Iranian Agriculture News Agency

قلع وقمع 41 مورد ازساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از قلع و قمع 41 مورد از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان طی سه ماهه اول امسال خبر داد.

قلع وقمع 41 مورد ازساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در حاشیه دومین رزمایش سراسری صیانت از اراضی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به‌منظور اجرای مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 41 مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان مرند بر مبنای احکام قطعی و موقت حکم قضایی قلع‌وقمع شد.

الهیاری افزود: از آمار فوق تعداد 22 فقره در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ و تعداد 19 فقره اجرای احکام قطعی ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی با صدور دستور دادستان شهرستان‌ رأساً توسط اکیپ‌های پیشگیری و برخورد با مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز تخریب‌شده است.

 وی بابیان اینکه جهاد کشاورزی متولی تأمین امنیت غذایی مردم است که در قانون حفظ کاربری اراضی بر آن تأکید و جهاد کشاورزی مجری آن است، گفت: به‌منظور اجرای قانون با هرگونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خارج از حریم شهر‌ها و طرح‌های هادی روستایی برخورد قاطع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همشهریان مراقب باشند که در دام زمین‌خواران و سودجویان نیفتند، خاطرنشان کرد: هرگونه تخلف و تغییر کاربری‌های غیرمجاز را در این زمینه می‌توانند از طریق تلفن گویای ۱۳۱ و تماس با مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ گزارش دهند. همچنین ثبت گزارش تغییر کاربری غیرمجاز توسط شهروندان از طریق سامانه جامع اطلاعات مکانی امور اراضی کشور به آدرس  www.cms.laoi.ir (اطلاعات شخصی گزارش دهنده به‌صورت محرمانه نگهداری می‌شود) در این سامانه امکان‌پذیر است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: در سال گذشته تعداد 39 فقره در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ و تعداد  26 فقره اجرای احکام قطعی ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی درمجموع 65 فقره تغییر کاربری غیرمجاز تخریب شد.

وی با قدردانی از دادستان و فرماندهی نیروی انتظامی و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که در انجام حکم قلع‌وقمع نهایت همکاری را داشته‌اند، افزود: با جدیت با پدیده زمین‌خواری و همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات برخورد خواهد شد و این رویه ادامه خواهد داشت.

 الهیاری با هشدار به احداث‌کنندگان بنا در اراضی کشاورزی، به مردم توصیه کرد از خرید ملک‌های بدون مجوز که در اراضی زراعی و باغی هستند و توسط سودجویان ارزش‌گذاری کاذب می‌شود خودداری کرده و در دام کلاه‌برداران قرار نگیرند.

وی بابیان اینکه هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی برای ساخت‌وساز بدون اخذ مجوزهای قانونی ممنوع است، ادامه داد: برای واحدهای صنعتی و تولیدی نیز تغییر کاربری با در نظر گرفتن درجه زمین و نوع خاک منطقه و سایر شرایط ضروری در اختیار بخش صنعت قرار می‌گیرد.

الهیاری بیان کرد: اگر کاربری یک هکتار زمین را به هر دلیلی به کاربری غیر کشاورزی تغییر دهیم، هشت تن محصول را از دسترس خارج می‌کنیم و به عبارتی اگر این تغییر به‌نوعی جبران نشود و محصول غذایی دیگری تولید نشود، ۲۰ نفر گرسنه خواهند ماند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، به کشاورزان توصیه کرد: قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی و باغات با کارشناسان امور اراضی شهرستان و مراکز مستقر در دهستان‌ها مشورت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید