Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد:

نظارت 125 اکیپ دامپزشکی در آذربایجان شرقی بر ذبح بهداشتی و شرعی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از نظارت 125 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در آذربایجان شرقی بر ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی خبر داد.

نظارت 125  اکیپ دامپزشکی در آذربایجان شرقی بر ذبح بهداشتی و شرعی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد با تبریک پیشاپیش عید سعید قربان گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته به‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تأمین بهداشت عمومی، اکیپ‌های این اداره کل که متشکل از 135 دکتر دامپزشک، 46 بازرس بهداشتی گوشت و 59 ناظر ذبح شرعی در روز عید سعید قربان بر ذبح دام‌های قربانی نظارت رایگان خواهند داشت.

وی افزود: در روز عید سعید قربان اکیپ‌های اداره کل دامپزشکی برای نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در روز عید قربان از ساعت 7 صبح تا 13 آماده ارائه خدمات به مردم شریف در سراسر استان آذربایجان شرقی هستند.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرم سال قرار داریم و احتمال خطر ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو که یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان دام بوده و می‌تواند منجر به فوت فرد مبتلا شود، وجود دارد، گفت: مردم برای تهیه دام زنده به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام که توسط شهرداری‌ها ایجادشده است مراجعه کرده و از تهیه دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند.

 بهداد افزود: در عید سعید قربان سال 1402 مراکزی برای آسایش مردم در شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان در نظر گرفته‌شده است که مردم بتوانند دام‌های قربانی خود را به‌راحتی و اطمینان خاطر از مراکز در نظر گرفته‌شده، تهیه و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و نظارت شرعی روحانیان ناظر بر ذبح شرعی قربانی کنند، میدان عرضه دام زنده واقع در جاده آناخاتون، بالاتر از CNG به‌طرف جاده و نیاز جهت تهیه دام زنده، کشتارگاه صنعتی دام شهرداری تبریز واقع در جاده خسروشهر - ساتلو، شیرخوارگاه احسان تبریز واقع در منظریه، کمیته امداد امام خمینی، واقع در ابوریحان روبروی شهرداری، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز واقع در شتربان، خیابان ثقه‌الاسلام، خیابان شمس تبریزی ازجمله مراکزی هستند که برای ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی در روز قبل عید و روز عید قربان در نظر گرفته‌شده است.

وی همچنین به ویژگی‌های دام سالم نیز اشاره کرد و افزود: مردم در موقع خرید دام زنده توجه داشته باشند که دام خریداری‌شده سرحال و بدون لنگش بوده، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشند، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات باشد، علائم بیماری مانند عطسه و سرفه دیده نشود و در دام حالت جوش (نشخوار) مشاهده شود.

 بهداد در پایان خاطرنشان کرد: هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است ولی بر اساس تبصره 2 ماده 2 آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت، کشتار دام‌های قربانی در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در خارج از کشتارگاه با نظارت سازمان دامپزشکی کشور بلامانع است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از مردم خواست تا همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های نظارتی در سراسر استان داشته و در صورت نیاز با شماره تلفن 1512 تماس حاصل کنند تا اکیپ‌های سیار دامپزشکی در محل حضور یافته و بر ذبح دام قربانی نظارت بهداشتی و شرعی داشته باشند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید