Iranian Agriculture News Agency

افتتاح و بهره‌برداری از ترمینال فرآوری پسته در مرند

ترمینال فرآوری پسته تمام اتوماتیک با ظرفیت سه تن در ساعت در شهرستان مرند به بهره‌برداری رسید.

افتتاح و بهره‌برداری از ترمینال فرآوری پسته در مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ترمینال فرآوری پسته تمام اتوماتیک نصرت پوینده با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد و 250 میلیون تومان که از این میزان یک میلیارد و 750  میلیون تومان تسهیلات بانکی و چهار و نیم میلیارد تومان آورده شخصی با اشتغال‌زایی یک نفر به‌صورت مستقیم و سه نفر به‌صورت غیرمستقیم با تمامی امکانات (آب چشمه، برق، گاز)  افتتاح شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در مراسم افتتاح این پایانه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: وسعت باغات بارده و غیربارده پسته شهرستان مرند حدود 556 هکتار است که از این مقدار حدود 400 هکتار بارده و 156 هکتار غیربارده است.

اسماعیل الهیاری با اشاره به قرار گرفتن 70 درصد یعنی 389 هکتار از باغات پسته شهرستان در یامچی گفت: ارقام غالب کاشته شده در منطقه شامل اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله قوچی و اوحدی است که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ضرورت راه‌اندازی واحد فرآوری پسته در منطقه احساس می‌شد گفت: این واحد اخیراً توسط نصرت پوینده سرمایه‌گذاری شده که دارای باغ پسته در شهر یامچی است و می‌تواند روزانه، حدود سه تن در ساعت پسته تر را فرآوری، سورتینگ و درجه‌بندی کند.

الهیاری اضافه کرد: این کار، فرصت مناسبی برای باغداران شهرستان است تا پسته فرآوری شده را به‌صورت خشک با ماندگاری بیشتر استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان کشاورزی در بخش یامچی تاکید کرد: باید زمینه ورود سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی به کسب و کارهای جدید فراهم شده و با راه‌اندازی چنین واحدهایی، موجبات افزایش درآمد باغداران و فروش عادلانه پسته از کشاورزان را فراهم کرد.

شهرستان مرند با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و قطب اصلی پسته استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید