Iranian Agriculture News Agency

لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در بازرگانی محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در بازرگانی محصولات کشاورزی تاکید کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در بازرگانی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در مراسم معارفه سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تبریک عید سعید غدیر خم بیان کرد: نظام بهره‌برداری و بازرگانی محصولات کشاورزی دو مشکل اساسی بخش کشاورزی هستند که اگر این مشکلات رفع شوند مشکلات کل بخش رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکلات حوزه بازار و بازرگانی بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها قابل‌حل خواهد بود که سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به دلیل اینکه در تعاون روستایی دارای تجربیات در این زمینه هستند می‌توانند با بهره‌گیری از این تجربیات منشأ اثر باشند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بابیان اینکه تنظیم بازار مقوله سختی است و به عبارتی معادله چندوجهی و چند مجهولی است، ادامه داد: یکسری مجهولات دست ما نیست اما با توجه به اینکه مسئولیت به جهاد کشاورزی واگذارشده است باید مجهولات را معلوم و روشن کرده و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها این کار را انجام دهیم.

 فتحی اضافه کرد: حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی از زمانی که به جهاد کشاورزی واگذارشده است موفق‌تر است و این توفیقاتش برای تولیدکننده کاملاً ملموس است. اگر امروز مطرح می‌شود تنظیم بازار به وزارت بازرگانی واگذار خواهد شد، نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد. کارشناسان معتقدند بازرگانی‌ها تنظیم بازار را از طریق واردات میسر می‌دانند و در این صورت تولیدکننده داخلی متضرر می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدکننده محصول تولیدی‌اش را نمی‌تواند به فروش برساند و این هم باعث می‌شود که از تولید دلسرد شود و تولید را ترک کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: تا زمانی که به تولیدکننده داخلی اهمیت ندهیم تنظیم بازار از طریق واردات معنا و مفهومش را از دست خواهد داد و به اقتصاد وارداتی تبدیل خواهیم شد. به این موضوع معتقدم اگر می‌خواهیم تنظیم بازار انجام دهیم هر بخش باید خودش این کار را انجام دهد ما چون سیاست‌های اجرایی‌مان را با افکار عمومی تنظیم می‌کنیم، از افکار عمومی نیز تبعیت می‌کنیم. بازرسی را مصادف تنظیم بازار می‌دانیم درصورتی‌که بازرسی مساوی تنظیم بازار نیست و در آخرین مرحله قرار دارد.

 فتحی با اشاره به اینکه در تنظیم بازار باید عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم گفت: بازرسی بدون تعادل عرضه و تقاضا انجام می‌شود که کارایی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: ما در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی موفق نخواهیم شد مگر اینکه از ظرفیت تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها بهره ببریم. در این زمینه تجربه موفقی در تنظیم میوه شب عید در استان اتفاق افتاد و با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها این کار انجام شد.

وی استفاده از فناوری‌های نوین، هوشمند سازی توزیع و استفاده از ظرفیت سامانه‌ها را از دیگر مواردی برشمرد که باید در تنظیم بازار محصولات کشاورزی از آن‌ها بهره ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بابیان اینکه در اکثر محصولات کشاورزی مازاد تولید وجود دارد و باید برنامه‌ای در این خصوص باشد تا کشاورزان دچار یاس نشوند ادامه داد: صنایع تبدیلی باید تعادلی مابین عرضه و تقاضا ایجاد بکند. صنایع تبدیلی با افزایش ماندگاری محصول باعث می‌شود محصول در فصول دیگر قابل‌استفاده باشد که در این خصوص تشکل‌ها نیز می‌توانند ایفای نقش کنند.

فتحی افزود: ذائقه مصرف بازار براثر ذائقه مصرف‌کننده ایجاد می‌شود بنابراین باید برنامه جدی همراه با واحدهای اجرایی و تولیدی بر اساس سرانه تولید و مصرف مشخص کنیم. تعاون روستایی، شرکت خدمات حمایتی و شرکت پشتیبانی امور دام بازوان اجرایی معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هستند که باید در تعامل تنگاتنگ فعالیت‌ها را پیش ببرید.

وی با اشاره به اینکه در بازرسی و نظارت محدودیت نیرو وجود دارد ادامه داد: اگر نگرش ما این باشد که با استفاده از ظرفیت دولتی و کارمندان دولت صرفاً بازرسی و نظارت انجام خواهیم داد و بیشتر به نظارت فیزیکی معتقد باشیم موفق نخواهیم بود. در این زمینه باید تغییر رویکرد صورت بگیرد و با بازرسی هوشمند و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و بسیج این کار انجام شود. درصورتی‌که اتاق اصناف کشاورزی شکل بگیرد از ظرفیت این تشکل نیز می‌توان درزمینهٔ نظارت بهره برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی باید با واحدهای تخصصی مثل معاونت بهبود تولیدات دامی همکاری لازم را داشته باشد تا سازوکارهای مناسب برای بازرگانی محصولات کشاورزی داشته باشید.

فتحی همچنین تأکید کرد: با راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ جوجه ریزی می‌توانیم بازرگانی محصولات کشاورزی را هوشمند کنیم.

 در پایان این جلسه با اهدای لوحی از خدمات 34 ساله ایاز برنو که به‌افتخار بازنشستگی نائل‌آمده تجلیل و رحیم مهردادی کجا باد به‌عنوان سرپرست جدید معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی معرفی شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید