Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان شهرستان اهر در انتظار پرداخت خسارت‌های بلای طبیعی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: در ابتدای سال 1402 بخش اعظمی از کشاورزان اهری دچار خسارت شده و منتظر دریافت غرامت برای تولید در سال جدید آبی هستند.

کشاورزان شهرستان اهر در انتظار پرداخت خسارت‌های بلای طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  علی نجفی در جمع خبرنگاران، بیان کرد: امسال کشاورزی اهر درگیر چند بلای طبیعی شد و حتی به این نتیجه رسیدیم که امسال تولیدی نخواهیم داشت و یا محصولات تولیدی این شهرستان، نارس خواهند بود.

وی افزود: عید سال جاری هوای سردی در منطقه حاکم شد و محصولات دچار سرمازدگی شدند و بسیاری از شکوفه‌های درختان از بین رفتند. از سویی نیز با کمبود آب مواجه شدیم و بارش‌های شهرستان به میزان ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش داشت و موجودی سد ستارخان اهر نیز به انتها رسید. وقوع تگرگ، باران‌های سیل‌آسا و بادهای گرم در منطقه نیز در ادامه باعث از بین رفتن محصولات، خشک شدن زمین و باغات شدند.

نجفی ادامه داد: درمجموع تمامی این اتفاقات طبیعی در شهرستان، حدود دو هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اهر خسارت وارد شد اما تاکنون ریالی به کشاورزان از سوی صندوق بیمه کشاورزی پرداخت‌نشده است.

وی  بابیان این‌که اراضی بخش اعظمی از کشاورزان اهری دچار خسارت شده و منتظر دریافت غرامت برای تولید در سال جدید آبی هستند، تأکید کرد: ما کشاورزان را همواره به بیمه کردن اراضی خود و پرداخت حق بیمه دعوت می‌کنیم و آن‌ها نیز با ترغیب ما اراضی و محصولات خود را بیمه می‌کنند، اما وقتی صندوق بیمه کشاورزی در چنین حالتی که کشاورزان متضرر هستند، پرداخت غرامت را انجام نمی‌دهد و علی‌رغم این‌که سال آبی جدید شروع‌شده ولی کشاورزان را معطل نگه می‌دارد، بسیار از این صندوق گله‌مند هستیم. اکنون با بدقولی این ارگان به کشاورزان، آن‌ها را نسبت به ما بدبین کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خاطرنشان کرد: اکنون در سال زراعی جدید، دست بسیاری از کشاورزان شهرستان تنگ است و پولی برای خرید بذر و یا نهاده‌هایی چون کود و سم ندارند. سال ۱۴۰۲ اعتبار خوبی در حدود 100 میلیارد ریال برای پروژه‌های بخش آب‌وخاک شهرستان از سوی دولت اعطا شد ولی در بحث پرداخت غرامت بیمه بسیار مشکل‌داریم.

وی بابیان این‌که از جمعیت ۱۵۰ هزارنفری اهر ۲۰ هزار نفر بهره‌بردار بوده و درمجموع ۱۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می‌کنند، افزود: سطح کل اراضی کشاورزی این شهرستان برابر با ۱۹۱ هزار و ۷۴۱ هکتار بوده که از این مساحت ۸۴ هزار و ۲۴۱ هکتار زراعی (۸۰ هزار هکتار سالانه به زیر کشت می‌رود) و ۷۵۰۰ هکتار نیز باغی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بابیان این‌که هرساله به میزان ۸۰ هزار تن گندم در اهر تولید می‌شود اما امسال به دلیل خسارت‌های واردشده به این بخش، تنها ۱۲ هزار تن گندم تولیدشده است، گفت: امسال ۹۰ درصد از تولیدکنندگان زراعی شهرستان زیر چتر طرح جهش تولید در دیمزارها رفته‌اند. در راستای این طرح، عملکرد تولید مزرعه‌ای از ۵۰۰ کیلوگرم به یک تن رسیده و حتی سال گذشته کشاورزی داشتیم که ۲.۸ تن در هکتار تولید داشته است.

وی ادامه داد: توزیع رایگان بذر مال و حضور میدانی کارشناسان در مزرعه نیز از ویژگی‌های مهم این طرح است و از سویی یک کشاورز برای به دست آوردن محصول مناسب باید اقداماتی چون خاک‌ورزی حفاظتی، استفاده از بذر اصلاحی، کشت مستقیم، استفاده از کود اوره و فسفاته و بیمه محصولات را انجام دهد.

وی در خصوص ویژگی‌های بخش کشاورزی اهر نیز گفت: تعداد ۷۰۰ هزار واحد دامی در این شهرستان وجود داشته و رتبه سوم را در تولید سیب و رتبه دوم تولید جو را در استان به خود اختصاص داده است.

وی هم‌چنین یکی از چالش‌های مهم این شهرستان را کاهش پرورش مرغ و تولید تخم مرغ را در روستاها عنوان کرد و افزود: تعداد ۳۱ مرغداری در اهر سالانه ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی می‌کنند که جوابگوی شهرستان نیست زیرا تعداد مرغ و تخم مرغ تولیدی روستاها کاهش یافته است. درصدد افزایش تعداد مرغداری هستیم ولی متاسفانه مجوز آب به واحدها داده نمی‌شود ولی اگر این مجوزها صادر شود ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی دیگر به مجموع تولیدات شهرستان اضافه می‌شود.

نجفی در ادامه با اشاره به آغاز طرح ملی شمارش زنبورعسل از ۱۵ مهرماه، تاکید کرد: خواهشمند هستیم که زنبورداران عزیز طی این مدت از انتقال کندوهای خود خودداری کنند و اگر در نقطه کور کارشناسان قرار دارند، خودشان به جهادکشاورزی مراجعه کنند زیرا اگر شمارش کندوهای آن‌ها انجام نگیرد و نامشان در لیست اعلامی نباشد از حمایت‌های دولت محروم خواهند ماند.

وی هم‌چنین با اشاره به برگزاری انواع جشنواره‌های کشاورزی در اهر طی سال جاری، افزود: جشنواره غذاهای سالم با هدف آشنایی جوانان با غذاهای طبیعی و سالم در اهر برگزار و بیش از ۱۶۰ نوع غذا در این جشنواره به رقابت پرداختند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید