Iranian Agriculture News Agency

فتحی مطرح کرد:

لزوم نوآوری، برنامه محوری و بومی گرائی در فعالیت‌های ترویجی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: فعالیت‌های ترویجی باید نوآورانه، برنامه محور و بومی‌سازی شده باشد و به‌صورت مستمر مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گیرد.

لزوم نوآوری، برنامه محوری و بومی گرائی در فعالیت‌های ترویجی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه نظام نوین ترویج با اشاره به اهمیت اقدامات ترویجی در حوزه کشاورزی گفت: باید فعالیت‌های انجام شده در حوزه ترویج مورد ارزیابی مستمر قرار گیرد و به سمت فعالیت‌هایی برویم که تاثیر بیشتری دارد.

وی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی فعالیت‌های ترویجی، بیان کرد: برگزاری مراسم تجلیل از کشاورزان پیشتاز در روستا می‌تواند یک حس رقابت ایجاد تا کشاورزان تلاش بیشتری برای افزایش بهره‌وری و تولید خود داشته باشند.

فتحی بر ضرورت توانمندسازی مدرسان و تجدید نظر در نحوه آموزش بهره‌برداران تاکید کرد و گفت: در حوزه آموزش آن اثرگذاری که باید اتفاق نیفتاده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی رسالت این سازمان را ترویجی دانست و افزود: علیرغم این ماموریت اصلی اما ما همواره با تامین اعتبار در این زمینه دچار مشکل هستیم. باید برای حوزه ترویجی یک برنامه مشخص داشته باشیم که تاثیرگذاری این برنامه نیز نشان داده شود تا بتوانیم برای آن اعتبار اخذ کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت مشارکتی در حوزه ترویج، گفت: باید بتوانیم در این زمینه احساس نیاز ایجاد کنیم تا کشاورز و بهره‌بردار به این نتیجه برسد که حضور در برنامه‌های ترویجی نتیجه مثبتی در معیشت و افزایش تولیدش دارد.

فتحی آسیب شناسی را یکی از راه‌هایی دانست که از روزمرگی در فعالیت‌های ترویجی جلوگیری می‌کند و ادامه داد: در حوزه ترویج غیر دولتی، هر زمان که مروجان و مراکز ترویج غیردولتی این نتیجه را رقم زده‌اند که استفاده از خدمات آنها برای کشاورزان مفید و تاثیرگذار بوده است، خود به خود تقاضا برای دریافت این خدمات نیز افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی جذب جوامع محلی را یکی از ابتدایی‌ترین قدم‌ها در فعالیت‌های ترویجی دانست و گفت: یکی از راهبردهای اساسی وزیر جهاد کشاورزی توجه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی است و تحول در عرصه کشاورزی از همین مراکز آغاز می‌شود، بنابراین باید به آنها توجه ویژه داشت.

وی با اعلام این خبر که خرید گندم از مرز 450 هزار تن گذشت، گفت: رسیدن به این میزان خرید گندم در حالی که در سال زراعی جاری با خشکسالی و سرمازدگی روبرو بودیم و در پاییز نیز بارندگی قابل توجهی نداشتیم ناشی از فعالیت ترویجی، تغذیه مناسب و بارش‌های بهاری بوده است. ما با اقدامات خود توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم و به همین خاطر است که اعتقاد دارم همه فعالیت‌های جهاد کشاورزی پیوست ترویجی دارد.

فتحی گفت: کارشناسان پهنه باید سیمای کشاورزی پهنه زیر نظر خود را تهیه کنند تا با تجمیع این آمار، بتوانیم اطلاعات دقیق و آمار درست‌تری از سیمای کشاورزی استان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های دانش‌بنیان در فعالیت‌های ترویجی را ضروری دانست و گفت: احیاء دامداری‌های روستایی یکی دیگر از مواردی است که وزیر جهاد کشاورزی به آن تاکید داشت. متاسفانه روستاها به سکونتگاه تبدیل شده است و از زمانی که این اتفاق رخ داد در حوزه لبنیات و گوشت قرمز با مشکل مواجه شده‌ایم و 40 درصد از گوشت قرمزی که توسط این روستاییان تامین می‌شد را از دست داده‌ایم، بنابراین باید با استفاده از فعالیت‌های ترویجی، این دامداری‌های روستایی را مجددا احیا کنیم.

وی بر ضرورت نگاه کارشناسی و تخصص گرایانه بر حوزه ترویج تاکید کرد و افزود: ما همانند افراد غیرمتخصص به حوزه ترویج نگاه می‌کنیم و اگر از ما بپرسند کدام سیستم آبیاری مفید است، بدون مطالعه می‌گوییم سیستم تحت فشار، در حالی‌که نگرش ما نباید همانند عامه مردم باشد. نوع خاک، نوع آب، منبع آب و ... است که نشان می‌دهد کدام سیستم آبیاری را باید انتخاب کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی انتخاب کشاورزان نمونه را یک اقدام ترویجی اثرگذار دانست و افزود: انتخاب نمونه‌های کشاورزی به این دلیل که منجر به تغییر رفتار کشاورزان دیگر می‌شود از کلاس‌های آموزشی نیز اثرگذارتر است و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید به این امر به‌عنوان کار ترویجی نگاه کنند تا اثرگذارتر باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید