Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی یکی از استان‌های شمال غرب کشور خبر داد:

سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در کشاورزی آذربایجان شرقی/85 درصد الگوی کشت دریاچه ارومیه رعایت شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: رغبت سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی با میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود از جمله اتفاقات خوب در سال گذشته بود.

سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در کشاورزی آذربایجان شرقی/85 درصد الگوی کشت دریاچه ارومیه رعایت شد

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های رسانه‌ای « به سوی قله» که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد، افزود: تامین امنیت غذایی در آذربایجان شرقی توسط کشاورزان، دامداران و مرغداران عزیز و زحمت کش و افرادی که در زیربخش‌های مختلف کشاورزی فعالیت می‌کنند، اتفاق می‌افتد. راهبری این موضوع، تمهیدات و پشتیبانی آن نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ادارات تابعه و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هایی است که میز خدمتش تا مرکز دهستان‌هاست. در ساختار سازمانی جهاد کشاورزی خدمات‌رسانی به مرکز دهستان‌ها هم تعریف شده است.

فتحی بیان کرد: کشاورزان با وجود تمامی تنگناها در امر تولید، تامین امنیت غذایی تمامی تلاش خود را می‌کنند و سنگ تمام می‌گذارند. کارشناسان جهاد کشاورزی هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی به بهره‌برداران ارائه خدمت می‌کنند.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در بخش کشاورزی محدودیت منابع اعم از آب و خاک است. با توجه به اینکه قسمت عمده آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، ضرورت دارد تا کشاورزان ما از دانش و علم روز استفاده کنند تا عملکرد در واحد سطح را ارتقاء دهند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

وی افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر این اتفاق افتاده است. کارشناسان در کنار کشاورزان قرار گرفته‌اند و دانش بومی کشاورزان با دانش جدیدی که کارشناسان ارائه می‌کنند، تلفیق می‌شود. این مسئله باعث ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح می‌شود.

فتحی از افتتاح 83 پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر 59 هزار و 241 میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این پروژه‌ها شامل 34 پروژه صنایع تبدیلی به ارزش 6 هزار و 487 میلیارد و 596 میلیون ریال، 24 پروژه آب و خاک به ارزش 366 میلیارد و 801 میلیون ریال، 9 پروژه باغبانی به ارزش 351 میلیارد و 300 میلیون ریال است.

وی اضافه کرد: یک پروژه امور دام به ارزش 152 میلیارد ریال، یک پروژه شهرک گلخانه‌ای به ارزش یک هزار و 542 میلیارد ریال ، یک پروژه شیلات به ارزش 12 میلیارد ریال، دو پروژه طیور به ارزش 50 هزار و 229 میلیارد ریال، 10 پروژه امور عشایر با اعتبار 86 میلیارد و 700 میلیون ریال و یک پروژه آبخیزداری و منابع‌طبیعی با اعتبار 14 میلیارد و 178 میلیون ریال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مجموع اعتبار هزینه شده برای افتتاح این پروژه‌ها را 59 هزار و 241 میلیارد و 575 میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان اعتبار 352 میلیارد و 531 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، 157 میلیارد و 453 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، 57 هزار و 325 میلیارد و 591 میلیون ریال از محل سایر منابع از قبیل مشارکت مردمی و آورده سرمایه‌گذاران و یک هزار و 406 میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

وی در خصوص میزان اشتغال‌زایی این طرح‌ها گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای یک هزار و 250 نفر به‌صورت مستقیم و چهار هزار و 762 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد. دو هزار و 885 بهره‌بردار نیز از این پروژه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

فتحی با اشاره‌ به میزان سرمایه جذب شده در سال گذشته، گفت: جذب سرمایه 10 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته در بخش کشاورزی نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به حمایت‌های مسئولان استان است.

وی با بیان اینکه تحقق شعار سال با همین سرمایه‌گذاری‌ها و ورود بخش خصوصی محقق می‌شود، گفت: سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار تن جوجه‌ریزی شد که در تلاش برای افزایش یک میلیون تن هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: حاصل این حمایت‌ها از بخش کشاورزی این بود که علی رغم این‌که بارندگی یک چهارم کاهش و تبخیر چهار برابر افزایش پیدا کرد و با توجه به آنکه تولیدات گندم استان نیز متکی به دیم است، میزان تولیدات گندم به‌طور محسوس افزایش یافت. این امر به خاطر طرح جهش تولید در دیم‌زارها است. در این طرح، کارشناسان در کنار کشاورزان قرار گرفته و دانش بومی و جدید با یکدیگر تلفیق می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز خرید تضمینی ‌گندم استان از 420 هزار تن عبور کرده است،  افزود: این میزان خرید گندم بیش از ۳۰۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۹ را نشان می‌دهد. با وجود تمام محدودیت‌های جوی، با زحمت کشاورزان، به‌نژادی، مبارزه با آفت و بیماری‌ها، شاهد افزایش تولیدات کشاورزی در استان بودیم و در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم.

فتحی بیان کرد: طی دولت مردمی، تولید گوشت قرمز در آذربایجان شرقی از ۵۴ هزار تن به ۵۷ هزار تن رسیده است و همچنین تولید گوشت مرغ نیز از ۸۷ هزار تن به ۹۷ هزار تن افزایش یافت. همچنین بزرگترین مجموعه گوسفندداری شمال‌غرب کشور با ۳۲ هزار راس گوسفند در شهرستان شبستر افتتاح شد.

وی افزود: آذربایجان شرقی دارای رتبه اول فرآوری کشمش و رتبه سوم سردخانه‌ها در کشور است. استان ما ۴۳ هزار و ۷۲۲ دستگاه تراکتور دارد که ۱۸۷ دستگاه کمباین طی یک سال توسط سازمان جهادکشاورزی استان جذب شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت بیمه‌ محصولات کشاورزی، اضافه کرد: محصولات کشاورزی به‌دلیل قرارگیری در محیط‌های بیرونی آسیب‌پذیر هستند که خوشبختانه استان ما در این بخش تاکنون موفق عمل کرده است .

وی ادامه داد: دانش در تمامی بخش‌های کشاورزی ما نفوذ کرده است و از این‌رو 15 شرکت دانش‌بنیان در این زمینه فعالیت می‌کنند همچنین در استان ما ۵۱ هزار هکتار شبکه آبیاری وجود دارد و ۷۱ هزار هکتار نیز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند که هفت هزار هکتار آن طی سال جاری اجرا شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دشمن در حال حاضر از ابزار امنیت غذایی هم در سراسر دنیا استفاده می‌کند، بیان کرد: همیشه گفته‌اند که الگوی کشتی وجود ندارد باید بگوییم الگوی کشت وجود دارد اما در دولت سیزدهم این الگو اصلاح شد و سال گذشته بیش از ۸۵ درصد الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه رعایت شد. محصولاتی مانند صیفی‌جات، هندوانه و پیاز و سیب زمینی کاشته نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گلخانه‌ها واحدهایی هستند که کمک شایانی به بخش کشاورزی می‌کنند، افزود: در کشور ما ضرورت بر سوق کشاورزان به سمت گلخانه است؛ سرمایه‌گذاران استان نزدیک به ۱۰۰ هکتار به مساحت گلخانه‌های استان اضافه کردند.

فتحی با اشاره به رتبه اول فن‌آوری کشمش و رتبه سوم سردخانه‌های آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: ایجاد شهرک‌های کشاورزی موضوعی نوپاست اما مانند شهرک‌های صنعتی شکل گرفته و اتفاقات بسیار خوبی هم در آن رقم خورده است.

وی افزود: بیمه محصولات کشاورزی موضوعی جدی است چراکه فعالیت بخش کشاورزی در محیط بیرون، شغلی پرریسک است. از این‌رو بیمه محصولات کشاورزی در این میان بسیار مهم است. خوشبختانه در  بخش دام و طیور و زراعت و دامداری با رشد روبه‌رو هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: در بخش کشاورزی همیشه گلایه بر این است که آمار و ارقام دقیقی موجود نیست. از این‌رو طرح تداخل اراضی ایجاد شد تا با تهیه نقشه‌های کاداستر بتوان این آمار دقیق را تهیه کرد. در این میان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۹ هزار و ۵۶۶ تن میزان تولید ماهی در آذربایجان شرقی داشتیم، اضافه کرد: پرورش ماهی خاویار در حاشیه رود ارس یک سرمایه‌گذاری بزرگ در این عرصه است.

فتحی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک‌های کشاورزی موضوعی نوپاست، افزود: اما در عین حال شهرک‌های صنعتی شکل گرفته است و اتفاقات بسیار خوبی هم در آن رقم خورده است.

وی در خصوص خشکی دریاچه ارومیه و تبعات ناشی از آن گفت: باور بنده این است در خصوص دریاچه زود قضاوت می‌کنیم، متاسفانه به‌دلیل کاهش نزولات جوی و کمبود منابع آبی، دریاچه دچار این وضعیت شده است، برای احیای دریاچه، امیدوار به رحمت الهی هستیم و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، پاییز پر بارانی خواهیم داشت که امیدوارم نگرانی‌ها در مورد دریاچه ارومیه را تا حدودی رفع کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید