Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

خرید گندم در آذربایجان شرقی با افزایش ۸۰ درصدی از مرز 400 هزارتن گذشت

در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه اغراق شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از خرید ۴۰۰ هزار تن گندم در استان طی سال‌جاری تا پایان مردادماه خبر داد .

خرید گندم در آذربایجان شرقی با افزایش ۸۰ درصدی از مرز 400 هزارتن گذشت

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر بیان کرد: این میزان، افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و با وجود شرایط نامساعد جوی چون افزایش دما، کاهش بارندگی، سرمازدگی و خشکسالی شدید در استان، در راستای اجرای طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» حاصل شده است.

 اکبر فتحی روز پنجشنبه، دوم شهریورماه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و در راستای برنامه‌های کمیته محرومیت‌زدائی و آبادانی کنگره ملی بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی و با هدف تبیین عملکرد 24 ماهه نخست دولت سیزدهم در بخش کشاورزی استان برگزار شده بود، گفت: تنها بخش کوچکی از وجوه مربوطه به کشاورزان پرداخت شده که با پیگیری‌های انجام شده و قول مساعد در سطح کلان، هفته آتی ۵۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان فروشنده گندم پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به شعار سال‌جاری، اضافه کرد: بخش کشاورزی در هر دو مورد «رشد تولید و مهارت تورم» وظیفه‌مند بوده و باید اقداماتی را در این حوزه‌ها انجام دهد؛ بنابراین از همان ابتدای سال، بیشتر در حوزه رشد تولید زیر بخش‌های مختلف کشاورزی، برنامه‌ریزی‌هایی انجام و ابلاغ شدند.

وی افزود: برای مهار تورم نیز علاوه بر رشد تولید، تنظیم بازار و ساماندهی شبکه بازاررسانی محصولات نیز می‌تواند موثر باشد؛ بنابراین، استانداری آذربایجان شرقی، برنامه‌ای را در راستای مهار تورم تهیه و به زیربخش‌های مختلف ابلاغ کرده است.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی، وظیفه ایجاد امنیت غذایی یعنی فراهم سازی غذای کافی و سالم را برای کل جمعیت برعهده دارد. منابع تامین کننده این امنیت غذایی در بخش کشاورزی هم‌چون آب در معرض انواع خطرات قرار داشته و روز به روز در حال کاهش است، اما با فعالیت شبانه روزی قشر زحمت‌کش کشاورز و همدلی بین کارشناسان این بخش، علی‌رغم تمام نابسمانی‌ها و ناملایمات جوی، بخش کشاورزی موفق عمل می‌کند.

فتحی افزود: در دو سال دولت سیزدهم، نزدیک به ۱۰۰ هکتار به گلخانه‌های استان اضافه شده و بیش از ۱۰۰۰ هکتار دیگر نیز در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای و گلخانه‌های دیگر در دست اجرا داریم که با بهره‌برداری از آن‌ها، استان می‌تواند ادعای خودکفایی در حوزه گلخانه‌ کند.

وی با اشاره به مشکل عدم وجود الگوی کشت بخش کشاورزی در سال‌های گذشته، گفت: این الگو از ابتدای سال‌جاری به‌صورت رسمی تدوین و ابلاغ شده و در استان نیز به تفکیک هر شهرستان و متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی، مشخص و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. الگوی کشت، یک موضوع فراقوه‌ای است و دستگاه‌های مختلف و قوا در آن دخیل هستند و نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: اکنون حدود ۸۵ درصد از الگوی تعریف شده در بخش کشاورزی استان اجرایی شده و این ماده قانونی که سال‌ها مغفول مانده بود، طی دو سال اخیر در حال اجرایی شدن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص کشت قراردادی، تشریح کرد: کشت قراردادی، با توجه به کوچک بودن قطعات و ظرفیت غیراقتصادی واحدهای تولیدی یکی از اصول کشاورزی است و باید در قالب آن، به دنبال پشتیبان‌هایی برویم که بتوانند این واحدها را پوشش دهند. کشت قراردادی ابتدا با دو محصول گندم و کلزا آغاز شده و اکنون برای سایر محصولات حتی محصولات باغی و میوه و به‌خصوص سیب تدوین شده است.

وی با اشاره به وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی استان، افزود: اقدامی که طی یک سال گذشته در استان انجام گرفته و حتی در کشور بی‌نظیر بوده است، افزودن ۱۸۷ دستگاه کمباین طی یک سال گذشته به ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی استان بوده که در این راستا ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان نیز از متوسط کشوری بالاتر است.

وی در خصوص وضعیت بخش شیلات در استان نیز گفت: سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش انجام گرفته و مجموع تولیدات این حوزه از ۷۵۰۰ تن آبزی به ۹۵۰۰ تن رسیده است که شامل ماهیان خوراکی، ماهیان زینتی، زالو و سایر آبزیان می‌شود.

فتحی با اشاره به ظرفیت ۵.۵ میلیون تنی تولیدات صنایع تبدیلی در استان، افزود: در حوزه صنایع تبدیلی برخی محصولات چون انگور و خرما پیشتاز هستیم و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیز در حوزه نگهداری، بسته‌بندی محصولات و ذخیره‌سازی و فرآوری آن‌ها طی سال‌های اخیر انجام گرفته است.

وی با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام بخش کشاورزی در سفر ریاست جمهوری به استان، بیان کرد: ۱۸ هزار هکتار از اراضی در این راستا مجهز به شبکه‌های فرعی آبیاری شده و حدود ۷۱۲۰ هکتار دیگر از اراضی استان نیز در دست اجرا برای سیستم‌های نوین آبیاری هستند که طی ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: در حوزه تعیین تکلیف اراضی که محل اختلاف بین کشاورزان و منابع طبیعی است، اقدامات خوبی در قالب کارگروه رفع تداخل انجام گرفته و از ۳۱۰۰ پلاک استان که ۱۷۰۰ پلاک فاقد تداخلات بوده‌اند، در باقی پلاک‌ها بالای ۷۵ درصد پیشرفت داشتیم که باید تا آخر سال تعیین تکلیف شوند.

رئیس سازمان جهادکشاوری آذربایجان شرقی تاکید کرد: در حوزه صدور سند اراضی کشاورزی به صورت مطلوبی عمل شده است و کل اراضی سنددار استان که تا اوایل دولت سیزدهم تنها حدود ۲۸ هزار هکتار بود طی این دو سال گذشته به ۴۵۶ هزار هکتار رسیده است.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، گفت: قبلا سه شرکت دانش‌بنیان کشاورزی داشتیم که این رقم طی دو سال اخیر به ۱۳ شرکت ارتقاء یافته و ۳۵ شرکت دیگر نیز در نوبت تبدیل هستند. دهکده فناوری و نوآوری نیز در مرکز تحقیقات کشاورزی استان راه‌اندازی شده است. اعطای زمین و محل فعالیت و حتی امکانات و تجهیزات به شرکت‌های دانش بنیان از جمله مشوق‌های سازمان به شمار می‌رود.

وی از افتتاح و بهره‌برداری از ۸۳ پروژه بخش کشاورزی استان با اعتبار حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت جاری خبر داد.

فتحی با اشاره به بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان، گفت: در گذشته همیشه دنبال سرمایه‌گذاران برای بخش کشاورزی بودیم و همواره در این خصوص مشکل داشتیم، اکنون نیز توقع افزایش این سرمایه‌گذاری را داریم ولی اقبال سرمایه‌گذاران به این بخش بیشتر شده و الان حتی تجربه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشاورزی حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان داریم که عدد قابل توجهی است.

وی در خصوص صادرات بخش کشاورزی استان نیز افزود: مقدار ۱۱۰ میلیون دلار در پنج ماهه نخست سال صادرات داشتیم که این رقم تا آخر سال به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

وی در خصوص تاثیر کشاورزی بر وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، تشریح کرد: ظلم است که امنیت غذایی را در تقابل با امنیت آبی قرار دهیم. کشاورزی که در راستای امنیت غذایی تلاش می‌کند، قدر آب را بیشتر از ما می‌داند. تخصیص آب به بخش کشاورزی اکنون بیشتر از ۷۰ درصد کاهش یافته و کشاورزان تنها با ۳۰ درصد آب موردنیاز،  امنیت غذایی را انجام می‌دهند.

فتحی ادامه داد: جلسات متعددی در خصوص وضعیت آبی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه طی روزهای گذشته برگزار شده است که در تمامی آن‌ها عنوان شده که کشاورزی، نقشی بی بدیل در امنیت غذایی دارد و نمی‌توان  آن را متوقف کرد بلکه باید به سمت مصرف بهینه آب برویم.

وی در خصوص احتمالات وقوع طوفان نمکی و مضرات آن برای بخش کشاورزی، بیان کرد: معتقد هستم که در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه اغراق شده است. البته در این خصوص باید کار کارشناسی دقیق انجام گیرد اما نمک‌های این دریاچه، حالت بلوری دارند و نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند. امروز علی رغم تحمل شدیدترین حالت کمبود بارندگی و کاهش سطح آب دریاچه اما تولیدات به میزان مطلوب هستند و عملکرد بخش کشاورزی افزایش یافته است.

وی در خصوص وضعیت مصرف گوشت در استان نیز گفت: مصرف گوشت قرمز و ماهی به دلیل افزایش قیمت، کاهش یافته و این تقاضا به سمت مصرف گوشت مرغ انتقال یافته و سرانه مصرف گوشت مرغ را افزایش داده است.

 

حجم ویدیو: 38.38M | مدت زمان ویدیو: 00:03:36
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید