Iranian Agriculture News Agency

سماق شهرستان هوراند از نظر کیفیت مقام اول کشوری دارد

برداشت ۵۰۰ تن سماق در شهرستان هوراند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از برداشت 500 تن سماق از باغات این شهرستان خبر داد.

برداشت ۵۰۰ تن سماق در شهرستان هوراند

سیدرضا تاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، با اعلام این مطلب گفت: شرایط آب و هوایی اکثر روستاهای شهرستان برای رشد این گونه با ارزش بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه  سماق یکی از گونه‌های گیاهی جنگلی این شهرستان است که به‌طور معمول به حالت خودرو و در دامنه‌های وحشی، چوب‌زارها، چمن‌زارها، صخره‌ها، دره‌های گود و اطراف جاده‌ها رشد می‌کند، ادامه داد: سماق به جهت بهره‌وری بیشتر اکنون دیگر این محصول جایگزین کشت غلات دیم شده است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند گفت: اگر بخواهیم روستاهایی که در آن سماق کشت می‌شود را نام ببریم می‌توان به وروجن علیا و سفلی، تابستانق، آقبراز، ازناب سفلی و علیا، صوفی، ملالو ، گورمدرق، هوین، طین شیخ، بران، رزدره سی، کورن، کویر قره، درویش و…. اشاره کرد اما بیشترین مساحت را برای سماق اراضی روستاهای آقبراز و روجن علیا و سفلی و تابستانق به خود اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سماق تولیدی هوراند محصولی کاملا سالم ارگانیک و عاری از هرگونه آلاینده‌های شیمیایی است، گفت: از نظر کیفیت سماق هوراند مقام اول کشور را دارد و از نظر مساحت نیز بیشترین مساحت را در آذربایجان شرقی دارد.

این مسئول اضافه کرد: سماق این منطقه به لحاظ دارا بودن رنگ قرمز، طبیعی طعم خوب و بازارپسندی یکی از مرغوب‌ترین و اصلی‌ترین نوع سماق موجود در کشور است.

تاج الدینی با بیان اینکه عملکرد محصول سماق از هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم تا یک تن در هکتار برآورد شده است، گفت: تکثیر این محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سال‌های اخیر تحقیق و تولید نهال سماق از طریق کشت بافت و همچنین بذر به روش آزمایشگاهی انجام یافته و در مطالعه و بررسی وضعیت تولید در شهرستان است همچنین ایجاد سامانه‌های آبگیر و بانکت‌بندی در باغات سماق جهت ذخیره آب باران به صورت الگویی در برخی باغات انجام می‌شود.

وی افزود: باروری و غنچه سماق بعد از عید و فصل بهره‌برداری این محصول از اواسط مرداد شروع شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان هوراند در زمینه کشاورزی و گردشگری، افزود: هوراند یک شهرستان چهار فصل است. از پست‌ترین نقطه تا مرتفع‌ترین نقطه این شهر، محصولات تمامی فصول امکان کشت دارند.

وی ادامه داد: شهرستان هوراند، ۱۳۶ هزار هکتار اراضی دارد که ۱۳۳ هزار هکتار آن زراعی و باقی باغات هستند. امسال بخش کشاورزی هوراند با چالش‌های اساسی چون خشکسالی، سرمازدگی، سیلاب و طوفان مواجه شد و سال پرباری برایمان نبود و تصور می‌کردیم که نمی‌توان محصولات چندانی را برداشت کنیم اما کشاورزان زحمتکش منطقه با عمل به توصیه کارشناسان، توانستند محصولات خوبی را کشت و برداشت کنند.

تاج الدینی از برنامه جهادکشاورزی برای همکاری با منابع طبیعی در راستای توسعه کشت سماق در شهرستان خبر داده و می‌گوید: بخش چهاردانگه در شهرستان هوراند، قطب تولید سوماق بوده و محصول تولیدی در این منطقه برداشت می‌شود.

وی، اقلیم را علت اصلی تفاوت کیفیت خالص سوماق هوراند با دیگر مناطق دانست و سماق هوراند را یک محصول ارگانیک و بدون استفاده از کود و سم معرفی کرد.

معاون  مدیریت جهادکشاورزی شهرستان هوراند نیز در ادامه از برنامه‌های این مدیریت برای توسعه و گسترش سماق در شهرستان هوراند خبر داد و گفت: سماق به دلیل ارزش افزوده‌ بالا بین کشاورزان منطقه، مقبولیت پیدا کرده که این مورد باعث شده تا کشاورزان بیشتری خواهان کشت کردن سماق باشند.

ابوالفضل محمدپور،  ادامه داد: برنامه دیگر ما همکاری با مرکز تحقیقات بوده که در این راستا توانستیم سماق را به صورت کشت بافت رشد بدهیم تا به صورت نهال درآید که این نهال‌ها نیز جواب داده و باعث شده تا این محصول در شهرستان گسترش بسیار زیادی داشته باشد.

وی افزود: بخش اعظمی از کشاورزی در منطقه هوراند به صورت سنتی بوده و زنان نقش موثری در کشاورزی منطقه دارند.

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی هوراند نیز گفت: هر هکتار از باغ سماق، حدود یک تن خوشه و ۵۰۰ کیلوگرم پودر سماق استحصال می‌کنند. ۵۵۰ هکتار از اراضی شهرستان به زیر کشت سماق رفته که به حالت جنگلی هستند و با آب باران و رطوبت فصلی رشد می‌کنند.

سکینه پهنایی ادامه داد: سماق، نیاز به سمپاشی و مرحله داشت ندارد و از بابت اقتصادی یک محصول قابل توجیه و با صرفه اقتصادی است زیرا دارای هزینه پایین و درآمد بالا است. رقم کشت شده در هوراند، رقم بومی سماق قرمز بوده و کیفیت و رنگ متفاوتی از سماق دیگر نقاط کشور دارد.

وی، راه اندازی سامانه‌های آبگیر جهت زخیره آب باران با روش‌های مختلف را از جمله راه‌های افزایش عملکرد تولید سماق عنوان کرده و ادامه داد: هرچقدر آب بیشتری به گیاه برسد، عملکرد تولیدی نیز افزایش می‌یابد. براین اساس، کشاورزانی که از این سامانه استفاده کرده‌اند (ایجاد این سامانه هیچ هزینه‌ای ندارد) عملکرد تولیدی از یک تن به ۱.۵ تن در هکتار رسیده است.

پهنایی در خصوص نحوه تکثیر این گیاه نیز گفت: تکثیر گیاه سماق به صورت پاجوش و دستی انجام می‌شود ولی به‌تازگی بر روی کشت بافت این گیاه جهت تکثیر بذر و به صورت پیوندی اقدام شده است.

مسئول اداره ترویج مدیریت جهادکشاورزی شهرستان هوراند نیز از راه‌اندازی سایت الگوی گیاه دارویی سماق در روستای آق‌براز خبر داده و گفت: این سایت از سه سال گذشته راه‌اندازی شده و به‌عنوان الگویی جهت بازدید کشاورزان از نمونه‌های کشت سماق استفاده می‌شود. در خلال این سایت نیز کارگاه‌ها و دوره‌های مهارتی ترویجی کشت سماق و سامانه‌های آبگیر برای بهره برداران برگزار می‌شود.

یوسف باقری افزود: این سایت دو سال دیگر نیز ادامه داشته و از گیاهان مربوطه، نمونه‌گیری کرده و به صورت پایلوت به کشاورزان نشان داده می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید