Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزش مهارتی پیوند سماق در شهرستان هوراند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند از برگزاری کارگاه آموزش مهارتی پیوند سماق برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی دراین شهرستان خبر داد.

برگزاری کارگاه آموزش مهارتی پیوند سماق در شهرستان هوراند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  سید رضا تاج‌الدینی گفت: سماق به لحاظ ارزش غذایی و دارویی یکی از محصولات اصلی این شهرستان بوده و هوراند با سماق در کشور شناخته‌شده است از 700 هکتار سماق در این شهرستان 550 هکتار به‌صورت جنگلی و 150 هکتار دست کاشت است که ازلحاظ کیفیت (رنگ، طعم، خاصیت دارویی و ...) نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا جایگاه بالایی دارد.

وی افزود: تکثیر این محصول ارزشمند اغلب به‌صورت پاجوش است که به دلیل دشواری تهیه پاجوش و تضعیف پایه مادری، در سال‌های اخیر تحقیق و تولید نهال سماق از طریق کشت بافت و همچنین بذر به روش آزمایشگاهی انجام‌یافته است و تولید نهال نیز از طریق بذر به دلیل تفرق صفات و دوره نونهالی طولانی نیاز به پیوند با سماق‌های باکیفیت است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند ادامه داد: در راستای افزایش مهارت بهره‌برداران سماق، کارگاه آموزش مهارتی پیوند سماق با همکاری مدیریت باغبانی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند با حضور آقامحمدی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان برای اولین بار با حضور باغداران پیشرو و کارشناسان شهرستان‌های هوراند و کلیبر در این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی سماق‌کاران با روش‌های پیوند سماق برای اصلاح باغات سماق، پیوند پاجوش‌ها و نهال‌های بذری جهت افزایش عملکرد و یکدستی باغات و محصول تولیدی است.

تاج الدینی افزود: طبق توصیه کارشناسان رعایت زمان و نوع پیوند و شرایط مناسب پایه مدنظر از عوامل موثر در گیرایی پیوند است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید