Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه توت فرنگی گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی 375 تن است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولید سالانه محصول توت فرنگی گلخانه‌ای در این استان 375 تن است که در بازار داخلی عرضه و مصرف می‌شود.

تولید سالانه توت فرنگی گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی 375 تن است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمدباقر بی‌پروا با اعلام این مطلب افزود: در سطح استان 11 واحد گلخانه‌ای تولید توت‌فرنگی به مساحت پنج هکتار با سیستم هیدروپونیک وجود دارد.

وی بابیان اینکه محصول تولیدی این گلخانه‌ها اغلب در بازار داخلی مصرف می‌شود که امسال ازلحاظ مساحت زیر کشت و تولید، از افزایش 43 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است ادامه داد: میانگین عملکرد محصول توت‌فرنگی در سطح کشور 70 تن در هکتار است که این میزان در استان آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری بوده و بیش از 75 تن در هکتار است.

وی بابیان اینکه گلخانه‌های توت‌فرنگی استان آذربایجان شرقی اغلب در شهرستان‌های هشترود، جلفا، عجب‌شیر، میانه، مراغه و مرند متمرکز هستند، ادامه داد: عملکرد این گلخانه‌ها بسیار خوب است و ارقام کشت‌شده نیز کاماروسا، سابرینا و آلبیون است.

بی‌پروا اظهار کرد: در این واحدهای گلخانه‌ای برای 42 نفر به‌صورت مستقیم و 84 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

وی گفت: تولید توت‌فرنگی در گلخانه نسبت به فضای باز عملکرد بالایی دارد و محصول تولیدی دارای کیفیت عالی و عاری از آفات و بیماری بوده و از عمر پس از برداشت بالایی برخوردار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: به دلیل تولید خارج از فصل توت‌فرنگی‌های استان به قیمت بالایی به فروش می‌رسد و کشت توت‌فرنگی در گلخانه ازجمله محصولاتی است که توجیه اقتصادی بالایی دارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان برای تولید محصول توت‌فرنگی در گلخانه‌ها گفت: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای در مناطق سردسیر استان زمینه برای توسعه گلخانه‌های توت‌فرنگی و گل‌های زینتی فراهم است.

وی تأکید کرد: کشت گلخانه‌ای در استان باهدف کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح توسعه می‌یابد.

بی‌پروا افزود: با توجه به بحران کم‌آبی و لزوم تغییر جهت کاشت محصولات باهدف صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و بالا بردن راندمان تولید، کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای مورد تأکید دولت است.

وی یادآور شد: در این راستا با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و پرداخت تسهیلات بانکی لازم برابر اعتبارات تخصیصی برای احداث گلخانه از متقاضیان فعالیت در این زمینه حمایت می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید