولید، میزان تولید را بالا ببرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر گونه فعالیت کشاورزی باید پیوست ترویجی داشته باشد گفت: نتیجه اجرای برنامه های ترویجی، افزایش تولیدات زراعی استان با وجود کاهش ۴۰ درصدی آب مصرفی و عدم افزایش سطح کشت بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: کارشناسان بسیج مهندسین، شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و دولتی و غیره همه دست در دست هم دادند تا در بخش کشاورزی یک بستر آموزش فراهم کنند و بتوانند با دانش خود واحد تولید و افزایش عملکرد را در کشاورزی رقم بزنند.

وی تصریح کرد: سالیان سال است که موضوع آموزش در کشاورزی انجام می‌گیرد اما چند سال است که در قالب کاروان متشکل از افراد متخصص درآمده است همچنین موضوع الگوی کشت ملی از یک سال پیش به اجرا درآمده است.

فتحی با بیان اینکه موضوعات زیست محیطی، خشکی دریاچه ارومیه ، جبر طبیعت، تجربه و گذشت زمان، اصلاح الگوی کشاورزی را ناگزیر کرده است و این اصلاح الگوی کشت، همیشگی نبوده و باید هر سال باز تدوین و اصلاح شود ادامه داد: تا چند سال پیش میزان کشت پیاز و سیب زمینی، هندوانه و هر محصول با مصرف آب در استان ما بسیار زیاد بود ولی با این تغییر کشت نوع الگوی کشت به سمت و سوی دیگر رفته است که با اقبال کشاورزان نیز مواجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از اولویت‌های دیگر که منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی شده است، کشاورزی قراردادی است که در این خصوص نیز آموزش‌های لازم داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: طبق ارزیابی سال گذشته، رتبه اول در امر جهش تولید در دیمزارها را استان آذربایجان‌شرقی کسب کرده است.

وی متذکر شد: سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید گندم داشتیم که فقط ۴۰۰ هزار تن از آن به صورت دیمی بود. (یعنی تمام کشت آن از طریق نزولات آسمانی محقق شده است).

فتحی با بیان اینکه از طریق این دیمزاری بدون استفاده از آب‌های زیرزمینی میزان تولیدات را افزایش داده‌ایم، گفت: آموزش برای کشاورزان در رابطه با بیمه کشاورزی یکی دیگر از اهداف این کاروان است؛ البته ما هر چقدر در این راستا کار کنیم باز کم است زیرا انواع مخاطرات در کمین فعالیت‌های کشاورزی است.

وی ابراز کرد: ۶۵ درصد اراضی کشاورزی استان که قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار هستند، مجهز به سیستم‌های نوین کشاورزی برای این نوع آبیاری است.

فتحی اذعان داشت: افزایش گلخانه در استان یکی از موضوعات مثبتی است که هر روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه همه‌مان برای رویه جدید یک گارد می‌گیریم، این موضوع در کشاورزی نوین هم است، افزود: رسیدن به این موضوع مستلزم زمان دارد؛ اقبال کشاورزان برای این موضوع در استان زیاد است و ما حتی فراتر از حیطه خود یعنی در باغات هم رفته‌ایم.

وی افزایش ۱۷۰ کیلوگرمی تولید گندم در هکتار را نتیجه آموزش کشاورزان دانست و گفت: رساندن این رقم به ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار برنامه ریزی شده است که نقش مروجان در تحقق این هدف بسیار مهم است.

فتحی گفت: ترویج بیمه کشاورزی بخش دیگری از وظایف مروجان است که در راستای کاهش ریسک انجام می شود اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات ، کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات ندارند که امیدواریم با راه اندازی این کاروان، این معضل مهم رفع شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید