Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 150 هکتار زمین برای احداث شهرک فرآوری سیر تیمورلو

رئیس اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکی از مشکلات اساسی منطقه تیمورلو - قراغیل، کیفیت پایین سموم و قیمت بالای آن است. تامین کود برای سیرکاران استان و به‌خصوص برای اراضی کشاورزان استان در خارج از استان نیز از دیگر مشکلات صنف سیرکاری است.

اختصاص 150 هکتار زمین برای احداث شهرک فرآوری سیر تیمورلو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  هادی فرجی آزاد در حاشیه پنجمین جشنواره سیر تیمورلو – قراغیل در بخش گوگان شهرستان آذرشهر با اشاره به وضعیت کشت فرا سرزمینی سیر استان، افزود: حدود ۸۲۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت سیر رفته و درمجموع کشاورزان استان در سه هزار و 800 هکتار مزرعه در داخل و خارج استان (به‌صورت کشت فرا سرزمینی) به کشت سیر مشغول هستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر تولیدکنندگان سیر بحث مکانیزاسیون است. بالغ‌بر ۸۰ درصد از کشاورزی در تولید این محصول به‌صورت سنتی انجام می‌شود.

فرجی آزاد بابیان این‌که احداث شهرک فرآوری سیر اکنون در مرحله طراحی قرار دارد، ادامه داد: این شهرک در مساحت ۱۵۰ هکتار بوده که پیش‌ازاین ۵۰ هکتار آن در دست بخش خصوصی و ۱۰۰ هکتار نیز جزو اراضی منابع طبیعی بود که با مساعدت استانداری با اداره منابع طبیعی قرار است این ۱۰۰ هکتار نیز برای احداث شهرک فرآوری سیر اختصاص یابد که در این حالت مشکلات سردخانه و صنایع تبدیلی شهرک نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم استقرار پایانه گمرکی در این منطقه، افزود: کود و سم مصرفی برای تولید سیر استان به‌صورت آزاد تهیه‌شده و از سویی کشت نیز به‌صورت سنتی انجام می‌گیرد در این حالت قیمت تمام‌شده سیر نیز بالا است. قیمت تمام‌شده سیرتر ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان و سیر خشک ۳۰ هزار تومان است که در صورت توسعه مکانیزاسیون، این قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.

وی بابیان این‌که سیر، تعرفه صادراتی ندارد، تأکید کرد: بستر برای صادرات فراهم است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید