Iranian Agriculture News Agency

جشن برداشت سیب‌زمینی در عجب شیر برگزار شد

جشن برداشت سیب‌زمینی در روستای گل تپه عجب شیر با حضور مسئولین استانی و محلی برگزار شد.

جشن برداشت سیب‌زمینی در عجب شیر برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم به وضعیت تولید سیب‌زمینی استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت محصول سیب‌زمینی در استان آذربایجان شرقی سالیانه حدود هفت هزار و 200 هکتار است که از این سطح سالانه حدود 285 هزار تن محصول به‌دست می‌آید.

جلال رحیم زاده افزود: تولید محصول سیب‌زمینی در سطح استان به دو صورت تابستانه و پائیزه در سطح استان است که در تابستانه، سطح زیر کشت دو هزار و 560 هکتار با تولید 105 هزار تن و متوسط عملکرد 42 تن در هکتار است و در پائیزه نیز سطح زیر کشت چهار هزار و 900 هکتار با تولید 180 هزار تن و متوسط عملکرد 36 تن در هکتار است.

 وی ادامه داد: عمده شهرستان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی شامل سراب، عجب شیر، بستان آباد، بناب و هشترود است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کشوری سیب زمینی 120 هزار و 600 هکتار و میزان کل تولید کشور چهار میلیون و 825 هزار تن است بیان کرد: استان آذربایجان شرقی از لحاظ سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سطح کشور رتبه 6 و از لحاظ میزان تولید رتبه هفتم را در اختیار دارد.

رحیم زاده خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سال‌های گذشته به دلیل کاهش منابع آبی روان و منابع آبی زیرزمینی در سطح استان کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: عمده ارقام مورد کاشت سیب‌زمینی در سطح استان شامل «آگریا»، «مارفونا»، «جیلی»، «اسپیریت» و «میلوا»  است.

رحیم زاده عمده مشکلات کاشت سیب‌زمینی در سطح استان را کاهش منابع آبی به‌خصوص پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی (چاه‌های کشاورزی)، نبود انبارهای مناسب نگهداری و ذخیره محصول تولیدی کشاورزان و نبود بازاررسانی مناسب محصول در زمان برداشت محصول برشمرد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه سیب‌زمینی در ایران برای هر نفر 43 کیلوگرم است، افزود: با توجه به مصرف سرانه سیب‌زمینی، میزان تولید استان بیشتر از میزان نیاز سالانه استان است و استان آذربایجان شرقی در فصولی از سال به‌عنوان تولید کننده و صادر کننده محصول سیب‌زمینی محسوب می‌شود و برخی فصول به‌عنوان واردکننده محسوب می‌شود که بیش از 110 هزار تن سیب زمینی مازاد بر مصرف نیاز استان در طول سال به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

 امام جمعه عجب شیر نیز در این مراسم گفت: کشاورزان باید افتخار کنند که به شغلی مشغول هستند که خداوند می‌فرماید کار من است، اگر معلمی شغل انبیاست، کشاورزی نیز از مقدس‌ترین و پربرکت‌ترین شغل‌ها است که شغلی خدایی است.

حجت‌الاسلام محمود شربیانی افزود: هر کشوری در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی نرسد قطعا نمی‌تواند مستقل باشد. کشاورزی محور استقلال است. 

وی از مروجان و کارشناسان درخواست کرد با آموزش کشاورزان، آنها را به تولید محصولاتی تشویق کنند که کم آب بر بوده و بازدهی بیشتری دارند.

حجت الاسلام شربیانی همچنین بر لزوم تولید محصولات سالم تاکید کرد و ادامه داد: به مردم اطمینان بدهید که محصولات تولیدی کشور از لحاظ میزان استفاده از کود و سموم استاندارد است.

مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر نیز در این مراسم با بیان اینکه شهرستان عجب شیر در این فصل سال سیب زمینی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند گفت: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهرستان عجب شیر دو هزار هکتار است و این شهرستان با تولید سالانه 80 هزار تن سیب زمینی به‌عنوان قطب تولید این محصول بوده و دارای رتبه دوم استانی است.

احمد اسلامی با اشاره به اینکه در شهرستان عجب شیر 12 رقم سیب‌زمینی به‌صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌شود گفت: همه ساله در بهار بازاهای کشور توسط این شهرستان تامین می‌شود.

وی بیان کرد: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در همه محصولات زراعی و باغی از جمله نوار تیپ در شهرستان توسعه پیدا کرده است.

اسلامی بیان کرد: توزیع نوار تیپ رایگان به تعداد 82 رول، توزیع بذر رایگان برای توسعه کشت حدود 4.5 تن (ماشک، خلر، گاودانه، تریتیکاله و نخود علوفه) انجام شده است.

وی گفت: طرح جهش تولید در حدود سه هزار هکتار از مزارع دیم شهرستان اجرایی شده است. بیمه محصولات کشاورزی نیز برای هزار هکتار انجام شده است.

اسلامی افزود: مدیریت جهاد کشاورزی عجب شیر بر توزیع 23 میلیون مترمکعب آب از سد قلعه چای نظارت می‌کند که هشت روستا نیز در حال آبیاری مزارع‌اند.

وی بیان کرد: امسال میزان خسارت به محصولات کشاورزی شهرستان شامل سرمازدگی، تگرگ، خشکسالی 935 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید