Iranian Agriculture News Agency

اجرای دو پروژه کلان با حمایت مقام معظم رهبری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از اجرای دو پروژه کلان کشاورزی در کشور با حمایت مقام معظم رهبری خبر داد.

اجرای دو پروژه کلان با حمایت مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، صفدر نیازی در مراسم افتتاح هم‌زمان ۸۳ پروژه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته دولت با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و دیگر مقامات استانی در مجتمع کارخانجات رضوان دانه تبریز برگزار می‌شد، گفت: بخش کشاورزی مظلوم است و نیاز به حمایت و نگاه ویژه دارد. چالش‌های این بخش زیاد است و ما موظف به پایداری امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری در آن هستیم.

وی از افتتاح  دو هزار و 300 پروژه کشاورزی به مناسبت هفته دولت در کشور خبر داد و افزود: ۵۰ درصد این پروژه‌ها در بخش آب و خاک و زیرساخت‌های کشاورزی قرار دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی آذربایجان شرقی و استان‌های غربی کشور به واسطه بهره‌برداران خوب این منطقه دارای اهمیت بالایی است و امیدواریم تولیدات این بخش بتواند نیازهای منطقه را رفع کند.

نیازی جذب سرمایه‌گذاری را یکی از چالش‌های بخش کشاورزی کشور قلمداد کرد و ادامه داد: نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بالا است و تولیدات این بخش ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند در صورتی‌که تنها ۳.۵ درصد سرمایه‌گذاری در این بخش است.

وی در خصوص دیگر چالش‌های بخش کشاورزی در کشور گفت: خرد شدن قطعات بعد از قانون اصلاحات ارضی، قانون ارث و تغییر اقلیم و بارندگی‌ها از جمله چالش‌های دیگر بخش کشاورزی است. میانگین بارندگی در کشور از ۲۴۳ میلیمتر به ۱۹۰ میلیمتر و به میزان یک چهارم رسیده و تبخیر نیز چهار برابر افزایش یافته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از اجرای دو پروژه کلان کشاورزی در کشور با حمایت مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی در خوزستان و ایلام یکی از این پروژه ها است که بخشی از این پروژه به اتمام رسیده و پیش نویس قراردادی برای فاینانس چینی به میزان ۱.۷ میلیارد دلاری برای 255 هزار هکتار باقی منعقد شده است.

وی افزود: در حوزه آب نیز یک میلیارد دلار با عنایت مقام معظم رهبری بابت طرح شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی غرب و شمال غرب کشور هزینه شده که ۱۹ هزار هکتار آن در آذربایجان شرقی قرار دارد.

نیازی یادآور شد: پروژه دیگر نیز مربوط به استان‌های شمالی کشور، با توجه به پتانسیل بالای این منطقه است. با ترمیم آب بندها و عملیات آب و خاک در سه استان شمالی، می‌توان یک میلیارد مترمکعب آب در آب بندها ذخیره کرد و حدود پنج میلیون تن به تولیدات موجود افزود که برای این پروژه نیز ۲۲۰ میلیون دلار فاینانس چینی در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید