Iranian Agriculture News Agency

بی پروا در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

رتبه چهارم استان آذر بایجان شرقی با تولید 558 تن سماق در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از رتبه چهارم استان آذر بایجان شرقی در تولید سماق در کشور خبر داد.

رتبه چهارم استان آذر بایجان شرقی با تولید 558 تن  سماق در کشور

محمدباقر بی پروا در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با اعلام این مطلب گفت:  سطح زیر کشت سماق استان به‌صورت احداث باغ 148 هکتار و 550 هکتار هم به شکل جنگلی بوده و در مجموع 698 هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی به کشت سماق اختصاص یافته است. عمده باغات سماق استان در شهرستان هوراند قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه براساس برآورد اولیه میزان تولید محصول سماق استان در سال جاری بیش از 558 تن  است، افزود: استان آذربایجان شرقی براساس آمارنامه کشاورزی بعد از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی  رتبه چهارم  تولید این محصول در کشور را داراست .

بی پروا به خاصیت دارویی سماق اشاره کرده و گفت: سماق، قابض، بهبود دهنده زخم‌ها، بند آورنده خون، ضد اسهال و درمان کننده اسهال خونی، کاهنده اسید اوریک، ضد میکروب، ویروس و مالاریا است و در درمان بیماریهای روماتیسمی، نقرس، کاهش خونریزی سینه، پایین آوردن تب و تقویت دستگاه گوارش، ورم گلو و دهان و غیره استفاده می‌شود. این محصول عمدتاً به‌صورت چاشنی غذا (برنج و آش و کباب) به‌ویژه در غذاهای ایرانی و هندی کاربرد دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان به کاربرد سماق در مصارف صنعتی اشاره کرد و گفت: از دانه سماق روغنی استخراج می‌شود که در شمع سازی استفاده می‌شود. چوب سماق و جوشانده برگ و میوه آن در رنگرزی پشم به کار می‌رود. همچنین از برگ‌های سماق که دارای 13 درصد تانن است، برای رنگ دادن به چرم استفاده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید