Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت:

تولید 20 درصد گوشت قرمز و 30 درصد صنایع‌دستی استان توسط عشایر

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: 20 درصد گوشت قرمز استان و 30 درصد صنایع‌دستی آذربایجان شرقی توسط عشایر تولید می‌شود.

تولید 20 درصد گوشت قرمز و 30 درصد صنایع‌دستی استان توسط عشایر

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سیدمحمدحسن آل هاشم در نشست خبری که با حضور وحید کاظم زاده مشاور رئیس سازمان، سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود، وابستگی به دام و مرتع، زندگی قبیله‌ای و مبتنی بر کوچ را از ویژگی‌های عشایر دانست و گفت: نزدیک به دو درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهد. در فصل ییلاق با 13 هزار و 295 خانوار و 70 هزار و 577 نفر، شش درصد جمعیت عشایر کشور و در قشلاق نیز با هشت هزار و 97 خانوار با 43 هزار و 857 نفر، چهار درصد عشایر کشور جهت گذران زندگی در آذربایجان شرقی حضور دارند.

مدیرکل امور عشایر استان ابراز کرد: دوره قشلاقی معمولاً هفت ماه و دوره ییلاقی پنج ماه است؛ طول مسیر عشایر استان از ۳۰ تا ۲۵۰کیلومتر متغیر است.

وی ادامه داد: حدود ۱.3 میلیون واحد دامی و حدود یک ‌میلیون هکتار از ۲.۴ میلیون هکتار مراتع استان در اختیارعشایر است. این مراتع، جزو بکرترین مراتع کشور محسوب می‌شود و خود عشایر مدیریت چرای این مناطق را به بهترین نحو انجام می‌دهند.

آل هاشم گفت: دو ایل بزرگ قره داغ و شاهسون و 9 طایفه مستقل، عشایر آذربایجان شرقی را تشکیل داده‌اند که تأمین‌کننده ۲۰ درصد گوشت قرمز آذربایجان شرقی هستند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی چرای زودرس و دیرهنگام را یکی از مشکلات جامعه عشایر و زمینه ‌ساز اختلاف بین روستاییان و عشایر دانست و گفت: عشایر، پروانه چرا دارند و باید در تاریخ مشخص با تعداد دام معلوم به مرتع رفته و خارج شوند که تخطی از آن موجب جریمه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر 30 درصد دام سبک استان و 3.6 درصد دام استان را در اختیاردارند، در خصوص میزان تولیدات عشایر آذربایجان شرقی گفت: عشایرآذربایجان شرقی سالانه هشت هزار و 880 تن گوشت قرمز، 65 هزار و 210 تن شیر، 855 تن پشم، 60 هزار مترمربع صنایع‌دستی داری و سه هزار و 500 مترمربع صنایع‌دستی غیرداری تولید می‌کنند.

آل هاشم با بیان این‌که نقش عشایر در تولید ملی، اقتصاد، اشتغال و الگوی مصرف مصداق عینی فرمایش مقام معظم رهبری هستند، گفت: هر چادر عشایر یک کارخانه تولیدی است. مهم‌ترین شهرستان‌های عشایری شامل اهر، میانه، کلیبر، خدا آفرین، ورزقان، چاراویماق، مراغه و هریس بوده و حدود ۵۹ درصد عشایر استان در منطقه ارسباران حضور دارند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی، بازسازی و مرمت و احداث راه‌‌های عشایر، احداث پل و بهسازی و نزدیک‌رسانی چشمه‌ها، احداث آبشخورها، امکان‌سنجی منطقه عشایری، تهیه و توزیع نهاده‌های دامی توسط تشکل‌های عشایری، توزیع گاز مایع و ترویج فرهنگ عشایری را از جمله فعالیت‌های اداره کل امور عشایر در استان عنوان کرد.

وی افزود: طرح پایاب سد ارسباران در بخش آبش احمد کلیبر در مساحت یک هزار و 500 هکتار احداث ‌شده که فقط عشایر از آن استفاده می‌کنند. سازمان جهاد کشاورزی آبیاری تحت ‌فشار را در این منطقه انجام داده و کشاورزی در آن مختص عشایر است.

وی توزیع پنل‌های خورشیدی، آب‌رسانی سیار، تهیه و توزیع انواع نهال مثمر و غیرمثمر، عقد تفاهم‌نامه با ادارات کل در راستای ارائه خدمات بهتر به جامعه عشایری و همچنین پمپ آب خورشیدی را یکی از موضوعات جدیدی عنوان کرد که این اداره کل به آن ورود یافته‌ است و افزود: طرحی داریم که بیش از ۷۰ درصد گوسفندان دوقلوزایی می‌کنند. هم‌زمان ‌سازی فحلی در راستای مدیریت تولید مثل دام‌ها نیز انجام می‌گیرد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به برپایی هفته بازار در مناطق عشایر جهت فروش دام عشایر استان، در تشریح عملکرد این اداره در دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: انقلاب آب‌رسانی در مناطق عشایری با تأمین آب شرب پایدار به ۳۱ قشلاق با جمعیتی بالغ‌بر ۴۵۰ خانوار عملیاتی شده است.

وی، احداث چهار دهنه پل و هشت مورد ابنه فنی در راه‌های عشایری، بازگشایی و احداث ۲۵ کیلومتر راه ییلاق و قشلاق، شن‌ریزی 12 کیلومتر از راه‌های ییلاقی و قشلاقی، طرح جایگزینی چغندرقند با جو، مرمت و بازسازی سالانه دو هزار کیلومتر راه عشایری، توزیع ۵۰ هزار تن نهاده دامی، جذب و پرداخت ۴۶۱ میلیارد ریال تسهیلات، بهسازی 20 مورد چشمه، نزدیک رسانی 12 کیلومتری آب و احداث 10 آبشخور، توزیع سه هزار و 500 تن آرد عشایری، توزیع سهه میلیون لیتر نفت سفید و دو میلیون کیلوگرم گاز مایع، تهیه و توزیع انواع نهال‌های مثمر و غیرمثمر وتوزیع پنل‌های خورشیدی را ازجمله اقدامات امور عشایر در دو سال گذشته عنوان کرد.

وی از فعالیت هشت شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری در استان خبر داد و گفت: از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به امور عشایر تعریف شده بود که ۸۰ میلیارد تومان آن برای راه و ۷۰ میلیارد تومان نیز در حوزه آب است .

وی به تفاهم‌نامه‌هایی در راستای ارائه خدمات به عشایر با سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و یادآور شد: آموزش تراکتور رانی، خیاطی، گلدوزی و غیره از جمله این آموزش‌ها است. با محیط زیست استان نیز یکسری تفاهم‌نامه داریم تا آداب استفاده از محیط زیست را به عشایر آموزش دهند. در جهت سوادآموزی عشایر با نهضت سوادآموزی هم قرارداد داریم همچنین با دانشگاه، بیمه اجتماعی، بیمه سلامت، صداوسیما و غیره نیز تفاهم‌نامه داریم.

آل هاشم در تشریح وضعیت بهره‌مندی عشایر از زیرساخت‌ها، افزود: ۸۷ درصد عشایر از راه دسترسی، ۹۰ درصد آب، ۹۵ درصد سوخت فسیلی و ۸۵ درصد از مسکن مناسب بهره‌مند هستند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی۱۱۳ شهید، هفت آزاده و ۴۹ جانباز عشایر دارد و حتی خیرینی نیز از عشایر استان داریم که به احداث راه‌های ییلاق و قشلاق کمک می‌کنند.

وی با اشاره به جشنواره سوارکاری عشایر در استان بیان کرد: این جشنواره هرساله مصادف با آغاز کوچ عشایر برگزار می‌شود که بیست و هشتمین دوره آن امسال به خاطر خشک‌سالی برگزار نشد اما در صورت مساعد بودن شرایط در نیمه دوم مهرماه برگزار خواهد شد. سال‌های قبل در منطقه قره قیه بود که به دلیل احداث پایاب، پنج سال است که به منطقه قشلاق هارنا در بخش آبش احمد منتقل‌شده است.

در پایان این نشست با اهدای لوح و جوایزی توسط مدیرکل امور عشایر استان از رسانه‌های فعال و نمونه در عرصه امور عشایر استان آذربایجان شرقی تجلیل شد.

 

حجم ویدیو: 2.41M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید