Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جشنواره ساج بالیغی در شهرستان میانه

جشنواره ساج بالیغی با هدف معرفی این نوع پخت ماهی در شهرستان میانه برگزار شد.

برگزاری جشنواره ساج بالیغی در شهرستان میانه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه میانه در جشنواره ساج بالیغی بابیان اینکه میانه بیش از ۴۹ واحد پرورش ماهی دارد گفت: در این واحد‌ها سالانه بیش از یک هزار و 100 تن انواع ماهی سرد آبی و گرم آبی تولید می‌شود که رتبه سوم استان آذربایجان شرقی در تولید شیلات از آن میانه است.

 فرید قشلاقی با اشاره به اینکه دو سوم آب استان در شهرستان میانه است افزود: با این‌ وجود باید میانه بتواند رتبه اول را به دست آورد و ما در این خصوص آماده حمایت از آبزی پروران و سرمایه‌گذاران هستیم.

وی به قدمت بیش از صدساله پخت ماهی به روش ساج که به ساج بالیغی در میانه معروف است اشاره کرد و ادامه داد: این روش منحصربه‌فرد میانه بهترین و سالم‌ترین روش پخت ماهی است که ما سعی داریم با برپایی این جشنواره علاوه بر تشویق مردم به استفاده از این ماده غذایی ارزشمند ساج بالیغی را معرفی و به‌عنوان اثر معنوی ناملموس ملی به ثبت برسانیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم بابیان اینکه سالانه 9 هزار و 611 تن ماهی در آذربایجان شرقی پرورش داده می‌شود گفت: باید در کنار آبزی‌پروری آبزی مصرفی را نیز به‌عنوان یک غذای سالم در میان مردم ترویج دهیم.

جواد گوزلی بابیان اینکه اولین بار در برخی نواحی استان پرورش ماهی خاویار آغازشده افزود: در تولید ماهیان تزئینی نیز استان ما با پرورش ۱۷ میلیون قطعه ماهی زینتی رتبه ۷ کشور را در اختیار دارد.

وی بابیان اینکه شیلات استان آماده همکاری و مساعدت برای تسهیل امور سرمایه‌گذاران در بخش آبزی‌پروری است ادامه داد: ما آمادگی خود برای حمایت و کمک به صاحبان این استخر‌ها برای پرورش ماهی به شرکت آب منطقه‌ای اعلام کردیم.

گوزلی افزود: مدیریت شیلات به‌منظور اجرای اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی کرده است تا در عرض چهار سال، تولید آبزیان را به حداقل دو برابر برساند.

وی با اشاره به اینکه ایران مقام اول دنیا را در پرورش ماهیان سرد آبی به خود اختصاص داده است ادامه داد: اهمیت آبزی مصرفی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و ما به سمت ماهی درمانی می‌رویم. آبزی مصرفی جز ضروریات جامعه است.

گوزلی خاطرنشان کرد: در شهرستان میانه پتانسیل برای سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات وجود دارد، مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز همراه سرمایه‌گذاران هستند تا موانع را برطرف کنند.

 مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به کم‌آبی، سال 2050 به نام سال انقلاب آبی نامیده شده است و در دنیا ۵۰ درصد پروتئین موردنیاز انسان‌ها از بخش آبی تأمین خواهد شد.

 وی اضافه کرد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت 15 هزار و 500 لیتر آب مصرف می‌شود و برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ ۴ هزار لیتر آب مصرف می‌شود اما برای تولید یک کیلوگرم گوشت ماهی 400 لیتر آب مصرف می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میانه نیز در خصوص برگزاری این جشنواره یادآور شد: جهت فرهنگ‌سازی درزمینهٔ افزایش مصرف ماهی در سفره ایرانیان و همچنین ثبت پخت ماهی به روش ساج بالیغ برگزار شد.

رضا شکوری با بیان اینکه این جشنواره باهدف ترویج شیوه پخت ساج بالیغ برگزارشده است گفت: این روش پخت قدیمی می‌تواند زمینه‌های رونق پرورش ماهی را بیشتر کند.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۴۹ واحد پرورش ماهی فعال است و دوسوم آب استان را داریم اما رتبه سوم شیلات استان را داریم که شایسته نیست.

 شکوری خاطرنشان کرد: با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید در این زمینه آینده خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی انعکاس ظرفیت پرورش ماهی را در رسانه‌ها را مورد تأکید قرارداد و بیان کرد: امیدواریم گام‌های بلندتری برای اعتلای بخش شیلات استان برداریم.

شکوری، ادارات و ارگان‌های همکاری کننده در این جشنواره را عنوان کرد و گفت: ادارات میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر، مجتمع فولاد میانه، نیروی انتظامی، اداره برق، اداره گاز و اداره آب و فاضلاب همچنین شیلات استان، در این جشنواره همکاری کردند.

در ادامه این جشنواره پخت ماهی به شیوه ساج بالیغی به روش زنده انجام‌شده و پذیرایی از حاضران صورت گرفت و در حاشیه این جشنواره نمایشگاه صنایع‌دستی و عرضه سوغاتی‌های مختلف انجام شد.

جشنواره پخت ماهی در پارک فرهنگیان شهرستان میانه برگزار شد.

 

 

 

حجم ویدیو: 7.67M | مدت زمان ویدیو: 00:00:38
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید