Iranian Agriculture News Agency

اصلاح تناوب زراعی در سطح 800 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان از ارتقاء سطح اصلاح تناوب زراعی تا سطح 800 هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان خبر داد.

اصلاح تناوب زراعی در سطح 800 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی

جلال رحیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، افزود: تا به حال از یک میلیون و 186 هزار هکتار از اراضی زراعی استان بالغ بر 800 هزار هکتار تحت برنامه اصلاح تناوب زراعی بدون آیش قرار گرفته است.

وی ادامه داد:  با توجه به خسارت‌های جبران ناپذیر آیش زرد (عاری از پوشش گیاهی) در افزایش فرسایش‌های آبی و بادی که شدیداً موجب کاهش حاصلخیزی خاک زراعی می‌شود، رویکرد مدیریت زراعت استان در مقابله با عوارض ناشی از آیش زرد، جایگزین کردن آیش سبز به جای آیش  زرد است.

رحیم زاده اضافه کرد: در سال زراعی جاری با تامین و استفاده از بذور مناسب محصولاتی مانند نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، حبوبات و ... بالغ بر 30 هزار هکتار از مزارع تحت آیش زرد به آیش سبز تبدیل شده است که این امر علاوه بر حفظ خاک زراعی از عوامل محیطی مخرب، کمک شایانی به افزایش ماده آلی و همچنین حاصلخیزی خاک زراعی دارد.

وی اضافه کرد: در برنامه اصلاحی تناوب زراعی پیش‌رو تمام محصولات با نیاز آبی بالا که راندمان مصرف آب پایینی دارند از تناوب زراعی حذف خواهد شد و محصولات کم آب‌بر و مقاوم به کم‌آبی که بتواند نیاز اقتصادی بهره‌برداران و پایداری تولید را برآورده کند، اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید