Iranian Agriculture News Agency

بهار گل‌های محمدی در شهرستان مرند با برداشت بیش از 846 تن محصول

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند به همراه جمعی از کارشناسان مدیریت از گلستان گل‌محمدی قارداش زاده در سطح 6 هزار مترمربع واقع در اراضی ییلاقی، خوش آب وهوا و بکر روستای دوگیجان بازدید کرد.

بهار گل‌های محمدی در شهرستان مرند با برداشت بیش از 846 تن محصول

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در حاشیه بازدید از بوستان‌های گل‌محمدی شهرستان مرند و روستای خوش آب‌وهوا و بکر دوگیجان و در مراسم شکر گذاری برداشت محصول گل‌محمدی  گفت: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان  بیش از 846 تن است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به نوپا بودن کشت گل محمدی در شهرستان مرند  گفت: از 143 هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان فقط 141 هکتار به مرحله گل‌دهی رسیده است و بوته‌های دو هکتار دیگر هنوز نهال هستند.

الهیاری افزود: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و محدود بودن منابع آبی، توسعه کشت گل‌محمدی در دستور کار  وزارت جهاد کشاورزی است و چون این گیاه نیاز آبی کمی دارد و شرایط آب و هوایی شهرستان برای این گیاه مناسب و صرفه اقتصادی آن‌هم  بالا است، به کشاورزان عزیز کاشت این محصول را توصیه می‌کنیم.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند بابیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت‌ماه شروع و تا اواخر تیرماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود شهرستان مرند رقم‌های مخصوص گلاب به‌منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی بیان کرد: رویکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند  در جهت افزایش سطح  زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است.

الهیاری تأکید کرد: به دلیل کم‌توقع بودن به نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب‌شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی بااهمیت برای استان و شهرستان است که نیازمند تجاری‌سازی است.

الهیاری با اشاره به اینکه گل‌محمدی نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد و بقا و سازگاری نسبت به خشکی از شاخص‌ترین صفات این گیاه است گفت: درکل ‌محمدی از سال دوم به بعد بر میزان گل‌دهی  افزوده می‌شود، به‌طوری‌که در سال‌های چهارم و پنجم بعد از کشت بیشترین گل تولید می‌شود و میزان تولید حدود پنج تا هفت تن گل تر در هکتار است.

وی در ادامه اظهار داشت: تکثیر این گیاه از طریق پاجوش، قلمه و تقسیم بوته است و عمده‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه صورت می‌گیرد که پس از ریشه‌دار شدن و قرار دادن در گلدان‌های پلاستیکی قابلیت عرضه برای کشت دارد.

الهیاری افزود: در کنار اشتغال‌زایی که از کشت گل محمدی ایجاد می‌شود، کشت این گیاه در دل طبیعت بکر و سالم روستایی می‌تواند فرصتی مناسب برای جذب توریسم و رونق و توسعه گردشگری باشد و لذا توسعه و کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، فرصتی عظیم برای گردشگری طبیعی است که می‌توان بامطالعه و دقت در این امر و توسعه کشت گل محمدی حتی در وسعت کم، شاهد توسعه همه‌جانبه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید