Iranian Agriculture News Agency

استیفای حقوق قانونی سازمان به ارزش 800 میلیارد ریال

رئیس اداره امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در راستای استیفای حقوق قانونی سازمان، اقدامات موثری از منظر دفاع از حقوق دولت و حقوق عامه انجام شده که از نظر ریالی حدود 800 میلیاردریال در طول یک سال گذشته از حقوق سازمان از جمله در حوزه املاک استیفا شده است.

استیفای حقوق قانونی سازمان به ارزش 800 میلیارد ریال

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، علیرضا محمدنژاد داریانی در کارگاه آموزشی کارشناسان حقوقی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی که در مجتمع شهید کسائی برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: همچنین به‌منظور دفاع از اقدامات قانونی مراجع اختصاصی اداری از جمله آرای هیات واگذاری زمین، اقدامات موثری در طول یک سال گذشته انجام شده که مصادیق عینی این امور، از موفقیت‌های اخیر اداره امور حقوقی سازمان است.

وی گفت: مدیریت متمرکز سامانه ثنا در سازمان از نخستین اقداماتی بود که در اداره امور حقوقی انجام شد و به دلیل اینکه هر ماه نزدیک به سه هزار ابلاغ قضائی به سازمان جهاد کشاورزی واصل می‌شود، این اقدام جزو شاخصه‌های عملکردی اداره حقوقی محسوب می‌شود.

رئیس اداره امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان از راه‌اندازی آرشیو الکترونیک بر خط و آفلاین از پرونده‌های حقوقی سازمان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: اداره امور حقوقی به‌عنوان متولی تایید قراردادهای سازمان، اقدامات بنیادینی را برای تغییر اساسی در حقوقی سازی قراردادها شروع کرده که به این ترتیب، ضمن تحقق شفافیت و سلامت اداری، از حجم اختلافات و تعدد دعاوی مربوط به این بخش کاسته خواهد شد.

محمدنژاد داریانی سلامت اداری را یکی از حوزه‌های حساس در سازمان دانست و گفت: چالش‌های حوزه سلامت اداری می‌تواند هزینه‌های گزافی را برای سازمان داشته باشد؛ بنابراین با راه‌اندازی دو سامانه حقوقی که یکی از آن‌ها راه‌اندازی شده و دومی نیز، در حال برنامه‌ریزی و راه‌اندازی است، عملکرد سازمان به‌‌صورت شفاف قابل رصد خواهد بود تا از بروز هرگونه فسادی پیشگیری شود.

رئیس اداره امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در خصوص علت تأکید بر راه‌اندازی سامانه‌ها گفت: سامانه‌ها می‌توانند شفافیت اداری را به‌عنوان یکی از ارکان تضمین سلامت اداری در سازمان بسترسازی کنند که تحقق این امر، ضمن مسئولین پذیر کردن مسئولان امر برای پاسخگویی به مراجع نظارتی و افکار عمومی، قابلیت رصد و پایش عملکرد حقوقی سازمان را محقق کنند.

وی توانمندسازی کارشناسان حقوقی سازمان را یک ضرورت غیرقابل‌ انکار دانست و اضافه کرد: کارشناسان حقوقی می‌توانند با ارائه نظرات مشورتی درست، دفاع قاطعانه و علمی از حقوق دولت، پشتیبان و حامی سازمان و بدنه مدیریتی داشته باشند و برای آن که بتوانند، دانش خود را در اختیار مسئولین سازمان قرار دهند، ضروری است تا توانمند بوده و به دانش حقوقی تسلط داشته باشند.

 رئیس اداره امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با انتقاد از تک‌بعدی شدن کارشناسان حقوقی گفت: اینکه بگوییم یک کارشناس در یک حوزه خاص، فقط انجام وظیفه کند، قابل‌ قبول نیست؛ بلکه کارشناسان حقوقی باید در آنچه که حوزه ماموریت گسترده و متنوع حوزه عمل سازمان است، توانمند بوده و قابلیت دفاع علمی را داشته باشند.

محمدنژاد با اشاره به موفقیت‌های اخیر اداره حقوقی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آن چه رخ داده است، تنها در سایه بهره‌مندی از بخشی از ظرفیت نیروی انسانی بوده و در صورت بالفعل کردن این ظرفیت، می‌توان تحولات اساسی را در حوزه حقوقی شاهد بود که برگزاری منظم و مستمر دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، یکی از موثرترین روش‌ها برای این بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید