Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت صد هزار تن گندم از انبار غله کشور

آیین شکرگزاری و جشن برداشت گندم با حضور مسئولان استانی و محلی در شهرستان هشترود برگزار شد.

پیش‌بینی برداشت صد هزار تن گندم از انبار غله کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان شرقی در این آیین از پیش‌بینی خرید ۲۳۵ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم امسال 15 هزار تومان است.

علیرضا شاهدی افزود: در استان ۶۸ مرکز خرید آماده خرید گندم مازاد کشاورزان هستند که تعداد این مراکز در هشترود هشت مرکز است.

وی ادامه داد: کشاورزانی که گندم خود را از قرار قیمت قبلی تحویل داده‌اند به‌زودی اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت که از این رو کشاورزان نگران مابه‌التفاوت قیمت گندم نباشند، به شایعات توجه نکنند و گندم‌های خود را به مراکز خرید و سیلوها تحویل دهند و به بهانه شایعات بی مورد، گندم برداشت شده خود را به ثمن بخش به دلالان نفروشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود نیز در این مراسم گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال صد هزار تن گندم در این شهرستان برداشت شود.

اردشیر عسگری افزود: هرچند خشک‌سالی‌های مکرر در کل کشور را شاهد هستیم اما امسال بارندگی در هشترود در زمان مناسبی بود و تولید خوب گندم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان هشترود ۱۳۷ هزار هکتار است که حدود ۹۰ هزار هکتار آن به گندم اختصاص دارد.

عسگری افزود: حبوبات جز دومین تولید بخش کشاورزی هشترود است و ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی را حبوبات به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی امسال می‌شود ۱۰ هزار تن حبوبات از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی اضافه کرد: در شهرستان هشترود امسال ۱۱۰ هکتار کلزا کشت شده است که حدود ۵۰ هکتار آن قابل برداشت است و پیش‌بینی می‌شود ۱۲۵ تن کلزا در این شهرستان تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود با اشاره به اینکه کشت دانه‌های روغنی جز اولویت‌های این شهرستان است، گفت: امسال در سطح ۲۴۰ هکتار دانه روغنی گلرنگ کشت شده است که دارای رتبه استانی نیز در این زمینه هستیم. حدود ۲۵۰ تن گلرنگ نیز در این شهرستان تولید می‌شود.

عسگری با بیان اینکه پایاب سد سهند ویترین شهرستان هشترود است افزود: امیدواریم با همت مسئولان سطح زیر کشت اراضی پایاب این سد روز به روز افزایش یابد و در کنار آن رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و آموزش کارشناسان انجام شود.

وی ادامه داد: در شهرستان هشترود سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغ وجود دارد که امسال سرمای بهاره به این باغات حدود هفتاد درصد خسارت وارد کرده است که باید به پرداخت غرامت باغداران توسط بیمه محصولات کشاورزی توجه ویژه شود.

عسگری با اشاره به اینکه ۳۰ واحد مرغداری فعال در شهرستان هشترود وجود دارد، این شهرستان علاوه‌بر تامین نیاز خود، نیاز سایر شهرستان‌ها در زمینه مرغ را تامین می‌کند.

وی همچنین گفت: در شهرستان هشترود ۱۲ واحد پرورش دهنده ماهیان سردآبی وجود دارد که ۱۲۰ تن گوشت ماهی تولید می‌کنند و علاوه‌بر نیاز شهرستان، به شهرستان‌های دیگر نیز ماهی ارسال می‌شود.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به صف‌های نان گفت: مسئله نان به یک معضل تبدیل شده است و باید تدابیری برای حل این مسئله اندیشیده شود.

سیدحمزه امینی گفت: بعد ازپیگیری‌های زیاد فاز دو تا پنج پایاب سد سهند به بخش خصوصی واگذار و تکلیف بخشی از زمین‌ها که دارای موانع بودند پیگیری می‌شود که تا یک سال آینده کل اراضی باقی‌مانده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: یکی از مطالبات کشاورزان هشترود افزایش ساعات کاری مراکز خرید گندم در فصل برداشت این محصول است که امیدواریم برای این مشکل تدابیری اتخاذ شود و ساعات کاری افزایش یابد.

امام جمعه شهرستان هشترود نیز گفت: هیچ عملی دوست داشتنی‌تر از کشاورزی نیست. یک کشاورز باید افتخار کند که منبع رزق و روزی‌اش دوست داشتنی‌ترین اعمال نزد خداوند است.

حجت‌الاسلام حسن جعفریان افزود: تمام انبیاء به جز حضرت ادریس به کشاورزی و زراعت مشغول بودند لذا کشاورزی از شغل‌های با ارزش و با اهمیت است.

وی بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کشاورزی تاکید کرد و گفت: مسئولان باید زمینه بروزرسانی امکانات در بخش کشاورزی را با حمایت و ارائه تسهیلات فراهم کنند چرا که کشاورزی امروز هزاران برابر مفیدتر، موثرتر و پررونق‌تر از قبل می‌تواند باشد.

حجت‌الاسلام جعفریان به اهمیت دانش‌بنیان شدن کشاورزی اشاره کرد و افزود: باید شیوه‌های آبیاری، بذور، شیوه‌های کشت به‌صورت علمی و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید باشد.

فرماندار شهرستان هشترود نیز در این مراسم با اشاره به نقش کشاورزان در تأمین امنیت غذایی گفت: در اثر تلاش‌های کشاورزان ما توانستیم از وابستگی رهایی پیدا کنیم و در بسیاری از محصولات به خودکفایی رسیده‌ایم.

ابوالفضل پاشایی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و حرکت جهادی جهاد کشاورزی امروز روستاها از امکانات برخوردار هستند. هر چند کمبودها و مشکلاتی نیز در زمینه آب و ... وجود دارد که ما مسئولان این مشکلات را پیگیری می‌کنیم و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنیم. 

وی با اشاره به لزوم دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی بیان کرد: در راستای افزایش تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب باید از شیوه‌های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.

 

 

 

گفتنی است در پایان این مراسم آئین شکرگزاری برداشت گندم توسط حجت الاسلام سعیدی برگزار و از جمعی از کشاورزان گندمکار نمونه شهرستان هشترود تجلیل بعمل آمد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید