Iranian Agriculture News Agency

تولید 1800 تن پسته از 2 هزار و 238 هکتار باغات آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کل سطح زیر کشت و تولید باغات پسته استان آذربایجان شرقی دو هزار و 238 هکتار است.

 تولید 1800 تن پسته از 2 هزار و 238 هکتار باغات آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در دومین جشنواره پسته قشلاق شهرستان آذرشهر با بیان اینکه باغات بارور پسته در آذربایجان شرقی هزار و 464 هکتار و باغات غیربارور نیز 774 هکتار است گفت: میزان تولید محصول پسته در سال جاری بیش از هزار و 800 تن برآورد می‌شود و متوسط عملکرد در هکتار 1.2 تن است.

وی با بیان اینکه  حدود 100 درصد تولید پسته معادل هزار و 800 تن به‌صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود، افزود: ارقام موجود باغات پسته استان را رقم احمد آقائی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی تشکیل می‌دهد.

کرامتی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 534 هزار و 191 هکتار باغات پسته کشور حدود 4 دهم درصد سطح زیر کشت باغات پسته در سطح کشور را دارا است و مقام 14 کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت پسته در شهرستان‌های اسکو به میزان 958 هکتار، مرند به میزان 457 هکتار و آذرشهر به میزان 231 هکتار است که شهرستان‌های اسکو و مرند به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند و باید گفت شهرستان اسکو و مرند قطب‌های مهم تولید پسته در استان هستند و متوسط میزان آب مصرفی باغات پسته پنج هزار و 500 متر مکعب در هکتار است.

وی به وضعیت باغات پسته شهرستان آذرشهر نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان آذرشهر با دارا بودن 231 هکتار از کانون‌های تولید محصول پسته در استان محسوب می‌شود. سطح زیر کشت پسته در این شهرستان 231 هکتار است که سطح باغات بارور پسته 210 هکتار و سطح باغات غیربارور 11 هکتار است.

کرامتی ادامه داد: ارقام موجود پسته در شهرستان آذرشهر احمد آقایی، اوحدی، کله قوچی و سایر ارقام است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1402، میزان تولید 177 تن محصول خشک باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در استان نزدیک به پنج میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم که این تولیدات نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

وی افزود: با توجه به شعار سال و منویات مقام معظم رهبری این تولیدات که به خارج از مرزها صادر شده و با وجود این تحریم‌ها برای کشور ارزآوری دارد، مانند تیری قلب دشمنان را نشانه می‌رود و فعالیت این کشاورزان باعث افزایش قدرت کشور می‌شود و باید از زحمات آن‌ها تشکر و قدردانی کرد.

کرامتی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری گفت: علی‌رغم کاهش بارندگی در سال جاری و با تکیه بر هوشمندی و تلاش کشاورزان در زمینه خرید تضمینی گندم عملکرد بسیاری خوبی رقم خورد به‌صورتی که در سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم بیش از 230 هزار تن بود اما در سال جاری این میزان به بیش از 435 هزار تن رسید که این موفقیت با وجود کاهش میزان بارندگی بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید