Iranian Agriculture News Agency

سیر تیمورلو پایتختی برای فرآوری و صادرات سیر ایران

سیر یکی از محصولات کم آب بر در میان محصولات سبزی و صیفی به شمار می‌روند که در مجموع ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت رفته و سالانه نیز ۲۸۰ هزار تن سیر در کشور تولید می‌شود.

سیر تیمورلو پایتختی برای فرآوری و صادرات سیر ایران

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، آذربایجان شرقی نیز با تولید سالانه ۲۴ هزار تن تولید و حدود ۸۲۰ هکتار زیر کشت، رتبه 6 از نظر سطح زیر کشت و رتبه چهارم را ازنظر تولید دارد. متوسط تولید سیر در هر هکتار از اراضی استان ۲۹ هکتار بوده که عملکرد تولید سیر تر به میزان تولید ۵۳ تن در هر هکتار و سیر خشک نیز ۱۴ تن در هر هکتار است که نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر فراتر است.

شهر تیمورلو نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید سیر در استان ایفای نقش می‌کند و به‌خصوص درزمینهٔ فرآوری، بسته‌بندی و صادرات محصول سیر در کشور شناخته‌شده است. این مزیت منطقه تیمورلو زمانی بیش‌ازپیش دیده می‌شود که فرآوری و بسته‌بندی محصول به‌صورت صنعتی در شهرک‌های صنعتی انجام شود  و احداث شهرکی برای چنین فعالیت‌های اقتصادی یکی از درخواست‌های مردم است.

در راستای معرفی برند سیر تیمورلو و حفظ و احیای این برند، پنجمین جشنواره سیر تیمورلو به‌رسم هرساله و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و جمعی از کشاورزان و مردم منطقه در شهر تیمورلو برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در پنجمین جشنواره سیر تیمورلو - قراغیل که در سالن ورزشی شهدای تیمورلو برگزار شد، گفت: فصول زمستان و پاییز امسال با تنش آب و هوایی مواجه بودیم و این خشک‌سالی، اقتصاد ما را به خطر خواهد انداخت اما اگر تیمورلو تبدیل به بندر خشک شود، این تنش بر اقتصاد منطقه تأثیری نخواهد داشت زیرا در این راستا ارزش‌افزوده، بیشتر از طریق فرآوری و بسته‌بندی تا کشت به دست می‌آید.

محمد کلامی تأکید کرد: در اقتصاد هیچ‌چیزی ساکن و ثابت نیست بنابراین اگر ما پیگیر تأسیس این شهرک نباشیم، مناطق دیگر این ویژگی را از ما خواهند گرفت.

وی با تأکید بر این‌که باید با فرآوری سیر، ارزش‌افزوده محصول نیز در منطقه بماند، گفت: استان آماده است تا از محل اراضی منابع طبیعی و وام‌های تبصره‌ ۱۸ و اعتبارات سفر ریاست جمهوری مقدمات لازم برای ایجاد شهرک سیر را فراهم سازد و در راستای ارتقای فناوری از مرحله کشت تا برداشت، تسهیلات ویژه در قالب مکانیزاسیون در اختیار قرار دهیم. در بحث مکانیزاسیون، کشاورزان اراضی کوچک، توان و انگیزه سرمایه‌گذاری برای مکانیزاسیون ندارند و باید به فکر کاشت یکجا و سهم و یکپارچگی اراضی باشیم.

وی بر پیگیری برای تأمین سریع تراکتور موردنیاز منطقه و ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و منابع بانکی تأکید کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم تولید و اقتصاد کشور رونق یابد و تورم کنترل شود باید به مزیت‌های منطقه‌ای توجه شود. اگر بتوانیم قطب‌های تولیدی منطقه‌ای را ایجاد کنیم مثل تیمورلو در مورد سیر، خواهیم توانست که اشتغال، تولید، ارزش‌افزوده و گردشگری را در این مناطق توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم تیمورلو و شهرستان آذرشهر قابلیت تلاش و ارزش‌آفرینی دارند و این دیار مردمان پرتلاش است از سویی تیم اقتصادی دولت و استان نیز در حال تلاش برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های مناطق و توجه ویژه نیز در این راستا به تیمورلو خواهیم داشت.

وی بابیان این‌که بخش عمده ارزش‌افزوده سیر تیمورلو در شهرها و کشورهای دیگر محقق می‌شود، گفت: امیدواریم این جشنواره برای رونق تولید، معرفی شهرستان و جذب گردشگر در کنار تولید سیر گام بردارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: از محل بودجه نمایندگان یک میلیارد تومان برای تیمورلو اختصاص پیدا می‌کند.

علیرضا منادی با اشاره به خاصیت ضدویروسی سیر تأکید کرد: سیر با توجه به خواص فراوانی که دارد به‌عنوان یک داروخانه عمل می‌کند ازجمله این خواص می‌توان به ضد چربی بودن، ضدویروس بودن و خواص آنتی‌بیوتیکی سیر اشاره کرد. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همکاری‌ها و پیگیری‌های لازم برای صدور مجوز و احداث شهرک سیر در تیمورلو صورت می‌گیرد تا مردم این منطقه به‌زودی شاهد احداث این شهرک باشند.

سید محمدرضا میر تاج‌الدینی افزود: علاوه بر یک میلیارد تومانی که علیرضا منادی از محل بودجه نمایندگان به شهر تیمورلو اختصاص می‌دهد، وی نیز یک میلیارد تومان دیگر برای این شهر از محل بودجه نمایندگان اختصاص خواهد داد.

فرماندار شهرستان آذرشهر نیز ازجمله‌ اهداف برگزاری جشنواره سیر را ایجاد درآمد پایدار، اشتغال پایدار و احیای ظرفیت‌های منطقه در حوزه کشاورزی، دامداری و گردشگری دانست و گفت: باید به سمت دانش‌محور و علمی کردن محصول سیر منطقه گام برداریم.

شمسعلی محمودیان با توجه به مشکلات کشاورزان در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ازجمله حوزه زیرساخت‌ها، مالیات، ارائه تسهیلات، تعرفه گمرکی و ... بر لزوم پیگیری و حل این مشکلات تأکید کرد.

وی گفت: تکمیل زنجیره تولید برای حفظ درآمد پایدار نیاز بوده و برای موفق شدن در امر ارتقای تولید و عملکرد محصول سیر باید الگوی کشت در منطقه رعایت شود.

فرماندار شهرستان آذرشهر با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از کشاورزان، اجرای طرح‌هایی چون کشاورزی قراردادی، تسهیلات مکانیزاسیون، ارتقای عملکرد تولید محصولات، تنظیم الگوی کشت و ... را ازجمله اقدامات دولت در راستای تقویت بخش کشاورزی عنوان کرد.

شهردار تیمورلو در ابتدای این جشنواره، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۳۳ شهید والامقام شهر تیمورلو، به خیرمقدم گویی به مهمان پرداخت و گفت: حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی و تلاش در برند سازی سیر درخواست اصلی فعالان این عرصه است.

 

در این جشنواره، معصوم خلیل زاده قهرمان مچ اندازی آسیا، مدال طلای قهرمانی طلای خود را به اهالی شریف شهر تیمورلو تقدیم کرد.

این مدال قهرمان تیمورلوئی به کاظم پور شهردار تیمورلو تقدیم شد تا برای همیشه در شهرداری تیمورلو به یادگار بماند و به نمایش گذاشته شود.

شهر تیمورلو از توابع شهرستان آذرشهر در استان آذربایجان شرقی است که علاوه بر تولید ارقام مختلف سیر در این منطقه، سیرهای تولیدی از شهرها و استان‌های دیگر کشور ازجمله کردستان، همدان، گیلان و کرمان نیز در این شهر فراوری و صادر می‌شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید