Iranian Agriculture News Agency

برداشت 600 تن پسته از 400 هکتار باغات شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند از برداشت پسته در 400 هکتار از باغات پسته این شهرستان خبر داد.

برداشت 600 تن پسته از 400 هکتار باغات شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان مرند امسال با توجه به شرایط اقلیمی از اواسط شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد گفت: سطح زیر کشت باغات پسته منطقه به 556 هکتار رسیده است که از این مقدار باغ، 400 هکتار باغات بارور است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 600 تن محصول پسته خشک تولید بشود.

وی ارقام غالب پسته در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله‌قوچی، اوحدی و... برشمرد و با بیان اینکه از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند اضافه کرد: توسعه سطح زیرکشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیر کشت پسته در سال 1403-1402حدود 25 هکتار افزایش یابد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به محدودیت‌های آبی منطقه و شوری خاک که امکان توسعه محصولات دیگر کشاورزی وجود ندارد یادآور شد: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب بر را به خوبی درک و روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی خود کرده و اقدام به تغییر الگوی کشت کنند.

الهیاری ابراز کرد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشت پسته به‌صورت ویژه در شهرستان مرند آغاز شده و طی 10سال گذشته این امر بیش از گذشته به صورت جدی رو به گسترش است، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم‌تر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

الهیاری خاطرنشان کرد: عمده محصول تولیدی پسته شهرستان مرند به‌صورت تر به بازار عرضه می‌شود و با توجه به اینکه بخش یامچی شهرستان قطب تولید پسته در استان است، برای جلوگیری از نوسانات بازار سه واحد ترمینال ضبط پسته مکانیزه و با تعدادی دستگاه پوست گیری خانگی فرآوری و محصول فرآوری شده در صورت نیاز به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: شهرستان مرند دارای رتبه دوم در تولید پسته در استان را دارا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید