Iranian Agriculture News Agency

ضرورت استفاده از ارقام مقاوم در کشاورزی برای مقابله با کم آبی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در شهرستان‌های شمال استان در اثر سرمازدگی، بارش‌های سیل آسا و تگرگ به اراضی کشاورزی خسارت وارد شده است و با توجه به کم آبی بهتر است کشاورزان از ارقام مقام استفاده کنند.

ضرورت استفاده از ارقام مقاوم در کشاورزی برای مقابله با کم آبی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی، رئیس دادگستری شهرستان اهر و فرمانداران شهرستان‌های اهر و هریس برگزار شد، با اشاره به بارش‌های کم، خواستار استفاده از ارقام مقاوم زراعی و باغی توسط کشاورزان در مقابله کم‌آبی شد.

وی گفت: در شهرستان اهر بیشتر محصولات کشاورزی بیمه‌شده است، اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت به‌موقع خسارات اقدام نمی‌کند و این مسئله‌ای است که باید برای رفع آن پیگیری کنیم.

فتحی با اشاره به سرمازدگی و خشک‌سالی در برخی از اراضی کشاورزی استان، خواستار پرداخت وام‌های کم‌بهره به کشاورزان منطقه برای جبران بخشی از خسارات وارده شد.

نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار تدابیر لازم برای گذر از بحران آب از سوی مسئولان استانی و شهرستانی شد.

احمد محرم زاده گفت: متأسفانه در اثر سرمازدگی‌ها، بارش باران، بارش برف و تگرگ و سیل خساراتی به واحدهای مسکونی، زراعی و صنایع شهرستان اهر واردشده است.

وی پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان منطقه برای جبران قسمتی از خسارات وارده را خواستار شد و افزود: به‌رغم اینکه کشاورزان محصولات زراعی و باغی خود را بیمه کرده‌اند، متأسفانه فعلاً صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برآورد میزان خسارات وارده تعیین تکلیف نکرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی هم به مدیریت بهینه مصرف آب و پوشش بیمه‌ای در استان آذربایجان شرقی از سوی مردم تأکید کرد.

محمدباقر هنربر گفت: به علت کاهش بارش در سال‌های اخیر لازم است شهروندان در مصرف آب اعم از شرب و آب کشاورزی مدیریت کنند تا در تأمین آب موردنیاز با مشکل روبرو نشوند.

وی همچنین پوشش بیمه‌ای را ضروری دانست و افزود: از کشاورزان و سایر مردم انتظار داریم اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی و تجاری خود را بیمه کنند تا در بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل بحران استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سال گذشته در شهرستان ملکان به علت تنش آبی به‌وسیله تانکر به باغات انگور آب‌رسانی شد، گفت: اولویت در شهرستان اهر نیز برای عبور از این تنش آبی، تخصیص آب به باغات مجاز برای جلوگیری از خشک شدن درختان است و ادارات جهاد کشاورزی و امور آب مسئول مدیریت و برنامه‌ریزی توزیع آب خواهند بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اعلام کرد: میانگین آب موجود سد ستارخان در سال‌های گذشته ۴۲ میلیون مترمکعب بود اما امسال آب این سد به کمترین میزان یعنی ۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

یوسف غفار زاده افزود: احداث سدهای کچری رود و ایثار جزء برنامه‌های آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی است و پیگیر آن هستیم ردیف بودجه برای احداث این سدها اختصاص یابد.

فرماندار شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: برای مدیریت در مصرف آب، طبق مصوبه شورای حفاظت از منابع آب صدور مجوزها برای توسعه و یا احداث واحدهای تولیدی، کشاورزی و مرغداری با محدودیت انجام‌شده است.

فرماندار شهرستان هریس نیز در بخشی از این جلسه از تنش آبی در سه شهر و ۲۰ روستای این شهرستان خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید