Iranian Agriculture News Agency

طراحی پل خیبر یک افتخار برای جهاد سازندگی و آذربایجان شرقی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جهاد سازندگی مسئول پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ بود و آنچه تیپ 57 مهندسی رزمی جهاد سازندگی آذربایجان شرقی در طراحی پل خیبر انجام داد، یک افتخار برای جهاد سازندگی و آذربایجان شرقی است.

طراحی پل خیبر یک افتخار برای جهاد سازندگی و آذربایجان شرقی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در برنامه چای نبات شبکه سهند ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای دفاع مقدس بیان کرد: جهاد سازندگی یک نهاد انقلابی بود که از بطن انقلاب با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در 27 خرداد 1358 شکل گرفت که نشان از آینده‌نگری، هوشمندی و ذکاوت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بود و اقداماتی که این نهاد پس از تشکیل انجام داد نشان‌دهنده ضرورت تشکیل آن بود.

وی هدف از تشکیل جهاد سازندگی را زدودن چهره فقر از جامعه روستایی در آن زمان دانست و گفت: جهاد سازندگی یک نهاد مردمی بود که توانست در عمران و آبادانی روستاها نقش خود را به‌ خوبی ایفا کند و محرومیتی که در روستاها وجود داشت در مدت زمان کم از بین رفت و امکانات اولیه زندگی مانند آب، برق و گاز در روستاها ایجاد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با شروع جنگ تحمیلی جهادگران به ندای پیر و مرشد خود امام خمینی (ره) لبیک گفتند و براساس وظیفه شرعی و ملی که برای خود احساس می‌کردند در جنگ حاضر شدند.

فتحی گفت: جهادگران در جنگ آن‌قدر پیش رفتند که از امام خمینی (ره) لقب سنگر سازان بی سنگر دریافت کردند. دفاع در پشت سنگر یک اقدام مهم است اما ساختن این سنگر زیر آتش دشمن یک مسئله دیگر است که همین جان‌فشانی‌ها مورد عنایت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) قرار گرفت.

وی مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ را دو وظیفه اصلی جهاد سازندگی در جبهه‌های جنگ قلمداد کرد و گفت: جهادگران در مدت کمی که در روستاها فعالیت داشتند توانستند خود را در قلب مردم جای دهند و پشتیبانی جنگ را نیز بر پشتوانه همین جایگاه و کمک‌های مردمی توانستند انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص کارنامه جهاد سازندگی در زمینه مهندسی جنگ گفت: تیپ 57 مهندسی رزمی جهاد سازندگی آذربایجان شرقی در ساخت پل خیبر ایفای نقش کرد که در دیدار وبیناری اخیر مقام معظم رهبری ایشان اشاره کردند که روی رودخانه‌های خروشان، احداث این پل‌ها کار ساده نبود. ساخت این پل‌ها در ابتدای انقلاب انجام شد که فناوری نوین به‌صورت امروزی نبود و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این اتفاق ممکن باشد اما سردار شهید پورشریفی در آن مقطع این پل را طراحی کردند که یک افتخار برای جهاد سازندگی و استان آذربایجان شرقی است و صدها مورد دیگر از این اقدامات انجام شد تا جهاد سازندگی توانست لقب سنگر سازان بی سنگر را دریافت کند.

فتحی اضافه کرد: قبل از ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی نیز جهاد سازندگی در فعالیت‌های اقتصادی روستاها دخالت داشت و در حوزه‌ها دام و طیور و زراعت روستاها، طرح دیم‌کاری و برخی طرح‌های دیگر را جهاد سازندگی انجام می‌داد. در مواردی که از دستاوردها و تجربه‌های جهاد سازندگی در حوزه اقتصاد روستایی استفاده کردند، به موفقیت دست پیدا کردند و اگر امروز بخش دام و طیور ما منسجم‌تر و متشکل‌تر است، حاصل تلاش‌های این جهادگران است اما ما در حوزه باغبانی و زراعت به آن انسجام دست پیدا نکرده‌ایم.

حجم ویدیو: 39.67M | مدت زمان ویدیو: 00:10:19
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید