Iranian Agriculture News Agency

آذربایجان شرقی تنها مرکز ملی انجام آزمایش‌های تشخیص بیماری هاری در کشور

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: آزمایشگاه ملی و منطقه‌ای دامپزشکی این استان تنها آزمایشگاه تشخیص بیماری هاری در کشور است.

آذربایجان شرقی تنها مرکز ملی انجام آزمایش‌های تشخیص بیماری هاری در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، یحیی شیری پور بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۷۱ مورد عملیات آزمایشگاهی تشخیص بیماری هاری در آزمایشگاه ملی و منطقه‌ای دامپزشکی آذربایجان شرقی انجام‌شده است.

وی ادامه داد: بیماری هاری یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است و جزو بیماری‌های مشترک بسیار مهم بین انسان و دام محسوب می‌شود که در مبتلایان باعث ایجاد آنسفالومیلیت در مغز می‌شود و درصورتی‌که فرد گزیده شده، واکسن این بیماری را سریعاً دریافت نکند، موجب مرگ وی خواهد شد.

شیری پور ادامه داد: این بیماری از قدیمی‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که پس از حیوان گزیدگی از راه بزاق حیوان هار به حیوان دیگر یا انسان منتقل می‌شود.

وی بابیان اینکه تمامی استان‌های کشور نمونه‌های هاری خود را به این مرکز آزمایشگاهی در تبریز ارسال می‌کنند، افزود: در سال گذشته نیز ۷۷۵ مورد عملیات آزمایشگاهی هاری در آزمایشگاه ملی و منطقه‌ای دامپزشکی استان آذربایجان شرقی انجام‌شده بود.

وی در خصوص مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری هاری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری، واکسیناسیون منظم سگ‌های صاحب‌کار است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶ هزار و ۱۳۲  قلاده و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۲۱ هزار قلاده سگ‌صاحب دار علیه این بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب که ساماندهی سگ‌های بلا صاحب توسط شهرداری‌ها و کنترل و پیشگیری بیماری در حیات‌وحش توسط سازمان محیط‌زیست از دیگر راه‌های دیگر کنترل این بیماری است، افزود: در صورت جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلا صاحب در یک محل توسط مسئولین ذی‌ربط، این اداره کل آمادگی دارد تا خدمات واکسیناسیون هاری را به‌صورت رایگان به سگ‌های بلا صاحب موجود در آن مرکز نیز ارائه کند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید