Iranian Agriculture News Agency

نقش پر رنگ رسانه‌ها در آموزش و ترویج کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آموزش و ترویج کشاورزی بدون استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

نقش پر رنگ رسانه‌ها در آموزش و ترویج کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در نشست هم‌اندیشی تخصصی بخش کشاورزی و رسانه ملی که با حضور مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و معاونین و مدیران دو مجموعه صداوسیما و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: دامنه عمل بخش کشاورزی بسیار گسترده است و کمیته‌ای در استان وجود ندارد که بخش کشاورزی در آن حضور نداشته باشد. همه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف روی زمین ممکن خواهد بود و تصمیم‌گیرنده در خصوص اختصاص زمین برای انجام فعالیت‌های مختلف و تغییر کاربری اراضی، حوزه کشاورزی است.

وی امنیت غذایی را تأمین غذای کافی و سالم دانست و افزود: ایجاد امنیت غذایی به عهده بخش کشاورزی است که توسط کشاورزان  و با راهبری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: اراضی کشاورزی ما عمدتاً اراضی خرد و دیم هستند که متکی بر نزولات جوی است و با این شرایط باید امنیت غذایی ایجاد کنیم.

فتحی با قدردانی از تلاش‌های کشاورزان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان که باوجود محدودیت‌های فراوان امنیت غذایی را تأمین کرده‌اند، گفت:  اگر قبلاً فعالیت و اهمیت بخش کشاورزی ملموس نبود اما بعد از بروز جنگ بین روسیه و اوکراین، اهمیت امنیت غذایی بیش‌ازپیش برای همگان نمایان کرد.

وی نقش آموزش و ترویج را در ایجاد امنیت غذایی مهم و کاربردی توصیف کرد و افزود: بخش قابل‌توجهی از کشاورزی ما سنتی است و برای اینکه بتوانیم از واحد سطح تولید بیشتری احصا کنیم باید کشاورزان را آموزش دهیم و با علم روز آشنا کنیم و این علم روز را باتجربه و دانش کشاورزان توأم کنیم تا افزایش عملکرد در واحد سطح محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت 300 هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان خبر داد و افزود: بیش از سه هزار روستا در آذربایجان شرقی وجود دارد و تعداد کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز محدود است و با توجه به این محدودیت، نقش رسانه بی‌بدیل است. ما رسانه را به‌عنوان یک بازوی اجرایی تلقی می‌کنیم و به این مسئله باور داریم که هر محتوایی که از طریق رسانه منعکس می‌شود، اثربخشی آن بسیار بیشتر از حضور کارشناسان در دیدارهای چهره به چهره با بهره‌برداران است.

فتحی ادامه داد: موفقیت طرح‌هایی مانند اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی برای افزایش بهره‌برداری قطعات کوچک، تغییر الگوی مصرف در حوزه‌هایی مانند شیلات و جایگزین‌های گوشت قرمز همگی مستلزم آموزش است و این آموزش با استفاده از ظرفیت کارشناسان غیرممکن خواهد بود مگر اینکه از ظرفیت‌های رسانه استفاده شود.

وی پخش بیشترین تعداد اخبار مرتبط با حوزه کشاورزی را نشانه حمایت صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی از حوزه کشاورزی دانست و افزود: این عملکرد مایه قدردانی است و نشان می‌دهد صداوسیما نقش‌آفرینی سازنده‌ای در حوزه کشاورزی داشته است 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: مخاطب اخبار کشاورزی بسیار گسترده است و جوامع روستایی مخاطب اصلی این خبرها هستند.

فتحی ادامه داد: ما همواره به حضور رسانه احساس نیاز کرده‌ایم تا مسائل مربوط به کشاورزی را آموزش داده و ترویج کند.

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت بررسی روندها، پیش‌بینی اتفاقات و به‌روز بودن گفت: اگر به این مسائل توجه نشود تأثیرگذاری رسانه از بین می‌رود.

اکبر رضایی به اهمیت اثربخشی تولیدات رسانه‌ای و پیامی که این تولیدات می‌خواهند آن را به مخاطب انتقال دهند تاکید کرد و افزود: ساختار و زمان برنامه‌های تولیدی در صداوسیما بر روی تاثیرگذاری پیام موثر است لذا باید در انتخاب این موارد دقت شود تا متناسب با هدف پیام محتوا تولید شود. به‌طور مثال در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب اگر در قالب برنامه آشپزی این پیام منتقل شود، چون عملی اتفاق می‌افتد تاثیرش بیشتر خواهد بود یا  برای تولید برنامه در زمینه «فرهنگ‌سازی غذای حلال» می‌توان به مصادیق توجه کرد و در قالب نمایش این پیام را انتقال داد تا موثرتر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت مخاطب شناسی در تولید برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، خبری و فضای مجازی بیان کرد: باید برنامه‌ای تولید و پخش شود که مخاطب پسند باشد. در بخش کشاورزی نیز باید متناسب با نیاز کشاورزان و بهره‌برداران محتوا تولید شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

رضایی با اشاره به اهمیت خدمت‌رسانی به مردم در دین اسلام افزود: همکاری صداوسیمای آذربایجان شرقی و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در راستای خدمت‌رسانی به مردم است و همه برای رسیدن به این هدف در تلاش هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه برای آگاهی بخشی افکار عمومی به رسانه نیاز است بیان کرد: باید در تولید محتوا برای مخاطبان دقت کنیم که پیام مقطعی و موردی نباشد. اگر پیام استمرار داشته باشد باعث تغییر ذهن مخاطب، تبدیل شدن به هنجار و عادت و در نتیجه تغییر رفتار و عملکرد می‌شود. در زمینه آموزش و ترویج کشاورزی نیز باید پیام‌ها مستمر باشد تا به هدف مورد نظر بتوانیم برسیم.

در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای مشترک متشکل از جمعی از معاونان و مدیران صداوسیمای استان آذربایجان شرقی و سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، مهدی گوهریان، جمشید دژم خوی، یعقوب نظرنیا و حسین حسین زاده ، شهرام شفیعی، نادر نقیلی، آیت الله عبادپور و وحید کاظم زاده برای هم افزایی، افزایش تعاملات دوجانبه و ایجاد زمینه‌های همکاری‌های مشترک بین رسانه ملی و بخش کشاورزی تشکیل شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید