Iranian Agriculture News Agency

صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله‌های رشته‌کوه سهند

معاون رفاه و پشتیبانی مدیریت امور اداری سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صعود موفقیت‌آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به قله‌های کمال با ارتفاع سه هزار و 707 متر از سطح دریا و بؤزداغی با ارتفاع سه هزار و 630 متر در رشته‌کوه سهند خبر داد.

صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله‌های رشته‌کوه سهند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، بهروز پوری با اعلام این خبر گفت: گروه کوهنوردی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به قله‌های کمال و بؤزداغی رشته‌کوه سهند از مسیر پیست اسکی سهند صعود کرد.

وی بابیان اینکه این صعود با همراهی11 نفر از کوهنوردان سازمان به سرپرستی محمدباقر امیرسلیمانی از همکاران بازنشسته سازمان و از پیشکسوتان کوهنوردی استان انجام شد، افزود: گروه کوهنوردی سازمان جهاد کشاورزی استان را در این صعود سید محمود موسوی، رضا رستم پور، اصغر شفیق، اسلام آب روشن، حسین فاتحی، محمد صادق پور، حسین نظری، ولی جدیدی، عبدالرضا نویدی و یوسف اسکندر جعفر زاده تشکیل داده بود.

کوه سهند به دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به‌عنوان عروس کوه‌های ایران معروف است. دامنه‌های سرسبز و چشمه‌های روان آن بسیار دل‌نواز هستند. سهند در باورهای آیینی اسطوره‌شناسی جایگاه برجسته‌ای دارد، به نظر برخی از محققان کوه سهند همان کوه اسنوند است که در اوستا آمده و زرتشت در آنجا با الهه آب‌ها گفت‌وگو کرده است.

کوه سهند یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برجستگی‌های آذربایجان و از معروف‌ترین کوه‌های آتش‌فشانی ایران است که در جنوب شهر تبریز و جنوب شرقی اوجان «بستان‌آباد» و شمال شهر مراغه در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر است که بلندترین آن‌ها قله قوچ‌گولی (کمال) سه هزار و 707 متر بلندی دارد و مرتفع‌ترین نقطه استان محسوب می‌شود.

کمال داغی بلندترین قله این رشته‌کوه و نیز یکی از قلل طرح سیمرغ کوه‌های ایران است. قله قوچ گلی در ﺑﯿﻦ ﮐﻮﻫﻨﻮردﺍن ﺑﻪ ﮐﻤﺎل دﺍﻏﯽ مشهور است. در جبهه شمالی سهند مشرف‌به جلگه تبریز و بستان‌آباد قلّه‌های کمال (قوچ گولی)، بویوک داغ، ارونه کوه، بؤزداغ، متال، دمیرلی و … واقع‌شده‌اند که مرتفع‌ترین بخش کوهستان سهند را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید