Iranian Agriculture News Agency

برگزاری چهارمین جشنواره هلو شهر شندآباد شهرستان شبستر آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید ۵۰ هزار تن هلو در باغات آذربایجان شرقی خبر داد.

برگزاری چهارمین جشنواره هلو شهر شندآباد شهرستان شبستر آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در چهارمین جشنواره پایان برداشت محصولات کشاورزی و شکرانه پایان برداشت هلو شهر شندآباد شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی که با حضور معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، گفت: کل سطح زیر کشت باغات هلوی استان معادل چهار هزار هکتار است و سالانه ۵۰ هزار تن هلو در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با تولید سالانه ۵۰ هزار تن هلو رتبه سیزدهم را در کشور به خود اختصاص داده است.

کرامتی بابیان اینکه حدود ۴۰ درصد معادل ۲۰ هزار تن هلو به‌صورت فرآوری شده در واحد‌های فرآوری استان و کشور مصرف می‌شود گفت: حدود ۶۰ درصد معادل ۳۰ هزار تن به‌صورت تازه خوری در داخل استان و سایر استان‌های کشور مصرف می‌شود که به جهت بالا بودن کیفیت محصول تولیدی به کشور روسیه و کشورهای هم‌جوار نیز صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: شبستر در تولید هلو جزو شهرستان‌های برتر در استان بوده و بیشترین سطح زیر کشت باغات هلو را دارد؛ شهرستان‌های مراغه، مرند و میانه نیز رتبه‌های بعدی را در استان به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی موجود در استان محصول هلوی استان از کیفیت بالایی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بابیان اینکه شهرستان شبستر با بیش از ۲۲۰۰ هکتار از باغات هلو حدود ۵۵ درصد سطح زیر کشت باغات در سطح استان را دارد گفت: شهرستان شبستر با تولید سالانه ۳۶ هزار تن هلو رتبه برتر تولید این محصول را در استان داراست.

وی ادامه داد: متوسط تولید هلو در سطح کشور ۱۳ تن در هر هکتار است که این عدد در استان معادل ۱۵ تن در هر هکتار بوده و حتی در باغات شاخص به ۴۵ تن در هر هکتار می‌رسد.

وی ادامه داد: شهرستان شبستر در تولید محصولات کشاورزی مثل آلبالو و بادام دارای رتبه اول استانی است.

اکبر کرامتی افزود: شهرستان شبستر درزمینهٔ صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز یکی از قطب‌های استان و حتی کشور است.

وی گفت: ما باید آب داشته باشیم تا بتوانیم روند اقتصادی بسیار مناسب را که در سال‌های گذشته در شهرستان شبستر بوده است را ادامه دهیم. باید در توسعه باغات از ارقام اصلاح‌شده که آب کمتری مصرف می‌کنند استفاده کنیم. همچنین از سیستم‌های مدرن آبیاری هم بهره ببریم.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شهرستان شبستر در تولید نهال در آذربایجان شرقی سرآمد است.  

وی بر اصلاح، احیای باغات و حذف باغاتی که صرفه اقتصادی ندارند تأکید کرد و افزود: باید باغاتی که نیاز آبی پایین دارند ایجاد شوند.

کرامتی یادآور شد: با توجه به اینکه هم به لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی شندآباد، مشارکت مردمی خیلی چشمگیر است، فقط میدان میوه و تره‌بار کفایت نمی‌کند. شندآباد بارانداز محصولات کشاورزی شهرستان‌های پیرامون است. ما نیز ارائه تسهیلات همکاری لازم را خواهیم داشت.

محمد مطهری فرماندار شهرستان شبستر نیز در این جشنواره گفت: حضور اصحاب رسانه به‌ویژه خبرنگاران و عکاسان باعث می‌شود که جشنواره‌ها بازتاب استانی و حتی کشوری داشته باشند که این امر بسیار مهم و باارزش است.

 

بهروز زینالی، شهردار شندآباد نیز در این جشنواره گفت: میدان تره‌بار شندآباد در سفر وزیر محترم کشاورزی کلنگ‌زنی شده است ولی احداث آن با موانعی روبرو است که امیدواریم با همکاری سایر سازمان‌ها به زودی شاهد رفع موانع احداث این پروژه باشیم.

در این جشنواره با حضور نادر نقیلی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از باغداران نمونه تجلیل شد و همچنین نمایشگاه محصولات کشاورزی، صنایع دستی، تولیدات بانوان روستایی و ... در حاشیه جشنواره به نمایش درآمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 19.90M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید