Iranian Agriculture News Agency

ارائه توصیه های لازم برای کشاورزان همزمان با آغاز کشت زعفران در مرند

زعفران به‌عنوان یکی از محصولات ارزشمند و استراتژیک در حوزه کشاورزی به دلیل حساسیت و لطافتش مراقبت و هوشیاری بسیار از سوی کشاورزان طلب می‌کند که یکی از آسیب‌ها پوسیدگی پیاز آن است. کشت و تولید زعفران مانند سایر محصولات کشاورزی در معرض آسیب‌هایی قرار دارد که عدم رعایت نکات لازم می تواند ضرر بسیار به کشاورزان تحمیل کند که از آن جمله پوسیدگی پیاز زعفران است که علاوه‌بر از بین رفتن پیاز موجب تحت تاثیر قرار دادن میزان محصول برداشتی نیز می‌شود.

ارائه توصیه های لازم برای کشاورزان همزمان با آغاز کشت زعفران در مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند هم‌زمان با آغاز کاشت زعفران در این شهرستان توصیه‌های لازم را برای کاشت پیاز سالم اعلام کرد.

اسماعیل الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دقت کشاورزان در انتخاب پیاز سالم در زمان کشت این محصول در پیشگیری از بروز و شیوع آفات، بیماری‌های زعفران و پوسیدگی نقش اساسی دارد، گفت: هشدار‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان زعفران کار درخصوص کشت پیاز‌های سالم، انتخاب پیاز‌هایی که به هیچ وجه دچار له شدگی نباشند داده شده است.

وی با بیان اینکه وجود لکه‌های پوسیده و یا حفره‌های سیاه در بنه می‌تواند نشانه آلودگی به کنه و سایر عوامل خسارت‌زای گیاهی مانند انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد افزود: کنه‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های عامل پوسیدگی پیاز زعفران و نیز باعث باریک‌تر و کوتاه‌تر شدن برگ‌های بوته‌های زعفران آلوده نسبت به بوته‌های سالم و همچنین خزان زودتر از معمول بوته‌های آلوده شده و نهایتاً باعث کاهش عملکرد محصول می‌‌شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند تاکید کرد: کشاورزان به این نکته مهم نیز باید توجه داشته باشند که از جابجایی خاک همراه با پیاز پرهیز کنند، زیرا احتمال آلودگی خاک همراه پیاز نیز بسیار زیاد است.

الهیاری افزود: کشاورزان با رعایت عمق کاشت مناسب پیاز (حدود ۲۰-۱۵ سانتی متر) از بکار بردن هرگونه کود و سموم شیمیایی بدون مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی در سطح شهرستان پرهیز کرده چرا که مصرف خودسرانه این مواد علاوه‌بر آلودگی‌های زیست محیطی می‌‌تواند به علت ایجاد باقی‌مانده بیش از حد مجاز سموم در محصول تولیدی ضربه جبران ناپذیری به صادرات آن نیز وارد کند.

وی با بیان اینکه دقت کشاورزان در جریان کشت این محصول در پیشگیری از بروز و شیوع پوسیدگی و آفات و بیماری‌های زعفران نقش بنیادین دارد گفت: هشدارها و آموزش‌های لازم به کشاورزان زعفران‌کار درخصوص کشت پیازهای سالم، انتخاب پیازهایی که به هیچ وجه دچار له شدگی نباشند و همچنین پیازهای فاقد هرگونه آلودگی داده شده است.

وی افزود: در صورت انتقال حتی یک پیاز آلوده و بی کیفیت به مزرعه زعفران، بروز آفت در همه سطح مزرعه و ایراد خسارت به محصول حتمی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند اضافه کرد: با توجه به حساسیت و لطافت گیاه زعفران، بسیاری از آفت‌های این محصول ناشی از کاشت نادرست پیاز، پوسیدگی و شیوع بیماریهای باکتریایی است که موجب وارد آمدن خسارات فراوان می‌شود.

وی گفت: کشاورزان به این نکته حساس نیز باید توجه داشته باشند که از جابه‌جایی خاک با پیاز موکداً پرهیز کنند و حتما پیازهای تمیز و دارای حداقل خاک را به زمین اصلی منتقل کنند زیرا احتمال آلودگی خاک همراه پیاز بسیار زیاد است.

الهیاری خاطرنشان کرد: هر تغییری که در مزرعه و گل دهی زعفران مشاهده شد باید فوری به کلینیک‌های گیاه پزشکی یا مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه شود تا از گسترش آفت و بیماری احتمالی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه زعفران گیاه خشکی طلب است و افزایش بارندگی و رطوبت خاک موجب آسیب به این گیاه می‌شود، ادامه داد: هیچ سم یا ماده شیمیایی خاصی برای مبارزه با آفات و بیماری‌های زعفران وجود ندارد و صرفا با جداسازی می‌توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید