Iranian Agriculture News Agency

لزوم گسترش صنایع تبدیلی گل‌محمدی در اسکو

نمـاینده مـردم تـبریز، آذرشـهر و اسـکو و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از گام‌های مهم در راستای توسعه منطقه، گسترش فرآوری‌ها و صنایع تبدیلی مربوط به گل محمدی و تبدیل آن به محصولات جدید و عرضه در سطح کشور است.

لزوم گسترش صنایع تبدیلی گل‌محمدی در اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمدحسین فرهنگی در یازدهمین جشنواره برداشت گل محمدی در عنصرود شهرستان اسکو افزود: این جشنواره و نمایشگاه‌هایی که سالانه برگزار می‌شود، فرصتی برای معرفی و توسعه محصولات و بهره‌گیری از امکانات مهم مناطق به عالی‌ترین وجه و نحو است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به کشت گل‌محمدی در منطقه نیز بحث آب شرب است که حتما باید تدبیر خوبی اندیشیده شود. هر پیشنهاد و طرحی که برای تامین آب شرب منطقه موثر واقع شود و کارایی داشته باشد را پذیرفته و سعی می‌کنیم که با حل این مشکل، آثار و نتایج آن در جشنواره بعدی گفته شود.

فرهنگی افزود: پس از حل این موضوع، بحث آب معدنی با کیفیت منطقه مطرح است که قابلیت رقابت با آب معدنی کندوان را دارد. قبلا یک سرمایه‌گذار برای این امر پیش قدم شده اما بنا به دلایلی سرمایه‌گذاری مربوطه انجام نشد اما اکنون به فعال‌سازی این ظرفیت مهم منطقه بعد از تامین آب شرب فکر می‌کنیم.

وی گفت: اگر این منطقه تبدیل به محلی برای تولید آب معدنی با کیفیت شود، می‌تواند در سطح کشور مطرح و توسعه یابد و خود منطقه برای خودش ثروت ایجاد کند. با سهیم شدن اهالی و ساکنان منطقه در این پروژه آب معدنی نیز مسائل مربوط به حوزه اجتماعی را نیز شاهد نمی‌شویم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو نیز در ادامه توضیح داد: در طول برگزاری این جشنواره، چند عنوان کارهای فرهنگی انجام شده که شامل برگزاری پنجمین دوره تور عکاسی و تجلیل از نفرات برتر این دوره در کنار تقدیر از کشاورزان و باغبانان نمونه شهرستان می‌شود.

محمدعلی قلیزاده با اشاره به ثمرات برگزاری این جشنواره، افزود: برگزاری این جشنواره باعث کشف ظرفیت‌ها و استعدادهای هنری، کشاورزی و صنایع تبدیلی منطقه شده و موفقیت‌های خوبی نیز در این راستا کسب کردیم. برگزاری جشنواره نیز علیرغم این‌که در روز تعطیل نیست، شاهد حضور و استقبال پرشور مردم و گردشگران از این جشنواره هستیم.

وی ادامه داد: امسال رویکرد متفاوتی را دنبال کرده و جشنواره را به صورت سه روزه برگزار کردیم که دو روز آن صرفا برای عرضه گل محمدی و فرآوری‌های آن بوده و روز سوم نیز همراه با معرفی کشاورزان و صنایع تبدیلی برتر این حوزه، برنامه‌های شاد و مفرح را شاهد هستیم.

قلی‌‍زاده در خصوص آیین قدیمی مخصوص این منطقه، افزود: همزمان با آخرین روز بهار و فصل برداشت گل‌محمدی، «جشن چوپان» در کوه سلطان این منطقه برگزار می‌شود که در آن، تمامی چوپان‌های منطقه در امامزاده واقع در کوه دور هم جمع شده و آیین مذهبی از جمله دعا، نیایش و قرائت قرآن کریم را برگزار می‌کنند و در ادامه نیز تجلیل از چوپان‌های زحمتکش را داریم.

وی افزود: روستای عنصرود، هدف عمده گردشگری منطقه بوده و افراد از استان‌ها و شهرهای مختلف کشور برای حضور در جشنواره گل محمدی به این روستا می‌آیند.

وی از راه اندازی نمایشگاه عکاسی گل‌محمدی و بخش خبری جشنواره گل‌محمدی عنصرود خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید