Iranian Agriculture News Agency

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مجموعه‌ای برنامه محور

استاندار آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی امروز اولویت اصلی استان است و 20 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مجموعه‌ای برنامه محور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، عابدین خرم در مراسم افتتاح هم‌زمان ۸۳ پروژه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: توسعه کشاورزی و پروژه‌های کشاورزی تبدیل به یک اقدام مبنایی در دولت سیزدهم شده است.

وی افزود: در گذشته توسعه استان را در صنعت و خدمات جستجو می‌کردیم که البته این موارد نیز همچنان در اولویت ما است ولی امروز اولویت اصلی استان بعد از صنعت، کشاورزی است. هرچند که صنعت به خصوص در حوزه پروژه‌های خاص باید پیوست ‌کشاورزی داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی را برنامه محور خواند و افزود: جهادکشاورزی یک برنامه منسجم در استان داشت که آن را ارائه کرد و تبدیل به یک باور شد که می‌توان آذربایجان شرقی را به‌عنوان یک استان محوری در بخش کشاورزی معرفی کرد.

خرم با تمجید از روحیه و فرهنگ جهادی، جهاد کشاورزی، گفت: ما جهادکشاورزی را با همان فرهنگ جهادی یافتیم که نیروی انسانی متخصص و متعهد دارد. متاسفانه جمعیت روستایی استان در ۴۰ سال گذشته از لحاظ آماری کاهش یافته و لازم است تا این مهاجرت معکوس انجام شود و مردمی که به شهرها کوچ کرده و در شهرهایی چون تبریز حاشیه‌نشین شده‌اند، به روستاها برگردند، تولیدکننده شوند، عزتمندانه زندگی کنند و به تولید و اقتصاد استان کمک کنند‌.

وی افزود: عمران و آبادانی روستاها و مهاجرت معکوس در استان شروع شده و سهم هفت درصدی اشتغال در کشاورزی در آذربایجان شرقی طی دو سال گذشته به ۲۰ درصد رسیده است و این عدد نشان‌دهنده این است که ۲۰ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی گفت: بهره‌وری تولید بخش کشاورزی افزایش یافته و در دو سال قبل افزایش نزدیک به دو میلیون تن افزایش تولید در کشاورزی داشتیم‌. تلاش می‌کنیم تا کشاورزی در استان، درآمدزا باشد و بتواند امنیت غذایی کشور را تامین کند و بخش عمده صادرات استان نیز به فرآورده‌های کشاورزی اختصاص یابد تا سهم کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده استان نیز افزایش پیدا کند.

خرم بر لزوم در اولویت قرار گرفتن بخش کشاورزی در زمینه دریافت تسهیلات بانکی و کمک‌های مالی تاکید کرد و ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی باید آذربایجان شرقی را جزء استان‌های اولویت‌مند قرار دهد، زیرا بستر و زمینه برای رشد و توسعه در استان بالا است. حتما باید در حوزه بانکی کمک ویژه‌ای به کشاورزان شود.

وی افزود: به بخش کشاورزی، نسبت به سایر بخش‌ها آنگونه که باید در بحث تسهیلات کمک نشده و این کمک‌ها باید افزایش یابد. بانک کشاورزی به خوبی در این زمینه نقش‌آفرینی کرده است اما نیاز است تا بانک‌های دیگر هم به کمک کشاورزان بیایند تا بتوانیم استان را به‌عنوان یکی از استان‌های رتبه‌دار در کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی معرفی کنیم.

وی آذربایجان شرقی را یک استان مرزی دارای پتانسیل صادراتی معرفی کرد و گفت: بخشی از سرمایه‌گذاران را تشویق کردیم تا در مناطق کمتر برخوردار استان از جمله چاراویماق، هشترود و کلیبر سرمایه‌گذاری کنند که صنایع تبدیلی و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش کشاورزی در این مناطق در حال انجام است. این تکمیل زنجیره به ارزش افزوده خوبی تبدیل خواهد شد و می‌تواند نوید خوبی برای کشور باشد.

استاندار آذربایجان شرقی افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی را یکی از اقدامات خوب بخش کشاورزی در سال گذشته دانست و بیان کرد: خوشبختانه شهرک علمی تحقیقاتی کشاورزی در استان راه‌اندازی شده و بستر مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی فراهم شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید