Iranian Agriculture News Agency

صادرات اولین محموله ماهیان زینتی تولیدی آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از صادرات اولین محموله ماهیان زینتی تولیدی آذربایجان شرقی خبر داد.

صادرات اولین محموله ماهیان زینتی تولیدی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جواد گوزلی بیان کرد: این محموله صادراتی به‌صورت رسمی پس از اخذ مجوزهای لازم  برای اولین بار از استان به مقصد کشور عراق ارسال شد.

وی ضمن ابراز تشکر و قدردانی از وزارت امور خارجه و معاون وزیر و ریاست سازمان شیلات ایران به جهت مساعدت‌ها و صدور مجوزهای لازم و ایجاد کریدورهای صادراتی اعلام کرد: ماهیان زینتی صادر شده عمدتاً از خانواده دیسکس، اسکار، کوپی، گلدفیش بودند که به مقصد اربیل عراق از کشور خارج شده است.

وی گفت: هم‌اکنون ۳۰ گونه از ماهیان زینتی و اکواریومی شناخته شده در استان تولید و پرورش می‌یابد و شهرستان‌های تبریز و آذرشهر دو قطب مهم تکثیر و پرورش این نوع ماهیان در شمال غرب کشور هستند فلذا توسعه و رشد تولید در این شهرستان‌ها به جهت ارزآوری و ایجاد اشتغال مناسب با نگاهی جدی تر دنبال می‌شود.

گوزلی ادامه داد: اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغال‌زایی و رشد و توسعه اقتصادی بوده اما پرورش ماهیان زینتی به‌ دلیل زودبازده بودن و بازارپسندی، علاقه‌مندی مردم، داشتن امکانات اولیه تولید، فروش و درآمد مناسب و نزدیکی به کشورهای همسایه برای صادرات ماهی، جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید 16 میلیون  و 309 هزار قطعه ماهی زینتی در سال 1401 در استان در مجموع 111 واحد پرورشی در وسعت 27 هزار و 860 مترمربع گفت: تولید ماهیان زینتی برای حداقل 635 نفر فرصت اشتغال مستقیم و یک هزار و 270 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

 وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در تولید ماهیان زینتی جزو رتبه‌های برتر کشوری بوده و می‌توان با افتخار اعلام کرد این صنعت در استان یکی از راهکارهای رشد تولید و ارزآوری است ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا است و با سرمایه کم می‌‌تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد و در استان آذربایجان شرقی بیش از 50 فروشگاه در حوزه فروش لوازم و تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که ماهیان تولیدی استان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

گوزلی گفت: عبور از وضعیت موجود سنتی با کیفی کردن تولید و ارتقاء بهره‌وری با استفاده از مکانیزاسیون و سیستم‌های بهینه‌سازی تولید و همچنین احداث نمایشگاه دائمی ماهیان زینتی، ایجاد اشتغال و تبادل اطلاعات و عرضه، تجارت و جذب گردشگر داخلی و خارجی و بالطبع ارزآوری جزو اولویت‌های برنامه‌های شیلات استان درخصوص ماهیان زینتی است.

وی افزود: با وجود ظرفیت‌های بالقوه استانی درخصوص گردشگری آبزی‌پروری در صورت توجه و ایجاد نمایشگاه‌ دائمی ماهیان زینتی، شاهد رونق صنعت گردشگری و پویایی اقتصادی در استان خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید