Iranian Agriculture News Agency

واقعه غدیرخم بیانگر اهمیت ولایت در جامعه اسلامی

جشن عید ولایت و امامت غدیرخم با حضور مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و ادارات تابعه و با سخنرانی مدیر حوزه علمیه ولیعصر تبریز برگزار شد.

واقعه غدیرخم بیانگر اهمیت ولایت در جامعه اسلامی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد یغمایی در این مراسم در خصوص ضرورت برگزاری مراسمات مذهبی از قبیل اعیاد و عزاداری‌ها گفت: دشمن به‌دنبال تحریف واقعیت‌ها است اما برگزاری مراسمات و گرامیداشت آن‌ها باعث خواهد شد واقعیت‌های مذهبی از تحریف در امان بمانند.

وی افزود: در برهه‌ای دشمن سعی کرد با برگزاری عزاداری‌های ماه محرم، قبل از فرارسیدن آن و هم‌زمان با عید غدیر، این واقعه مهم را تحت تاثیر قرار داده و آن را کم‌رنگ کند که خوشبختانه ناکام ماند.

مدیر حوزه علمیه ولیعصرتبریز ادامه داد: در قرآن کریم آیاتی در شأن امیرالمومنین علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) وجود دارد که یکی از آن‌ها آیه ۵۵ سوره مائده است که در آن آمده:« إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» «جز این نیست که ولی شما خداست و رسول او و مؤمنانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یغمایی با بیان اینکه واقعه غدیرخم بیانگر اهمیت ولایت در جامعه اسلامی است افزود: برای اینکه ولایت امیرالمومنین(ع) را زیر سوال ببرند به این آیه چند ایراد وارد کرده‌اند که مرحوم محقق اردبیلی(ره) هم اشکالات وارد به این آیه و هم پاسخ‌های آنان را در کتاب طریقت‌الشیعه آورده است.

وی ادامه داد: آیه دیگر که در خصوص امام علی (ع) آمده است آیه 12 سوره مجادله است، که در آن آمده:« یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّ‌سُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً  ذَلِک خَیرٌ‌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ‌ فَإِن لَّم ْتَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُور ٌ‌رَّ‌حِیمٌ» «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هرگاه با پیامبر گفتگوی محرمانه می‌کنید، پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقه‌ای تقدیم بدارید. این برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است؛ و اگر چیزی نیافتید بدانید که خدا آمرزنده مهربان است.» که در خصوص شأن نزول این آیه چنین آمده است که ثروتمندان نزد پیامبر می‌آمدند و در جلسات بر فقرا چیره شده و مدت طولانی با پیامبر به صحبت خصوصی می‌پرداختند. اخلاق حمیده پیامبر(ص) نیز مانع می‌شد که آن‌ها را از خود دور کند. تا این‎که خداوند به مومنین دستور داد هنگام نجوای با پیامبر(ص) صدقه پرداخت کنند و این حکم ۱۰ شب به طول انجامید. فقرا که چیزی برای انفاق نداشتند و ثروتمندان نیز از انفاق خودداری کردند. فقط امام علی (ع) بود که به این دستور عمل کرد چرا که نمی‌خواست حتی یک روز نیز دیدار پیامبر (ص) را از دست بدهد.

مدیر حوزه علمیه ولیعصر تبریز در خصوص شأن امیرالمومنین ادامه داد: عبدالله‌ابن‌عمر در خصوص شأن امیرالمومنین(ع) گفت: علی‌بن‌ابی‌طالب سه امتیاز دارد که اگر یکی از آن‌ها مال من بود برایم از رمه‌ها و نعمت‌های مادی فراوان دوست داشتنی‌تر بود: این که رسول خدا دخترش را به همسری او در آورد و برایش فرزند به دنیا آورد، همه درهای مسجد را بست جز دری که از خانه او باز می شد، و در جنگ خیبر پرچم را به او داد .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یغمایی گفت: آیه دیگری که در خصوص امیرالمومنین نازل شده، آیه 67 سوره مائده است؛ یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ـ وَإِن ْلَمْتَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ـ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِن َالنَّاسِ ـ إِنَّ اللَّهَ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ.«ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.»

وی ادامه داد: این آیه آنچنان واضح و شفاف بود که پس از نزول آن و اعلام جانشینی علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) از طرف پیامبر(ص)، حارث بن نعمان نزد رسول اکرم (ص) آمده و به ایشان گفت نماز، روزه و حج کافی نبود که حالا پسر عمه خود را به‌عنوان جانشین ات معرفی می کنی؟

 در پایان این مراسم از تعدادی از کارمندان سادات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی که در این جشن حاضر بودند، تکریم و تجلیل به عمل آمد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید