Iranian Agriculture News Agency

خیراندیش در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

کاهش خسارت آفت کرم خراط در باغات شهرستان مراغه

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه از کاهش خسارت آفت کرم خراط در باغات شهرستان مراغه خبر داد.

کاهش خسارت آفت کرم خراط در باغات شهرستان مراغه

سعید خیراندیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با اعلام این مطلب گفت: آفت کرم خراط در تمام مناطق جهان و ایران انتشار دارد و در شهرستان مراغه نیز در سال 89  اولین شکار در ردیابی‌های گروه‌های پایش در روستای خانقاه مشاهده شد که در طی سال‌های بعد از آن این آفات در باغات شهر استقرار یافته و با توجه به عدم وجود دشمنان طبیعی، خشکسالی، مدیریت ضعیف باغات و در نهایت عدم کنترل، خسارت زیادی به درختان گردو وارد کرد.

وی با بیان اینکه از سال 94 بطور جدی و براساس هشدارهای مدیریت جهاد کشاورزی و شناخت کافی باغداران عملیات کنترل آغاز شد و امسال نیز با توجه مدیریت مناسب باغات عملیات کنترلی و استقرار دشمنان طبیعی جمعیت آفت به حالت تعادل رسیده است، ادامه داد: آفت کرم خراط میزبان‌های زیادی دارد و به تمامی درختان مثمر و غیرمثمر خسارت وارد می‌کند ولی ارجحیت تغذیه آن درختان گردو است. با توجه به سطح باغات شهرستان مراغه (سیب 15 هزار هکتار و گردو 2 هزار هکتار)، گروه‌های پایش همیشه در حال بررسی جمعیت آفات در این مناطق هستند.

خیراندیش خشکسالی، افزایش دما، تشعشعات خورشید، PHخاک و آب را از عوامل افزایش جمعیت آفت و کاهش مقاومت درختان میزبان اعلام کرد و افزود: با عنایت به اینکه رایج‌ترین روش کنترل این آفت در جهان روش اخلال در جفت‌یابی است، از دیگر روش‌های کنترل این آفت می‌توان به روش مدیریت تلفیقی آفت (IPM) شامل کنترل زراعی و بهداشتی یعنی آبیاری درست، تغذیه مناسب، کنترل بیماری‌های درخت استفاده از ارقام پاکوتاه، جایگزینی و اصلاح باغات برشمرد که در شهرستان به خوبی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: کنترل مکانیکی که در سطح 1200 هکتار در شهرستان اجرا شده شامل هرس شاخه‌ها با آلودگی زیاد، نابودی لاروها داخل چوب و عدم استفاده از این چوب‌ها به‌عنوان قیم است. کنترل غیرشمیایی (نصب تله‌های شکار انبوه پروانه‌های نر) در سطح 85 هکتار اجرا شده و کنترل شیمیایی در سطح 748 هکتار انجام شده است.

خیراندیش با اشاره به اینکه در سطح شهرستان با نصب فرمون پیک جمعیت آفت مشخص و زمان مبارزه اعلام می‌شود، گفت: از روش‌های کم هزینه، کاربردی و موثر مبارزه با آفت کرم خراط مسدود کردن مدخل دالان‌های لاروی روی درختان با ترکیب خمیر سمی (سم حشره کش دورسبان150 سی سی، مل نقاشی یک کیلو گرم و روغن الیف 250 سی سی و مقداری آب) است و توضیح اینکه روغن الیف و مل نقاشی به‌طور نامحدود توسط جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار عوامل توزیع قرار می‌گیرد. باغداران منطقه می‌توانند با خرید سم لازم با حداقل هزینه اقدام به تهیه خمیر  و استفاده از آن در بازه زمانی مهر و اسفند ماه کنند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه اتخاذ تصمیم جمعی از طرف باغداران در مبارزه منطقه‌ای این آفت را بسیار موثر دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید