Iranian Agriculture News Agency

تولید 24 هزار تن بذر گندم آبی و دیم در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی جاری ۲۴ هزار تن بذر گندم آبی و دیم و ۴۰۰ تن بذر جو از سوی شرکت‌های تولیدکننده بذر در استان تولید شد.

تولید 24 هزار تن بذر گندم آبی و دیم در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی با اشاره به نقش شرکت‌های تولیدکننده بذر در افزایش تولید محصولات زراعی استان، افزود: بذرهای تولید شده جزو ارقام پربازده بوده که در صورت کشت به موقع، بارش مناسب و اسقرار بهینه گیاهچه در فصل پاییز قادر به بازدهی حدود هزار و ۳۰۰ کیلوگرم و در شرایط بهینه تا بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی با بیان اینکه نوع بذر و ارقام در افزایش تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید محصولات زراعی نقش زیادی دارد، اضافه کرد: اکنون شرکت‌های تولیدکننده بذر استان در قالب ۱۳ شرکت و واحد تولیدکننده در زمینه تولید بذر گندم و جو فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این شرکت‌ها با مجوز سازمان جهادکشاورزی و با در اختیار داشتن مجرب‌ترین کارشناسان در تولید بذور با کیفیت و مورد تایید این سازمان تلاش می‌کنند.

فتحی ادامه داد: این شرکت‌ها با در اختیار داشتن کارشناسان ماهر و با تجربه و با عقد قرارداد با کشاورزان به نام و پیشرو و با کنترل اراضی تحت پوشش از مرحله کاشت تا داشت و برداشت و با تولید بذور باکیفیت ( با عنوان بذر رسمی ) نقشی مهمی در افزایش بازدهی و تولید محصول ایفا می‌کنند.

وی یادآور شد: موسسه تحقیقات دیم کشور و مرکز تحقیقات استان هر سال با تولید چند رقم جدید دیم و آبی کمک بسزایی در تولید هسته‌های اولیه بذر می‌کنند و این بذرها را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر قرار می‌دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شرکت‌های تولیدکننده بذر نیز با عقد قرارداد با کشاورزان از طبقه پرورشی یک تا مرحله گواهی آن را وارد مرحله تولید می‌کنند و در نتیجه هر سال و با آغاز فصل زراعی و با توجه به شرایط اقلیمی و میکروکلیمایی(ریز اقلیم یا تراکم) کشور، ارقام جدیدی به چرخه تولید وارد می‌شود.

فتحی افزود: با استفاده از ارقام جدید، فاز جدیدی در افزایش و بازدهی محصولات تولیدی ایجاد می‌شود و به این ترتیب با پویایی در تولید ارقام جدید بذر، شرکت‌های تولیدکننده نیز نقش خود را در تولید بذر با کیفیت و پربازده ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضریب افزایش تولید بذر ارقام جدید با برنامه‌ریزی همکاران هر سال حداقل ۲۰ درصد نسبت سال گذشته با رشد مواجه شده و ضریب نفوذ بذر ارقام پربازده نیز با پیگیری و تلاش‌های همکاران استانی و شهرستانی حدود ۸۰ درصد برآورد می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، ارقام پربازده گندم دیم در استان را به ترتیب گرایش به کشت شامل هشترود، صدرا، باران، هما، آذر۲، واران و در مناطق گرمسیری ارقام آفتاب، دهدشت و کوهدشت اعلام کرد.

فتحی ادامه داد: ارقام پربازده گندم آبی استان به ترتیب گرایش به کشت شامل پیشگام، میهن، سالار ( نیمه آبی )، حیدری و اکلید و ارقام پربازده جو دیم در استان به ترتیب گرایش به کشت شامل آبیدر، قافلان، آرتان، آردا، انصار و سهند و رقم پربازده جو آبی در استان نیز جلگه است.

سطح زیر کشت گندم آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۴۵۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آبی و دیم است و پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۷۴۱ هزار و ۸۳۵ تن گندم از این مزارع برداشت شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید