Iranian Agriculture News Agency

ساج بالیغ شهرستان میانه در مسیر ثبت ملی

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان میانه از ثبت قریب الوقوع ساج بالیغ شهرستان میانه باتوجه به منحصر به فرد بودن روش پخت ماهی در میانه خبر داد.

ساج بالیغ شهرستان میانه در مسیر ثبت ملی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رضا شکوری در نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها جهت ثبت ملی ساج بالیغ که در میانه قدمتی طولانی دارد در حال انجام است گفت: در حال حاضر ۴۹ واحد پرورش ماهی در میانه با تولید هزار و 100 محصولات شیلاتی فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد:علاوه بر ماهی قزل آلا در زمینه پرورش ماهی‌های زینتی نیز فعال هستیم و جشنواره ساج بالیغ هم در راستای معرفی بهترین و سالم‌ترین روش پخت ماهی برگزار می‌شود.

شکوری از راه‌اندازی یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان میانه خبر داد و گفت: شهرستان میانه در رتبه سوم تولید محصولات شیلاتی در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهرستان میانه دوسوم آب استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است افزود:  رتبه سوم شیلات استان شایسته این میزان آب در میانه نیست.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان میانه سطح باغات در شهرستان میانه را بیش از 117 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: نزدیک به هشت هزار هکتار از این میزان به باغات سیب اختصاص یافته است که از این میزان هم ۶ هزار هکتار باغات بارور تشکیل داده‌اند.

وی با بیان اینکه برغم سرمازدگی که در سطح استان اتفاق افتاد 143 هزار تن سیب در شهرستان میانه سیب تولید شد افزود: شهرستان مراغه در سال جاری رتبه نخست استان را در تولید سیب به خود اختصاص داده است.

شکوری تاکید کرد: در حالت عادی اگر سرمازدگی رخ نمی داد شاهد برداشت بیش از ۱۸۰ هزار تن سیب در این شهرستان  بودیم که می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای فعالیت صنایع تبدیلی باشد‌.

وی نبود تسهیلات کم بهره به‌عنوان سرمایه گردش برای مدیریت و نگهداری باغات، بالا بودن قیمت نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، سم، رغبت نداشتن باغداران برای بیمه باغات به دلیل پایین بودن غرامت پرداختی را از جمله مشکلات باغداران سیب این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی در زمینه مدیریت باغات و مدیریت تولید محصولات باغی، نظارت بر تولید نهال‌های مثمره رویشی و کشت بافتی برچسب دار و گواهی شده و توزیع به موقع در بین باغداران و... از جمله اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات باغداران شهرستان دانست.

شکوری افزود: در حال حاضر سیب میانه به روسیه، عراق، هندوستان، پاکستان و کشورهای عربی صادر می‌شود.

مشاور رئیس سازمان، سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری برنامه‌های بازدید رسانه‌ها از توانمندی‌های کشاورزی شهرستان‌های آذربایجان شرقی بیان کرد: یازدهمین تور رسانه‌ای امروز در میانه برگزار شد.

وحید کاظم زاده ادامه داد: این نشست‌ها و تورهای رسانه‌ای با هدف نشان دادن توانمندی شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی برگزار می‌شود که میانه یکی از توانمندترین شهرستان‌های استان در این زمینه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید