Iranian Agriculture News Agency

جشنواره سماق فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری هوراند

مجتمع گلخانه‌ای هوراند به‌زودی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: جشنواره سماق می‌تواند فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری هوراند باشد.

مجتمع گلخانه‌ای هوراند به‌زودی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان هوراند که با محوریت برگزاری جشنواره ملی سماق و جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی هوراند برگزار شد  با تسلیت اربعین حسینی افزود: تا زمان جنگ اوکراین و روسیه در کشور ما و سایر ممالک اهمیت امنیت غذایی خیلی مشخص نشده بود، ولی وقتی جنگ رخ داد و جلوی صادرات گندم گرفته شد، کشورها متوجه این شدند که تکمیل کننده امنیت دفاعی، امنیت غذایی است.

وی افزود: یعنی اگر می‌خواهیم امنیت ملی باشد حتما باید امنیت غذایی داشته باشیم، اگر امنیت غذایی نباشد خیلی راحت به ممالک دیگر سرسپرده می‌شویم. در کشور ما هم، در نهاده‌های دامی و گندم مشاهده کردیم که باید به کشاورزی خیلی اهمیت بدهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در دولت سیزدهم به بخش کشاورزی به‌عنوان محور توسعه و حتی تامین‌کننده  مواد اولیه صنایع مخصوصا صنایع کشاورزی خیلی اهمیت داده شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشاورزی شهرستان هوراند با توجه به میکروکلیمای خاص این شهرستان پررنگ است، گفت: انواع گیاهان دارویی به خصوص فیسالیس که محصولی گرمسیری است و جنبه صادراتی دارد در هوراند کشت می‌شود.

فتحی ادامه داد: علیرغم وسعت کم شهرستان هوراند، با توجه به اکوسیستم منطقه و سردسیر بودن شهرستان اما چایپاره هوراند منطقه گرمسیر است که میوه استوایی فیسالیس در سطح عالی کشت می‌شود و به‌دلیل چهارفصل بودن شهرستان هوراند سازمان جهادکشاورزی توجه ویژه به کاشت گیاهان دارویی دارد و خوشبختانه با سرمایه‌گذاری بومی در سطح خوبی با حمایت جهاد کشاورزی در حال اجرا هست.

وی افزود: همچنین سماق محصولی است که در هوراند کشت می‌شود و در زندگی مردم تاثیرگذار است. سماق تا هشت سال قبل فقط محصولی خودرو بود ولی اکنون زراعی سازی محصول سماق انجام می‌شود و بیش از 150 هکتار از این محصول کشت شده است. طبیعتا باید ظرفیت ایجاد کنیم و برای فرآوری این محصول تدابیری اندیشیده شود تا محصول نهایی از ارزش افزوده بیشتر برخوردار باشد.

فتحی گفت: ایجاد فرآوری سماق نیز توسط بنیاد تعاون بسیج و با مشارکت کشاورزان یا سرمایه‌گذار بومی در قالب تشکیل تعاونی امکان‌پذیر است که سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز از آن حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری در مجتمع گلخانه‌ای هوراند سرمایه‌گذارانی شناسایی شده‌اند، افزود: به زودی واگذاری این مجتمع به سرمایه‌گذار انجام می گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: لایروبی قنات، ایجاد جاده دسترسی به مزارع و کانال کشی اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی است و تمام پروژه‌هایی که در مناطق محروم هستند  از طریق بسیج سازندگی با تهاتر اموال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌ها باعث شناسایی ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری آن منطقه می‌شود، گفت: ما برای برگزاری جشنواره سماق حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید