Iranian Agriculture News Agency

برگزاری سمینار تخصصی تجهیزات گلخانه‌ای با رویکرد ارزان‌سازی و انبوه‌سازی در تبریز

سمینار تخصصی تجهیزات گلخانه‌ای با رویکرد ارزان‌سازی و انبوه‌سازی هم‌زمان با بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی تبریز با حضور مسئولان استانی در سالن شمس تبریزی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.

برگزاری سمینار تخصصی تجهیزات گلخانه‌ای با رویکرد ارزان‌سازی و انبوه‌سازی در تبریز

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان گفت: این سمینار باهدف ارتقا دانش بهره‌برداران، ناظرین ساخت و آشنایی طراحان و گلخانه سازان با فنّاوری روز صنعت گلخانه و انبوه‌سازی و ارزان‌سازی سازه‌های گلخانه‌ای و تأسیسات داخل آن به همت شرکت شهرک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی و سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی و با همکاری شرکت لوله و پروفیل رضا برگزار شد.

میرمحسن موسوی افزود: سرمایه‌گذاران، ناظران گلخانه، طراحان گلخانه، گلخانه‌داران و سایر علاقه‌مندان در این سمینار یک‌روزه شرکت کرده بودند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز در این سمینار در قالب یک ارائه علمی و فنی بر لزوم بررسی اقلیمی گلخانه‌های در حال احداث تأکید کرد و گفت: در تنظیم دمای گلخانه‌ها باید به تنش‌های گرمایی و سرمایی توجه کنیم به‌طوری‌که این تنش‌ها باید با تجهیزات لازم برطرف شوند تغییرات دمایی باعث تغییرات رطوبتی و درنهایت بروز بیماری می‌شوند.

منصور مطلوبی با اشاره به اهمیت انطباق سازه گلخانه با شرایط اقلیمی افزود: در طراحی سازه گلخانه باید به استانداردسازی آن توجه کرد و چیدمان گلخانه در سایت پروژه نکته مهمی است. باکمی دقت می‌توانیم در هزینه‌های آتی گلخانه صرفه‌جویی مناسبی داشته باشیم. در زمان طراحی باید به افزایش ارتفاع و نزدیک‌تر کردن شکل گلخانه به شکل مربع توجه شود.

وی توجه به جهت گلخانه، کیفیت تابش نور و آب مصرفی را از دیگر مواردی برشمرد که باید در احداث گلخانه‌ها به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

 

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز در این سمینار گفت: اگر خارج از فصل زراعی تولیدی انجام می‌شود مجبور به استفاده از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی هستیم.

کریم اصولی افزود: به هنگام استفاده از کوره‌های هوای گرم در گلخانه ضرورت دارد نواقص آن قبل از شروع فصل سرما برطرف شود چراکه در صورت وجود نقص انتشار گاز اتیلن باعث خواهد شد تا ریزش غیرمعمول گل اتفاق بیافتد و میزان تولید محصول کاهش یابد.

وی بیان کرد: در استفاده از جت هیترها هم توجه شود تا آن‌ها مجهز به دودکش باشند تا احتمال انتشار و آلودگی به گازهایی مثل اتیلن، دی‌اکسید گوگرد و ...کاهش یابد. در صورت انتشار این گازها میزان رطوبت نسبی در گلخانه بالا رفته و احتمال شیوع بیماری‌های قارچی تقویت می‌شود.

اصولی همچنین به‌ضرورت کاهش ورود نور به گلخانه‌ها به‌منظور کمک به دستگاه‌های خنک‌کننده تأکید کرد.

مهدی صادقی مدیر شرکت لوله و پروفیل رضا  نیز در خصوص کیفیت و نحوه تولید محصولات لوله و پروفیل کارخانه تحت مدیریت خود توضیحاتی را ارائه داد.

در حاشیه این همایش خانم پروین برادران، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به عرضه توانمندی‌های شرکت خود اقدام نمود که موضوع فعالیت این شرکت تولید آمینواسیدهای چپ‌گرد برای تقویت فرآیند رشد گیاه و حمایت از آن در مقابل عوامل محیطی و بیماری‌ها است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید