Iranian Agriculture News Agency

تشریح عملکرد دوساله سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در آستانه هفته دولت به تشریح عملکرد دولت سیزدهم در دو سال نخست فعالیت آن در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی پرداخت.

تشریح عملکرد دوساله سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: آنچه در بخش کشاورزی ضرورت دارد انجام شود، در راستای ایجاد امنیت غذایی است که شامل کیفیت محصولات تولیدی و کمیت آن خواهد بود به صورتی که بتواند نیاز غذایی جمعیت رو به رشد انسانی را فراهم کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به امنیت غذایی اقدامات زیرساختی و نرم‌افزاری لازم است که توسط کشاورزان انجام می‌شود و کارشناسان نیز در کنار کشاورزان قرار می‌گیرند تا مجموعه اقدامات این دو قشر تلاشگر و کوشا منجر به ایجاد امنیت غذایی شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تأمین زیرساخت‌های حوزه کشاورزی گفت: کانال‌های آبیاری، جاده‌های دسترسی به مزارع، احیا و مرمت قنوات، سامانه‌های نوین آبیاری، شبکه‌های فرعی آبیاری در راستای تأمین آب و جاده دسترسی برای مزارع، باغات و واحدهای تولیدی کشاورزی است.

فتحی ادامه داد: با توجه به سفر ریاست جمهوری به استان، در دور اول اعتبار قالب توجهی برای بخش کشاورزی مصوب شد و از محل همین اعتبارات حدود پنج هزار میلیارد ریال در حوزه زیرساختی تخصیص پیدا کرد و در پروژه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد در شهرستان‌های مختلف هزینه شد و در مواردی پروژه‌ای در استان داشتیم که 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشت در حوزه شبکه‌های فرعی آبیاری در جلفا، خدا آفرین و ورزقان که توانستیم این پروژه‌ها را تکمیل کنیم و به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص اقدامات انجام‌گرفته در حوزه مرمت و احیا قنوات گفت: از محل مصوبات سفر در هر شهرستان سه الی پنج قنات شناسایی شد و اقدامات بی‌سابقه‌ای در این حوزه انجام شد به ‌صورتی که حدود 600 میلیارد ریال در این دو سال در حوزه احیا و مرمت قنوات هزینه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حوزه جاده‌های دسترسی به مزارع هرچند که پیش‌بینی‌شده بود از محل اعتبارات مولدسازی تخصیص پیدا کند، ولی با عنایتی که استاندار محترم و سایر مسئولین استانی داشتند از محل اعتبارات استانی و ملی این اعتبار تخصیص پیدا کرد، هرچند که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات از محل مولدسازی نیز در دست انجام است تا مابقی پروژه‌ها در این حوزه نیز به اتمام برسد.

فتحی با اشاره به تجهیز 50 هزار هکتار از اراضی آب استان به شبکه‌های فرعی آبیاری و تجهیز 70 هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری، گفت: برای سال زراعی جاری نزدیک به 7033 هکتار پروژه در دست اجرای آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار داریم که البته میزان اجرا باید بسیار بیشتر از این باشد که این مسئله نیز نیازمند این است که کشاورزان درخواست اجرای آبیاری تحت‌فشار را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارائه دهند.

وی در خصوص نتیجه اقدامات نرم‌افزاری انجام‌شده در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش تولید گندم و افزایش خرید تضمینی که توسط شرکت غله  و بازرگانی استان صورت گرفته است نتیجه همین اقدامات است. بخش اعظم تولیدات استان در زمینه گندم مبتنی بر دیمزارهاست. طرحی تحت عنوان جهش تولید در دیمزارها را در سطح 500 هزار هکتار از اراضی دیم استان اجرا کردیم که در این طرح، کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان قرار گرفتند و با تلفیق دانش بومی کشاورزان و دانش به‌ روز کارشناسان باعث شد افزایش عملکرد در واحد سطح در دیمزارهای استان رقم بخورد علیرغم اینکه سرمازدگی و خشک‌سالی را داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 80 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: این افزایش حاصل اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهاست که هم کشاورزی حفاظتی در آن رعایت شده است و هم از نظر تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، کارشناسان در کنار کشاورزان قرارگرفته‌اند که حاصل آن حرکت به سمت خودکفائی در حوزه تولید گندم بود. البته این طرح مختص گندم نیست بلکه در خصوص محصولاتی که به ‌صورت دیم کشته می‌شود از قبیل حبوبات و علوفه‌های دامی نیز اجرا شده است که در حوزه تأمین نهاده‌های دامی و علوفه موردنیاز دام‌های استان نیز مؤثر بوده است.

فتحی تکمیل واحدهای نیمه ‌تمام را یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در دو سال اول فعالیت آن در آذربایجان شرقی دانست و گفت: آذربایجان شرقی قطب صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح کشور است که در برخی محصولات مانند فرآوری انگور رتبه اول کشور با به خود اختصاص داده‌ایم و در سردخانه‌ها نیز رتبه دوم کشور را داریم. طرح‌هایی که نیمه‌تمام بودند به همت سرمایه‌گذاران تکمیل شد که در حال حاضر برای 5.5 میلیون تن از محصولات کشاورزی ظرفیت فرآوری، نگهداری و بسته‌بندی وجود دارد.

وی افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان را از دیگر اقدامات شاخص دولت سیزدهم در دو سال نخست فعالیت آن قلمداد کرد و افزود: سرمایه‌گذاری 9 هزار میلیارد تومانی در بخش کشاورزی بی‌سابقه بوده است. خوشبختانه با اقبالی که سرمایه‌گذاران به بخش کشاورزی داشته‌اند، میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرده است. بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گلخانه انجام‌گرفته است و بیشترین آن ‌هم از محل آورده شخصی سرمایه‌گذاران بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش حدود 100 هکتاری سطح گلخانه‌های استان در دو سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: این افزایش در نوع خود بی‌نظیر بود که هم در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی و هم ارزآوری مؤثر است چرا که عمده محصولات تولیدی در گلخانه‌ها صادراتی هستند و ارز موردنیاز کشور را تأمین می‌کنند.

فتحی گیاهان داروئی و صنایع مرتبط با آن را دیگر حوزه مورد علاقه سرمایه‌گذاران معرفی کرد و ادامه داد: فرآوری این گیاهان تا حد اسانس گیری پیش می‌رود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری مناسب انجام‌گرفته در حوزه دام و طیور گفت: تا ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت مرغداری‌های استان حدود 3 میلیون و 200 هزار الی 3 میلیون و 300 هزار قطعه بود اما با اتمام طرح‌های نیمه ‌تمام این ظرفیت به 5 میلیون قطعه رسیده است. این آمار نشان می‌دهد آذربایجان شرقی این ظرفیت را دارد تا مرغ موردنیاز خود را با سرمایه‌گذاری‌های انجام ‌شده، تأمین کند. در حوزه دام سبک نیز دامداری‌های صنعتی ایجاد و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است به ‌طوری که گوسفندداری 100 هزار رأسی در استان در حال عملیاتی شدن است و فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. در حوزه دام سنگین نیز واحدهای دامداری‌های صنعتی توسط سرمایه‌گذاران و هلدینگ های کشاورزی برخی نهادها  اجرایی شده است که تعدادی از آن‌ها نیز در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تشریح اقدامات دوساله این سازمان در حوزه امور اراضی گفت: در این حوزه با توجه به قانون رفع موانع تولید و آیین‌نامه‌ای که در خصوص رفع تداخل پلاکات ثبتی وجود دارد، تا قبل از دولت سیزدهم حدود 900 هزار هکتار از اراضی تعیین تکلیف شده بود که این میزان طی دو سال اخیر به یک میلیون و 600 هزار هکتار رسیده است. در حوزه صدور سند اراضی کشاورزی نیز قبل از این دولت 24 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده بود که در حال حاضر این میزان به500 هزار هکتار نزدیک شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: مجموعه آمار و ارقام نشان می دهد علیرغم همه ناملایمات، خشکسالی، سرمازدگی و کمبود نیروی انسانی اقدامات خوبی در زیربخش های مختلف کشاورزی صورت گرفته است و آمارها رشد تصاعدی همه زیر بخش ها را نشان می دهد.

حجم ویدیو: 41.16M | مدت زمان ویدیو: 00:12:25
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید