Iranian Agriculture News Agency

تولید پسته در بیش از هزار هکتار از اراضی بخش ایلخچی شهرستان اسکو

سومین جشنواره ملی برداشت پسته بخش ایلخچی با حضور معاونین استانداری آذربایجان شرقی، مدیران سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و ادارات تابعه سازمان، امام جمعه شهرستان اسکو، فرماندار شهرستان اسکو، ریاست دادگستری و دادستان شهرستان اسکو، معاونین و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی استان، روسای مراکز تحقیقات کشاورزی، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولین و روسای ادارات شهرستان اسکو و بخش ایلخچی، فعالین حوزه کشاورزی، باغداران و اهالی شهر ایلخچی برگزار شد.

تولید پسته در بیش از هزار هکتار از اراضی بخش ایلخچی شهرستان اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سومین جشنواره پسته ایلخچی با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، از تولید پسته در بیش از یک هزار هکتار از اراضی بخش ایلخچی شهرستان اسکو خبر داد.

اکبر کرامتی افزود: استان آذربایجان شرقی یک‌میلیون و 400 هکتار اراضی قابل‌کشت دارد که 950 هزار هکتار آن سالانه زیر کشت می‌رود. میزان تولید محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی بیش از پنج میلیون تن است که ارزش اقتصادی محصولات پای مزرعه بیش از 107 هزار میلیارد تومان است. گردش مالی بخش کشاورزی در استان نیز بیش از سه هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی 344 هزار بهره‌بردار مشغول فعالیت هستند ادامه داد: این بهره‌برداران در تولید محصولات کشاورزی کشور تأثیرگذار هستند.

کرامتی ادامه اضافه کرد: با توجه به تغییر اقلیمی که در سراسر کشور اتفاق افتاده و خیلی از مناطق را نیز در کشور درگیر کرده است و همچنین مواجه‌شدن با کاهش بارندگی و شور شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی و مشکلات مربوط به دریاچه و کاهش یافتن ورودی آب دریاچه ارومیه، ایجاب می‌کند که حتماً به‌منظور کاهش مصرف آب از کشت‌های جایگزین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کشت‌های مرسومی که در زمان پرآبی وجود داشت باید جای خود را به محصولات با نیاز آبی کمتر بدهند و این محصولات وارد چرخه تولید شود. یکی از محصولاتی که هم اقتصاد بخش ایلخچی را رونق می‌دهد و هم نیاز آبی پایینی دارد پسته است. کاشت این محصول با بررسی محققان مراکز تحقیقاتی در استان آغازشده است. محققان مناطقی که دارای مزیت نسبی تولید بوده و ازنظر اقلیم و آب و هوایی مناسب کشت پسته هستند را شناسایی کردند.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: سطح کشت محصول پسته در آذربایجان شرقی دو هزار و 500 هکتار است که بخش ایلخچی با سطح زیر کشت بیش از یک هزار هکتار، بیشترین میزان سطح زیر کشت رادار است.

کرامتی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با ارتقای علمی، تأمین نهاده‌های موردنیاز و انتقال دانش از طریق اساتید، توجه به صنایع تبدیلی و صادرات بتواند خدمات مطلوبی را در زمینهٔ کشت پسته ارائه دهد.

وی تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تمرکز بر روی تولید یک محصول را اصول نمی‌داند و به همین دلیل الگوی کشت محصولات بر اساس نیاز کشور ابلاغ‌شده است. در اصلاح الگوی کشت علاوه بر توجه به موضوع کم‌آبی، نیازهای تغذیه‌ای جامعه در نظر گرفته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم حافظ نیا امام‌جمعه شهر اسکو نیز ضمن تشکر از توجه ویژه فرماندار شهرستان اسکو به موضوعات و مشکلات بخش ایلخچی گفت: امیدوارم مسئولین استان و شهرستان توفیق پیدا یابند به مردم و کشاورزان شهرستان اسکو به‌ویژه منطقه ایلخچی در راستای توسعه کشاورزی کمک کنند.

فرماندار شهرستان اسکو نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه در یک هزار هکتار از اراضی بخش ایلخچی باغات پسته احداث‌شده که 700 هکتار آن بارور و 300 هکتار آن غیر بارور است، گفت: عدم اعطای کافی تسهیلات بانکی برای پسته کاران با توجه به معطلی چند ساله آن‌ها تا باردهی درختان، مشکل آفات خاص پسته، قیمت بالا و کیفیت پایین سم و کود، بحث توجه به امنیت باغات و مجوزهای احداث خانه باغ ازجمله مشکلات این حوزه است.

حسین فیروزی ادامه داد: کاشت این محصول با توجه به ارزش‌افزوده و قیمت آن رو به توسعه بوده و رغبت برای تولید بیشتر است. با عنایت به اینکه آذربایجان مهد تجارت خشکبار است، از مسئولین امر در بحث فرآوری، بازاریابی و فروش محصول انتظار کمک داریم.

وی با اشاره به اجرای مطلوب تغییر الگوی کشت از محصولاتی با نیاز آبی بالا به محصولاتی با نیاز کم از جایگزینی کلزا و پسته به جای پیاز در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در ایلخچی خبر داد و گفت: اجرای موفقیت‌آمیز این طرح و تداوم تغییر الگوی کشت نیاز به حمایت از کشاورزان این منطقه دارد.

فرماندار شهرستان اسکو بر بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی با اجرای طرح‌های نوین آبیاری تأکید کرد.

در این مراسم از فراخوان مقاله همایش ملی کشاورزی پایدار با محصولات سازگار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه رونمایی و از باغداران نمونه بخش نیز تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 78.22M | مدت زمان ویدیو: 00:06:32
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید