Iranian Agriculture News Agency

برداشت 15 هزار تن زردآلو از باغات شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از برداشت بیش از 15 هزار تن زردآلو از باغات شهرستان مرند خبر داد.

برداشت 15 هزار تن زردآلو از باغات شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری گفت: در حال حاضر سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند به سه هزار و 63  هکتار می‌رسد، به‌طوری‌که 29 هزار و 9 هکتار از این میزان بارور و 154 هکتار مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند.

وی بابیان اینکه شهرستان مرند ازنظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده و حدود هفت هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر تولید، برداشت و فرآوری زردآلو مشغول‌اند، یادآور شد: امسال در نیمه اول و دوم فروردین‌ماه چندین بار شاهد افت دمای شدید در شهرستان مرند بودیم، که در پی سرمازدگی و بارش تگرگ در اوایل امسال تولید این محصول به میزان 15 هزار تن کاهش‌یافته است که در صورت عدم وقوع خسارات ناشی از عوامل مختلف به‌ویژه سرمازدگی، سالانه به‌طور متوسط امکان برداشت بالغ‌بر 34 هزار و 908 تن محصول زردآلو از باغات شهرستان مرند وجود داشت؛ اما متأسفانه همه‌ساله اوایل بهار در فروردین‌ماه براثر سرمای دیررس بهاره محصول زردآلو در مناطق مختلف شهرستان چندین بار دچار سرمازدگی می‌شود به‌طوری‌که افت دما امسال درمجموع باعث بروز خسارت 30 تا 85 درصدی در محصول زردآلو شهرستان شد.

الهیاری سطح خسارت ناشی از سرمازدگی طی سال زراعی جاری در باغات زردآلو شهرستان مرند را  29 هزار و 9 هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: در این سطح حدود 19 هزار و 908 تن زردآلو دچار خسارت شده و از بین رفت.

این مسئول بابیان اینکه سرمازدگی سال زراعی جاری کشاورزان تولیدکننده زردآلو در شهرستان مرند را متحمل خسارت 588 میلیارد تومانی کرد، افزود: امسال متوسط عملکرد در باغات زردآلو شهرستان پنج هزار کیلوگرم در هکتار برآورد شده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان دارای 17 نوع زردآلو بوده که از بهترین ارقام زردآلوها می‌توان به ارقام عسگرآباد، نصیری، تبرزه شامل (قرمزی، ساری و قره)، اردوباد، شاهرودی و... اشاره کرد که ازلحاظ ارگانیک (کیفیت ،تغذیه ،کود) در حد گواهی‌شده و سالم بوده که این میوه تولیدشده هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی اواخر خرداد تا اواخر مردادماه را زمان برداشت محصول زردآلو در شهرستان اعلام کرد و گفت: استان‌های هم‌جوار همه‌ساله متقاضی زردآلوی شهرستان مرند هستند و محصول تولیدی باغداران علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های متقاضی نیز ارسال می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید