Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح ایجاد سامانه آبگیر در ۵ هکتار از باغات بادام دیم شهرستان اهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر از اجرای طرح ایجاد سامانه آبگیر در باغات بادام دیم شهرستان اهر خبر داد.

اجرای طرح ایجاد سامانه آبگیر در ۵ هکتار از باغات بادام دیم شهرستان اهر

 

 

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی نجفی گفت: طرح سامانه آبگیر از محل اعتبارات توسعه باغات شیب‌دار است که این طرح به‌منظور ایجاد جویچه‌ها برای هدایت رواناب به سامانه‌ها توسط پیمانکار مجرب (نهالستان نمونه شندآباد با مدیریت وحید شامقلی) در پنج هکتار از باغات بادام دیم این شهرستان انجام شد.

وی افزود: طرح ایجاد سامانه آبگیر در باغات شیب‌دار به‌منظور تطبیق توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده و مقابله با بحران خشک‌سالی علاوه بر انتخاب و کاشت گونه‌های کم آب‌بر و با نیاز آبی کم سعی در استفاده حداکثری و بهینه از آب سبز یا قطره‌قطره نزولات آسمانی می‌شود.

نجفی ادامه داد: به همین منظور در باغات احداثی اقدام به ایجاد سامانه‌های آبگیر در اطراف درختان می‌شود که در این روش بر اساس جهت شیب، چاله‌هایی در اطراف درختان به‌منظور به دام انداختن همه نزولات آسمانی حفر تا در فصول بارندگی هیچ مقداری از بارندگی‌ها به هدر نرود.

وی بیان کرد: با این روش علاوه بر جمع‌آوری نزولات و نفوذ دادن آن به‌پای ریشه درختان مخصوصاً بارندگی‌های ابتدای فصل سبب جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش آبدهی چشمه‌ها و قنوات، افزایش درآمد باغدار در واحد سطح، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و... خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید