Iranian Agriculture News Agency

اصلاح ریزش گندم کمباین‌ها در آذربایجان شرقی

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه استان آذربایجان شرقی از نوسازی کمباین‌ها و اصلاح ریزش گندم در زمان برداشت با کمباین خبر داد.

اصلاح ریزش گندم کمباین‌ها در آذربایجان شرقی

محسن قهرمان‌ نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: خوشبختانه امسال به‌اندازه خرید 10 سال گذشته، ناوگان را نوسازی کردیم و 187 دستگاه کمباین به مزارع تزریق کردیم. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با اقدامی که در خصوص نوسازی ناوگان انجام دادیم، ریزش و ضایعات تا حد خوبی کاهش پیدا کند. در شهرستان‌ها 82 اکیپ مشغول به فعالیت هستند و آخر فصل  آمار ریزش را می‌توانیم اعلام کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴/۲۵ درصد ریزش داشتیم و اما امسال با اقداماتی که در خصوص نوسازی ناوگان و افزایش حضور کمباین‌های نو در مزارع انجام شده، برآورد می‌شود ریزش در حد معقولی کاهش پیدا کند.

قهرمان‌ نژاد توضیح داد: ریزش کمباین قطعاً تأخیری در برداشت ایجاد نمی‌کند اما از میزان محصول کاسته می‌شود که امری طبیعی است. احتمال دارد ازنظر اقتصادی نیز به کشاورزان خسارت وارد کند.

وی یادآور شد: البته بخشی از ریزش‌ها طبیعی هستند و ارتباطی با کمباین ندارد شاید کمتر از دو درصد ریزش گندم مربوط به خود کمباین باشد.

وی یادآوری کرد: بخشی از ریزش مربوط به فرسودگی ناوگان است و بخشی از آن نیز مربوط به ارائه معاینه فنی و تنظیم دستگاه‌ها است. قطعا با ارائه معاینه فنی ریزش به حداقل می‌رسد.

وی گفت: حدوداً هزار و 200 دستگاه کمباین در استان داریم و برای بیش از 970 دستگاه که نو نیستند معاینه فنی توسط بخش خصوصی و نظام مهندسی قبل از ورود به مزرعه و حین کار بررسی می کنند تا ریزش به حداقل برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید