Iranian Agriculture News Agency

توانمندسازی روابط عمومی‌ها یک اصل است

عضو انجمن روابط عمومی‌های جهان اسلام و مؤلف کتاب دایرةالمعارف روابط عمومی ایران گفت: توانمندسازی روابط عمومی‌ها یک اصل است و جهت توانمندسازی باید از اطلاعات، تجربه، آموزش، علم و عشق مدد بگیریم.

توانمندسازی روابط عمومی‌ها یک اصل است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حمید صبری در کارگاه آموزشی توانمندسازی روابط عمومی ویژه مدیران روابط عمومی‌های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: توانمندسازی روابط عمومی‌ها موجب پویایی آن‌ها می‌شود و نفوذ کلام را بیشتر می‌کند.

وی بابیان اینکه توانمندسازی روابط عمومی‌ها از طریق علمی، عملی، تکنولوژیکی و معرفتی و اخلاقی است تأکید کرد: هرچقدر توانمندی علمی روابط عمومی‌ها افزایش یابد، تشخیص حقایق بیشتر خواهد بود. فعالان روابط عمومی باید نظریات و تکنیک‌های روابط عمومی را از اساتید برجسته این رشته در کشور یاد بگیرند، تکنیک‌ها و نظریه‌هایی که بر اساس معیارهای پذیرفته‌شده فکری، عقلی، اندیشه‌ای، ملی و مذهبی خودمان است.

مؤلف کتاب دایرة‌المعارف روابط عمومی ایران همچنین بیان کرد: داشتن تجربه در روابط عمومی نیز مهم است و برای موفقیت در این عرصه باید از تجربه بزرگان و پیشکسوتان این عرصه بهره گرفته شود.

عضو انجمن روابط عمومی کشور با اشاره به اینکه امروزه مدیریت افکار، مدیریت انسان‌ها، اقتصاد، سیاست، علم و مدیریت در همه علوم اصلی اصل توانمندسازی را رقم‌زده است، افزود: پایه و اساس توانایی، دانایی است.

صبری افزود: سواد روابط عمومی نوعی درک متکی بر مهارت‌های انسانی، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است که بر پایه آن می‌توانیم در هزاره دانایی که ارتباط با مخاطبان تعاملی است به رسالت ذاتی خود بهتر عمل کنیم و برآیند آن توانمندی، هوشمندی و یکپارچگی خواهد بود.

وی ادامه داد: در دنیای امروزه سواد روابط عمومی و درک فناوری ارتباطی و اطلاعاتی بسیار مهم است. اما آنچه مهم است این است که مفهوم سواد نیز به‌مرورزمان سیر خود را طی کرده است و امروز شاهد مفهوم چند سوادی در جامعه هستیم. چراکه همراه تغییر و تحولات و پیشرفت‌ها آن‌هم با سرعت سرسام‌آور مقوله سواد نیز مدام در حال تغییر و پویایی است و با مفهوم کیفیت و استانداردهای سواد در حال تکامل است.

مؤلف کتاب دایرة‌المعارف روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ما با چند نوع سواد در جهان مواجهیم ادامه داد: سواد عمومی، سواد فرهنگی، سواد فناوری، سواد اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای، سواد سیاسی و سواد اقتصادی ازجمله این‌ها است. امروزه کارشناسان و کارگزاران و دانش‌پژوهان عرصه روابط عمومی باید مسلح به جمیع سوادهای رایج روز شوند.

صبری بابیان اینکه روابط عمومی‌ها باید عزم خود را جزم کنند تا سطح سواد و آگاهی‌های مرتبط و موردنیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزایش دهند، افزود: امروز بی‌سواد کسی است که سواد فناوری ندارد.

این استاد ارتباطات، رسانه و روابط عمومی، مهندسی انسان را از کارها و رسالت‌های روابط عمومی برشمرد و توضیح داد: کار روابط عمومی با انسان‌ها است و بخشی از مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد که هر میزانی کار روابط عمومی‌ها علمی‌تر شود اثرگذاری بسیاری دارد.

صبری اضافه کرد: بومی‌سازی در روابط عمومی به مفهوم تطبیق بافرهنگ و تثبیت و نهادینه کردن آن است و ضرورت دارد علم روابط عمومی را در کشور بومی‌سازی کنیم. برای بومی‌سازی روابط عمومی ما می‌توانیم زیرساخت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی‌مان را در یک مجموعه انسانی سازگار کنیم که آن‌هم با پذیرش علم و دانش جدید و تکنولوژی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بومی‌سازی یعنی ما بتوانیم روابط عمومی را با طبع ایرانی – اسلامی خودمان تطبیق بدهیم. نظریه‌ها، تعاریف، روش‌ها و الگوها را باید تطبیق بدهیم تا مطلوبیت رخ بدهد.

وی با اشاره به اینکه کتاب مهندسی روابط عمومی در شرف چاپ است بیان کرد: مهندسی روابط عمومی عبارت است از طراحی، نوسازی، بازسازی اساسی، بازتعریف سیستم روابط عمومی کشور به‌گونه‌ای که مطلوب باشد  و هدف نهایی در همه اجزاء و ابعاد کار لحاظ شده و نمایان شود.

مؤلف کتاب دایرة‌المعارف روابط عمومی ایران بر لزوم ایجاد نظام‌مهندسی روابط عمومی در کشور تأکید کرد و گفت: ما در کشور 50 هزار نفر نیروی روابط عمومی داریم و ایجاد این نظام باعث خواهد شد تا نظارت لازم در این زمینه انجام شود.

وی افزود: نظام‌مهندسی ایران می‌تواند مجموعه‌ای از قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل‌های جامع را دررسیدن به اهداف عالی تنظیم کند.

صبری گفت: وظیفه روابط عمومی به‌روزآوری اطلاعات علمی است و آن یک ضرورت برای مدیران است، لذا مطالعه روزآمد و آخرین کتاب‌ها مرتبط با تخصص روابط عمومی افق‌های جدید را در برابر چشمان کارگزار روابط عمومی می‌گشاید.

صبری ارتقاء معرفت و ایمان را نیز از رسالت آرمانی روابط عمومی‌ها دانست و گفت: شبهه شناسی و رفع شبهه‌ها از وظایف روابط عمومی‌های معرفتی است. معرفت نیز با خودسازی رخ می‌دهد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید