Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

تولید مرغ آذربایجان شرقی به مرز 10 میلیون قطعه در سال می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولید مرغ در آذربایجان شرقی در آینده نزدیک به 10 میلیون قطعه در سال خواهد رسید.

تولید مرغ آذربایجان شرقی به مرز 10 میلیون قطعه در سال می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در برنامه آئینه خدمت شبکه سهند، عمده‌ترین وظیفه بخش کشاورزی را تامین امنیت غذایی دانست و گفت: منظور از امنیت غذایی تامین غذای سالم و کافی در شرایطی است که منابع محدود بوده و آب وخاک در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به روند رشد جمعیت کشور اضافه کرد: در این وضعیت وظیفه بخش کشاورزی سنگین‌تر خواهد بود و ایجاب می‌کند که از طریق نفوذ دانش در بخش کشاورزی به جای افزایش سطح زیر کشت، عملکرد خود را در واحد سطح افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مهمترین اقدامی از افزایش میزان ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی طی یک سال گذشته خبرداد و افزود: نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری در قالب ادامه شعار سال قبل درباره دانش بنیان بودن در بخش کشاورزی بود.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند که بخش کشاورزی در حوزه دانش بنیان از سایر بخش‌ها عقب مانده است. بنابراین تمام تلاش استان آذربایجان شرقی با راهبردهای استاندار افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی بود.

فتحی افزود: در مقطعی تنها سه شرکت دانش‌بنیان فعالیت داشت اما اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی به عدد 15 رسیده است و حدود 34 شرکت دانش بنیان دیگر در حال طی کردن مراحل اجرایی تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی دهکده فن‌آوری و نوآوری بخش کشاورزی در استان، گفت: تمام شرکت‌هایی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند و روند کسب عنوان دانش بنیان را طی می‌کنند، می‌توانند در مرکز تحقیقات کشاورزی مستقر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص نتایج افزایش ضریب دانش در حوزه کشاورزی استان بیان کرد: مهمترین نتیجه این اقدامات این بود که با وجود تمامی شرایط جوی از قبیل کاهش میزان بارندگی و افزایش دما که آذربایجان شرقی و کشور درگیر آن هست، میزان تولید محصولات کشاورزی استان افزایش پیدا کرد و این در شرایطی است که عمده محصولات تولیدی در بخش کشاورزی استان کشت دیم است.

فتحی از خرید بیش از 420 هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته نزدیک به 80 درصد و نسبت به سال 99، 300 درصد افزایش را رقم زده است. گندم قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد و این خبر خوشحال کننده‌ای برای مردم است. در حوزه گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و این موفقیت با طرح جهش تولید در دیم‌زارها میسر شد.

وی بیان کرد: خودکفایی گندم حاصل کار مشترک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهادکشاورزی بود. در این طرح کارشناسان کشاورزی همگام با کشاورزان زحمت‌کش استان و با تلفیق دانش بومی و دانش جدید و با روش‌های به‌نژادی، به‌زراعی و اصلاح ارقام به این مهم دست یافتند. مقام معظم رهبری در ابتدای سال در حوزه گندم دیم تاکید زیادی داشتند و خوشبختانه استان آذربایجان شرقی به‌صورت شاخص توانست کارنامه قابل قبولی در حوزه تولید گندم ازطریق جهش تولید در دیم‌زارها که از طرح‌های موفق دولت است، رقم بزند.

این مقام مسئول تولید مرغ گوشتی را از دیگر فعالیت‌های شاخص دولت در بخش کشاورزی قلمداد کرد و افزود: ما در حوزه گوشت مرغ نیازمند محصولات استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل بودیم اما با اتمام طرح‌های نیمه تمام در حوزه مرغ گوشتی این نیازمندی برطرف شد. ظرفیت جوجه‌ریزی استان سه میلیون قطعه بود که ما را وابسته به استان‌های هم جوار می‌کرد؛ ولی اکنون ظرفیت جوجه‌ریزی به پنج میلیون قطعه رسیده است. این میزان در آینده نزدیک دو برابر خواهد شد و به 10 میلیون قطعه در سال خواهد رسید. به این ترتیب در تولید مرغ گوشتی به خودکفایی خواهیم رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: قیمت تولیدات بخش کشاورزی متاثر از قیمت‌های جهانی است. زمانی که قیمت عوامل تولید رو به افزایش است، طبیعتا قیمت محصول نهایی هم افزایش خواهد یافت. زمانی که قیمت جهانی مواد اولیه تولید مرغ گوشتی افزایش پیدا کند، محصول نهایی هم افزایش قیمت خواهد داشت.

وی افزود: قیمت نهایی باید برای تولیدکننده مقرون به‌صرفه باشد تا تولید را ادامه دهد. با سرکوب قیمت، رشد تولید صورت نخواهد گرفت. وقتی که شعار مقام معظم رهبری و یا نامگذاری سال «رشد تولید و مهارم تورم» است، این نشان می‌دهد بدون رشد تولید و تنها با سرکوب قیمت‌ها نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم. سرکوب قیمت موجب خروج سرمایه‌های بخش کشاورزی شده و منجر به عدم رشد تولید می‌شود.

فتحی افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را یکی از اقدامات فرخنده در دو سال نخست دولت سیزدهم قلمداد کرد و افزود: کارشناسان کشاورزی همیشه گله‌مند بودند که میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کمتر از بخش‌های صنعت و خدمات است که انتقاد درستی بود.

وی ادامه داد: در کشور 95 درصد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و خدمات است و تنها پنج درصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است. خوشبختانه جذابیتی که در بخش کشاورزی ایجاد شد، باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان  شد؛ چنانچه سال گذشته بخش خصوصی10 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد که بخشی از آن در زنجیره تولید مرغ مادر، تخم‌گذار و گوشتی و یا در حوزه صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها بود. این سرمایه‌گذاری‌ها یک اتفاق بسیار خوب برای استان است و تعدیل قیمت‌ها را رقم خواهد زد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: خوشبختانه علاوه بر مرغ تخم‌گذار در بخش گلخانه هم سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است. به‌طوری‌که در حال حاضر در سطح استان 345 هکتار گلخانه در حال فعالیت هستند اما در اوایل شروع به کار دولت سیزدهم 247 هکتار بود .

وی اضافه کرد: در حال حاضر 100 هکتار گلخانه دیگر با پیشرفت فیزیکی 10 تا 90 درصدی در حال احداث هستند. در بخش‌های صنایع تبدیلی هم سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام گرفته و در زمینه تغییر الگوی کشت نیز کشاورزان پیشرو هستند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این موارد بیانگر این است که بخش کشاورزی جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری را پیدا کرده است و این باعث شده است تا از حوزه صنعت و خدمات هم جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان ما به جایگاهی رسیده‌اند که امنیت غذایی و امنیت آبی را در کنار هم می‌بینند نه در تقابل هم و ارزش آب را نیز به‌خوبی درک کرده‌اند. عمده تولید ما متکی به کشت دیم است و کشاورزان از نزولات جوی استفاده بهینه کرده‌اند و تولید محصول داشته‌اند. ما در آذربایجان شرقی کشاورزی نیمه آبی هم داریم و کشاورزی آبی مطلق خیلی کم در سطح استان وجود دارد.

وی در خصوص دریاچه ارومیه گفت: حدود 10 درصد سهم آبی دریاچه ارومیه از استان آذربایجان شرقی تامین می‌شود و 90 درصد بقیه از استان‌های آذربایجان غربی و کردستان تامین می‌شود اما بیشترین ضرر خشکی دریاچه ارومیه نصیب استان ما شده است؛ کشاورزان منطقه در استفاده از ارقام مناسب تحت عنوان اصلاح الگوی کشت قدم‌های خوبی برداشته‌اند و از ارقام بومی که از لحاظ آب‌بر بودن پرمصرف است، استفاده نمی‌کنند و ارقام اصلاح شده که با کمترین مصرف آب محصولات با تناژ بالا را تولید می‌کنند را جایگزین کرده‌اند.

فتحی در خصوص طرح ملی الگوی کشت گفت: آیین‌نامه مربوط به اصلاح الگوی کشت اولین بار در دولت سیزدهم تدوین شد و اوایل سال زراعی جاری ابلاغ شد. خوشبختانه این الگو در سطح استان حدود 85 درصد اجرایی شده است که البته بیشترین علت جبر طبیعت بود که ما را به کاشت محصول کم آب بر سوق داد.

وی افزود: البته اقدامات سازه‌ای هم لازم است که باید کانال‌های آب به‌صورت لاینینگ شود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود و در داخل مزرعه از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده شود. خوشبختانه تا این لحظه حدود 51 هزار هکتار از اراضی زراعی استان به شبکه آبیاری مجهز شده است و حدود 70 هزار هکتار هم به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 7033 هکتار سیستم نوین آبیاری در این استان در دست اجرا است که تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در طول امسال نیز حدود چهار هزار هکتار مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است. این اقدامات در راستای بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی انجام شده است.

وی در مورد کشت محصولات غیر بومی در سطح استان گفت: همیشه این سوال در ذهن مردم وجود دارد که چرا سویا و ذرت که جزء محصولات عمده مصرفی است در سطح استان تولید نمی‌شود. ذرت و سویا جزء محصولات آب‌بر است که در این حالت باید از میزان کشت گندم کاسته شود و همچنین بیشترین میزان آب هم باید به این دو محصول اختصاص داده شود .

فتحی افزود: اگر مزیت نسبی را فرض قرار دهیم، هر استان و یا هر کشوری مزیت کاشت تعدادی محصول را داراست و طبیعتا به سمتی کشیده می‌شود که بیشترین میزان مزیت نسبی تولید محصول را لحاظ کند و آن محصول را کشت کند. کشت سیب و انگور از مزیت‌های آذربایجان شرقی است. انگور از جمله محصولاتی است که کمترین میزان آبیاری را داراست و سطح کشت پسته نیز در استان ما کم کم افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص بیمه تامین اجتماعی زنبورداران گفت: این مساله به صندوق بیمه روستایی و عشایری که زیر نظر وزارت کار است، مربوط می‌شود اما چون ما متولی بخش کشاورزی هستیم مطالبه می‌کنیم که این امر نیاز به قانون‌گذاری در مجلس و رایزنی با نمایندگان استان دارد. البته مکاتباتی نیز با وزارت کار توسط نظام صنفی انجام شده و در حال پیگیری موضوع هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به عزم راسخ دولت در بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید گفت: در بخش کشاورزی حدود 30 واحد طی امسال از طریق تامین تسهیلات و رفع موانع به چرخه تولید بازگردانده شد. در زمینه تامین سرمایه در گردش در حوزه واحدهای مرغداری، با کمک بانک کشاورزی و همکاران سازمان جهاد کشاورزی استان با تشکیل پرونده به‌صورت اضطراری در سطح کشور، رتبه سوم کشوری در جذب سرمایه در گردش را به خود اختتصاص دادیم.

وی ادامه داد: تمام تسهیلات اختصاص یافته به واحدهای تولیدی تحت نظارت بانک عامل و دستگاه معرف است و بر اساس پیشرفت فیزیکی به آنها مرحله به مرحله تسهیلات پرداخت می‌شود که در این زمینه هم جهادکشاورزی و هم بانک، نظارت کامل به تسهیلات اختصاص داده شده به واحدها را دارند.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید