Iranian Agriculture News Agency

ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم و آبزی مصرفی در دستور کار شهرداری تبریز

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری کلان‌شهر تبریز تشکیل شد، نسبت به همکاری در راستای آبزی‌پروری و آبزی مصرفی تاکید کرد.

ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم و آبزی مصرفی در دستور کار شهرداری تبریز

 

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، این نشست در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان شیلات ایران مبنی بر توسعه آبزی‌پروری  و آبزی مصرفی برگزار شد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این دیدار که مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری و مسئولین دو مجموعه حضور داشتند، گفت: امروزه مصرف آبزیان به جهت خواص خوراکی و دارویی به‌عنوان غذای سلامتی شناخته‌شده است با این‌حال متأسفانه مصرف سرانه آبزیان در استان با 8.1  کیلوگرم در سال علیرغم تلاش‌های زیادی که برای افزایش آن در سبد غذایی خانوارهای استان انجام‌گرفته از میانگین کشوری با 13.8 کیلوگرم فاصله زیادی دارد، در این راستا و برای تحقق اهداف افق برنامه توسعه در مورد مصرف آبزیان، اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری می‌تواند با بهبود سطح مؤلفه‌های اجتماعی و افزایش سواد سلامت شهروندان از طریق برنامه‌های آموزشی و ترویجی برای ارتقای رفتار شهروندی اقدام کند.

جواد گوزلی ضمن اشاره به پتانسیل‌های بالقوه شیلات در استان اعلام کرد: این مدیریت سعی دارد در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مصرف آبزیان، از ظرفیت‌های موجود شهرداری به‌صورت بهینه استفاده کند.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری کلان‌شهر تبریز در این دیدار، رسالت آگاهی‌رسانی و آموزش و ترویج فرهنگ در محورهای متنوع را جزو وظایف اصلی و اولویت مهم این مجموعه خواند و افزود: 17 خانه سلامت و فرهنگسرا در شهر تبریز فعالیت دارند که عمده مراجعین آن‌ها را بانوان خانه‌دار تشکیل می‌دهند و با توجه به استقبال و حضور این قشر در کلاس‌های آموزشی که توسط مربیان برجسته اداره می‌شود و آشنایی شهروندان با طعم‌های مختلف و روش‌های متعدد برای طبخ ماهی باعث می‌شود تا خانواده‌ها نسبت به مصرف آبزیان و بخصوص ماهی گرایش مضاعفی پیدا کنند.

محمدحسین حسن‌زاده نقش این خانه‌های سلامت را در ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم مهم قلمداد کرد و افزود: نگاه سلامت‌محور این اداره نشان‌دهنده توجهی است که به‌سلامت شهروندان دارد و حفظ وصیانت از سلامت شهروندی مسئولیت ذاتی شهرداری و به‌تبع آن اداره کل سلامت بشمار می‌رود که طبعاً در این رابطه ایجاد امنیت غذایی با منشأ آبزیان به‌ویژه ماهی و استفاده از تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ عمومی باهدف آشنایی با خواص ماهی و تشویق خانواده‌ها به مصرف ماهی به‌عنوان غذای کامل که در کودکان نقش تعیین‌کننده در مراحل رشد دارد و از سویی توسعه همکاری‌ها و تعاملات اجرایی، علمی و آموزشی بین دو سازمان و در دسترس قرار دادن غذای سالم برای تمام افراد جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهرداری اهداف اصلی اداره کل سلامت است.

وی ضمن استقبال از شروع فعالیت‌های شیلاتی یادآور شد: قابلیت بالقوه شهرداری در حوزه سلامت مهیا است و با اتخاذ تدابیر لازم و همکاری مدیریت شیلات بیش‌ازپیش شاهد افزایش پیشبرد اهداف مشترک خواهیم بود.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری کلان‌شهر تبریز به معرفی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به آبزی‌پروری و ایجاد تسهیلات رفاهی جهت مصرف آبزیان در خانواده بزرگ شهرداری تأکید کرد.

در خاتمه، به‌منظور برنامه‌ریزی برای شروع فعالیت‌های شیلاتی در قالب تفاهم‌نامه مشترک و ارتباط مستمر ادارات زیرمجموعه شهرداری با شیلات، برگزاری جلسات هماهنگی آتی مورد موافقت قرار گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید