Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از پنج هزار و 800 تن گل محمدی در آذربایجان شرقی

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از پنج هزار و 800 تن برآورد می شود و متوسط عملکرد در هکتار چهار تن است.

تولید بیش از  پنج هزار و 800 تن گل محمدی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمدباقر بی‌پروا افزود: میزان سطح زیر کشت گل محمدی در استان آذربایجان شرقی هزار و 523 هکتار است که از این میزان یک هزار و 470 هکتار بارور و 53 هکتار غیر بارور است.

وی اضافه کرد: حدود 30 درصد تولید معادل یک هزار و 900 تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا، شربت و غیره مصرف می‌شود و 70 درصد بقیه  معادل سه هزار و 900 تن درزمینهٔ فرآوری گل محمدی ازجمله گلاب به میزان دو هزار و 600 تن و اسانس به میزان پنج لیتر مصرف می‌شود.

بی‌پروا ادامه داد: صادرات گل محمدی اغلب از طریق 20 واحد درزمینهٔ فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان داروئی انجام می‌شود که قسمت اعظم  محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

وی اعلام کرد: ارقام بومی 95 درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و پنج درصد ارقام اصلاح‌شده به‌صورت کشت بافتی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بابیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 30 هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود پنج درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در سطح کشور دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه ، عجب‌شیر، تبریز و شهرستان‌های اسکو و آذرشهر به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید